Citat:
Ursprungligen postat av
apa123456
All mjukvara går att manipulera, det är bara olika svårt. Självklart kan systemen hackas, men om man ändå måste ”säkra” med falska valsedlar blir det ju meningslöst att hacka dem (eftersom det direkt upptäcks när antal valsedlar inte matchar antal röster i en omräkning...).
Om de varit enkla att manipulera kan jag inte avgöra, att det GÅR att manipulera är självklart - men det finns ju väldigt enkla metoder att upptäcka det (som i Georgia med en manuell omräkning - som inte upptäckte några felräkningar av maskinerna...)
Men jag lade ju in den här artikeln för en stund sen, Ny Teknik från 2018:
https://www.nyteknik.se/sakerhet/sa-gar-det-till-att-hacka-en-rostningsmaskin-pa-tva-minuter-6926996
Det är alltså så enkelt att "hacka" dessa valsystem att barn i åldern 6-17 år med lätthet kan göra det.
Därför måste det finnas ett regelverk för hur du reviderar systemet för att säkerställa resultatet. För att kunna revidera MÅSTE DU ha tillgång till grundmaterialet, dvs röstlängder, id-funktioner (tex kuvert med personuppgifter och namnteckningar) och valsedlar. Det räcker alltså inte att bara räkna om valsedlarna. Dom säger ingenting om VEM som har röstat. När det finns misstanke om att falska röstsedlar utan röstberättigade invånare som står bakom, då MÅSTE man dubbelkolla dom underlag som kan fastställa att det bara är ÄKTA valsedlar som räknas.
Hur svårt kan det vara att ta in detta?
"– Det måste finnas ett regelverk för hur du genomföra en obligatorisk revision av systemet. Om du har det är det faktiskt ganska säkert. Då kan du verifiera att resultatet är okej. Oavsett om det handlar om handhavandefel, buggar i programmeringen eller cyberangrepp, säger Carsten Schürmann.
Han tillägger:
– Den sista bilden i min presentation på ämnet är: ”använd papper och gör revisioner". Det är viktigt."