2020-11-21, 20:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Rutten är precis sån här 365 dagar om året.

Spekulation: Byvinden i eftermiddags vid nyhamn var uppe i runt 28 m/s. Befälhavaren kan ha räknat med svagare vindstyrkor, men just runt 14 tiden när backningsmanövern genomfördes var vindfånget för stort för att främre bogpropellern ska orka med att hålla fartyget på rätt varför avdriften österut blivit för stor.

En försiktig befälhavare borde ha tagit det säkra före det osäkra och valt att angöra långnäs istället eftersom vindriktning och bystyrka var särdeles ogynnsamt idag. Såna beslut tas lite nu och då av befälhavarna.

Edit: Försökt angöra Långnäs istället. Det är inte säkert att det skulle ha lyckats heller, men man brukar försöka angöra (Vikingline) eftersom det alltid finns ålänningar med som vill komma hem.

Jo det är en förklaring. Inte ursäkt. Det var ändå inte extremt väder. Sådant här ska de klara i sömnen med tanke på vilka skepp de har med allt teknik.

Vi får se men ytterst pinsamt detta för hela Viking Line. Andra på ett par månader bara. För att inte Coronan var illa nog, nu kanske folk inte vågar åka med för att kapten/styrman inte kan navigera skit.
Citera
2020-11-21, 20:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddePee
Kan inte svara på hur många gånger det blåst såpass att Grace antingen skippat att ta iland i Mariehamn, och istället tagit iland i Långnäs. Men det är nog en handfull gånger. Det senaste jag kommer att tänka nu på rak arm är när Grace avbröt angöringen i Mariehamn på grund av vädret och ej kunde ta iland i Långnäs på en par timmar så hon blev liggande utanför Långnäs. Kommer inte ihåg när exakt det var, men cirka ett år sedan skulle jag vilja påstå. Möjligvis två.

Har ju även hänt att Grace slagit i kaj i Mariehamn när det blåst mycket. Men oftast skippar dom att gå iland i Mariehamn om det blåser för mycket. Vilket dom borde gjort denna gång med.

Det var inte antalet gånger de inte kunnat gå i land där jag frågade efter utan antalet grundstötningar de senaste 10 åren. Det ska mycket till för att jag ska tro att dessa två grundstötningar som skett nu inom ett par månader inte har något med den ansträngda ekonomin pga Covid att göra.
Citera
2020-11-21, 20:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Fast Viking har ju ett nybygge på gång i Kina. Viking Glory.

https://www.vikingline.se/hitta-resa.../viking-glory/

Jo.., och den beställningen gjordes ju innan Covid, och dess inverkning på resande. Så jag syns nog att det är en annan historia.
Citera
2020-11-21, 20:59
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Här är grundstötningen från youtube-kanalen https://www.youtube.com/watch?v=IWZjU310ZAU
Och som ett spöke från svunna jular ligger Amorella strax akterut. Trodde inte de hunnit knacka ut bucklorna på henne. Bråda dagar i Nådendal.
Citera
2020-11-21, 21:17
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är en förklaring. Inte ursäkt. Det var ändå inte extremt väder. Sådant här ska de klara i sömnen med tanke på vilka skepp de har med allt teknik.

Vi får se men ytterst pinsamt detta för hela Viking Line. Andra på ett par månader bara. För att inte Coronan var illa nog, nu kanske folk inte vågar åka med för att kapten/styrman inte kan navigera skit.
Du ger dig inte, byter bara focus!
Det är HELT i sin ordning att angöra i Mariehamn i detta väder!
Det syns på filmen att det bara försvann kraft.

Ta på dig din mys-pys pyjamas och gå och lägg dig!
Citera
2020-11-21, 21:18
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilka då?

Silja Europa, Symphony och Serenade så där på rak arm, under historiens gång. Grace är ju inte speciellt stor. Den är en meter kortare än Galaxy och hennes systerfartyg (som jag inte minns namnet på) som angör Mariehamn varje dag.
Citera
2020-11-21, 21:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtInIHetluften
Du ger dig inte, byter bara focus!
Det är HELT i sin ordning att angöra i Mariehamn i detta väder!
Det syns på filmen att det bara försvann kraft.

Ta på dig din mys-pys pyjamas och gå och lägg dig!

Kan du säga det med facit i hand ?

(tror inte vikingline håller med dig)
Citera
2020-11-21, 21:46
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var inte antalet gånger de inte kunnat gå i land där jag frågade efter utan antalet grundstötningar de senaste 10 åren. Det ska mycket till för att jag ska tro att dessa två grundstötningar som skett nu inom ett par månader inte har något med den ansträngda ekonomin pga Covid att göra.

Självfallet har Viking sparat in på (undvikit) underhållet för att undvika konkurs.
Citera
2020-11-21, 21:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Självfallet har Viking sparat in på (undvikit) underhållet för att undvika konkurs.

Är det rimligt att minskat underhåll kan ha bidragit till grundstötningen?

Jag tänker mer i termer av att de chansade att landsätta passagerare trots att vädret inte gav förutsättningar för det för att undvika ersättningskrav till passagerarna, alternativt försäkringsbedrägeri.

Ser vi andra förklaringar?
Citera
2020-11-21, 22:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS

Är det inte dags att vi i tråden reder ut detta ?

Är det Vikingline eller Tallink som ligger sämre an ?

Mina virtuella slantar ligger på Tallink. De har väl en äldre flotta samt att Viking ser sig råd att skaffa ett nytt skepp.
Citera
2020-11-21, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Mina virtuella slantar ligger på Tallink. De har väl en äldre flotta samt att Viking ser sig råd att skaffa ett nytt skepp.
Tvärtom skulle jag säga. Viking lines flotta är mycket äldre än Tallinks. Plus jag har fått intrycket av att Tallink har sina fartyg oftare på renovering och uppgradering än Viking line har.
Citera
2020-11-21, 22:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Färjorna har en samhällsbärande funktion och får stöd från Försörjningsberedskapscentralen för att hålla igång frakttrafiken.
Nyligen har Viking beviljats statsgarantier på 38,7 miljoner euro och 4,3 miljoner euro från kommersiella banker.
Om man permitterar alla serviceanställda på land och ombord så borde man klara de löpande utgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in