2020-11-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Vet du om de 260 000 anses dött av covid-19 eller var smittade när de dog?

Människor dör inte direkt av ett virus, de dör av de komplikationer som uppstår när immunsystemet försöker bekämpa viruset, såsom stroke, hjärtinfarkt, sepsis och mer.

När någon som är smittad dör av olika anledningar, såvida det inte är en bilolycka eller liknande, kan man anta att viruset bidrar till deras död, och att de annars skulle leva vidare.

Det finns inget "dött av" eller "dog med", den stora majoriteten av dem som dör skulle leva vidare om de inte smittades.
Citera
2020-11-21, 16:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Kan man ta bilen och köra Mot Schweiz ?

Är det stor risk att läget isf ändras och att man inte kommer tillbaka till Sverige ?

Måste igenom Danmark och Tyskland

År du medborgare där? Har du ett giltigt skäl för att åka dit?

Det står så jäkla mycket på deras hemsida, men jag tror det blir karantän oavsett:
https://www.bag.admin.ch/bag/en/home/krankheiten/ausbrueche-epidemien-pandemien/aktuelle-ausbrueche-epidemien/novel-cov/empfehlungen-fuer-reisende/quarantaene-einreisende.html#1918240392

Edit:
De uppdaterar listan den 23 november.
Citera
2020-11-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Andra vågen växer..vi är fortfarande över 1 i r tal.

Källa

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-sjunker-i-sverige-andra-vagen-vaxer-an/

Umm... ab skriver nästan tvärt om! Rtalet sjunker!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vid det här laget är vi nog hyffsat säkra på att ADE (Antibody Dependent Enhancement) inte blir ett problem.

Hade det varit fallet så skulle vi nog säkerligen redan ha sett hundratals eller tusentals rapporter om sjukvårdspersonal som hade trillat av pinnen.

Det är inte alls känt nu.

ADE uppstår när viruset binder till suboptimala antikroppar, vilket gör det lättare för viruset att komma in i ACE-receptorer.

Det kan finnas vissa vacciner som i större utsträckning skapar sådana antikroppar, vilket var fallet med ett Dengue-vaccin.

Vaccinet hade en mycket högre risk för ADE än Dengue-feber.

Om naturlig immunitet mot SARS-CoV-2 efter att ha genomgått infektion, varar mer än ett år, är det också för tidigt att se naturlig ADE ännu.

Det finns många tecken på detta, eftersom bara en handfull människor hittills har smittats på nytt.
Citera
2020-11-21, 16:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Kan man ta bilen och köra Mot Schweiz ?

Är det stor risk att läget isf ändras och att man inte kommer tillbaka till Sverige ?

Måste igenom Danmark och Tyskland
Du får tydligen resa genom Danmark om du har skäl:

https://coronasmitte.dk/rejser-ind-i-danmark/for-personer-der-vil-rejse-via-danmark

Transitresor genom Tyskland är möjliga utan övernattning:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/tyskland/

I Schweiz är det munskydd och andra stränga restriktioner som gäller:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/schweiz/

Det här är egentligen lite OT men faktiskt så var det ett tag sedan jag uppdaterade mig på hur man ser på smittläget utomlands och på oss här i Sverige. Så därför hoppas jag att detta får vara kvar här av rent medicinska COVID19-skäl. Det är intressant att följa utvecklingen s.a.s.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/ kan man också se hur andra länder resonerar.
Citera
2020-11-21, 16:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Människor dör inte direkt av ett virus, de dör av de komplikationer som uppstår när immunsystemet försöker bekämpa viruset, såsom stroke, hjärtinfarkt, sepsis och mer.

När någon som är smittad dör av olika anledningar, såvida det inte är en bilolycka eller liknande, kan man anta att viruset bidrar till deras död, och att de annars skulle leva vidare.

Det finns inget "dött av" eller "dog med", den stora majoriteten av dem som dör skulle leva vidare om de inte smittades.

Jag tycker att du styrker ditt påstående(fetade).

Hur kan man veta att det var viruset som orsakade stroken och att vederbörande inte hade fått en infarkt om hen inte hade varit smittad?

Du menar att det inte finns något dött av eller dog med

Du skriver inget i samma mening som den stora majoriteten, hur får du ihop det?

När någon avlider finns det en orsak, troligen kan man avlida med viruset i kroppen utan att Covid-19 är en direkt eller indirekt dödsorsak.
Citera
2020-11-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Umm... ab skriver nästan tvärt om! Rtalet sjunker!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Gör om gör rätt.

Vi måste komma under ett för att smittkurvan ska vända och gå ner, säger Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi

Citat ur källa.https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-sjunker-i-sverige-andra-vagen-vaxer-an/
Citera
2020-11-21, 17:02
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Samma argument kan utsträckas och gälla KOL-patienter, missbrukare och människor med downs syndrom.

Äh de skulle dött ändå, det är bara en puckel i statistiken. De lever inte så länge ändå.

Alla möjliga terminalfall kan vi åxo skita i. Om nån med levercancer dör av covid, vem bryr sig?

Sättet man resonerar när 6000 svenskar dör 2020, är på många sätt skrämmande.

Det finns ingen nivå, ingen empati.
Utav ca 90 000 svenskar kommer 6000 av dessa vara covidrelaterade. Och av dessa 6000 vet vi inte hur många som är felklassifierade och kanske dog av andra orsaker. Man är inte empatilös bara för att man sätter det i sitt rätta perspektiv. 2020 verkar inte få speciellt hög överdödlighet, om ens någon. Hur kan man då rättfärdiga lockdowns med allt vad det innebär? Tänker ni inte på sekundära effekter och övriga sjukdomar som blir obehandlade?

Detta skuldbeläggande vi ser nu är vidrigt. Nästan värre än när invandringsdebatten rasade som värst. "Men det är ju BAAAaAarn!!"
Citera
2020-11-21, 17:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
[quote=KnackeredVonAnka|73684600]Det handlar om restriktioner under en mycket begränsad tid. Offra ungdomar? Du verkar helt verklighetsfrånvänd minst sagt.

Jag har aldrig varit för några drakoniska åtgärder utan strängare tilltag från början, nu får vi istället en mycket långdragen våg av död, sjukdom och elände, ingen tjänar på det. Ingen.

ps lär dig använda sett och sätt på ett korrekt sätt.[/QUOTE]

Haha du kunde inte hålla dig, förlåt fröken (gissar jag)för den oerhört dåliga svenskan.
Återigen kör ni huvudet i sanden, vad är det som är så svårt att förstå?

Desto mer åtgärder/restriktioner vi sätter in desto mer påverkas vårat samhälle och ekonomi på lång sikt.
Nedstänging av samhället räddar så klart många över 70 år sen är det en fallande skala och dom som förlorar mest är våra unga.
INGEN mellan 10-19 har mig veterligen dött (någon skrev 20, källa tack) och dom kommer bli drabbade av den mer eller mindre krachade ekonomin i många år framöver.

Jag undrar vem som är verklighetsfrånvänd om man inte förstår att till exempel skolstängningar innebär att vi får barn som hamnar på fel kurs och börjar umgås med fel personer. Jag har själv två stycken här hemma.

Hårdare tag har väl många länder i Europa provat och det har gått sådär.
Det är NI som är verklighetsfrånvända och vägrar erkänna att det vi och alla andra länder gör också kommer att ha konsekvenser.

Som tur är så bestämmer inte ni utan folk som tar hänsyn till hela bilden
Citera
2020-11-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777

Exakt, annars skulle man sedan länge skrivit "dog med cancer" också.

Att man uppfunnit denna terminologi just nu är bara för att släta över misslyckandet inom äldrevården.
Citera
2020-11-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är en viktig poäng som du framför här Eremona - att man naturligtvis ska börja räkna från och med mars 2020, till slutet av februari 2021.

Ett argument som ofta framförs är att vi skulle ha haft någon slags "dödlighetsunderskott" när coronan slog till, eftersom influensaperioden 2019/20 hade varit så mild.

Mycket tveksamt vill jag påstå. Om smittan i samhället hade varit total och vi hade uppnått flockimmunitet, så hade jag kanske kunnat köpt det, men eftersom antikroppstester I slutet av första halvåret tydde på att kanske 10% av Sveriges befolkning hade varit infekterade, så faller argumentet.

Det låter orimligt att viruset skulle ha sökt sig in mestadels hos dessa "underskottspersoner" och jämnat ut siffrorna, om det enbart var 10% av Sveriges befolkning som smittades under årets första halva.

Ja, i vår kan vi summera. Jag vänder mig också emot åldringsföraktet och det vulgära snacket om "dry tinder" osv.

Om människor nära döden är oviktiga, kan vi slänga alla palliativa patienter på sophögen.

Äh, de ska ju ändå dö, skit samma om det dör ett år tidigare... Detta är förfärlig retorik.
Citera
2020-11-21, 17:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Vad har för belägg för att låta smittan härja fritt i samhället under lång tid inte skulle skada ekonomin mer och skada fler undomar jämför med att man under en kortare petiod tryckte net smittan så folk slapp vara oroliga för att bli smittade och skulle kunna återgå till en mer normal situation?

Det skulke vara intressant att veta då studier som gjordes under spanska sjukan i usa just visade sig att städer som agerade snabbt och tryckte ner smittan klarade sig bättre ekonomiskt och hadde färre döda än de städer som inte lyckades kontrollera smittan. Vi ser liknande mönster nu med länder i Asien som tyrckt ner smittan tidigt har redan börjat återhämta sig och har nu possitiv bmp.

Vi låter inte smittan härja fritt hur kan du påstå det när vi stängt ner nästintill allting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in