Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det är tunga siffror. I USA närmar man sig 10% av dödsfallen under ett normalår. Ung 2.5 miljoner människor dör i USA varje år, om jag minns rätt. 260 000 av 2.5 miljoner är 10.4%.
Och då är "covidåret" ännu inte slut.
Man måste räkna från virusutbrottet och ett år framåt. I vår kan USA överblicka ett covidår.
I Sverige blir det mars 2020 tom mars 2021.
I Sverige dör ung 90 000 människor om året.
6000 är ung 7% av 90 000. Antalet döda pga viruset är ung 7% av antalet döda under ett normalår. Det är ingen siffra men trollar bort.
I mars har vi nog 10 000 döda. Och vi ska som sagt räkna från mars tom mars..
Att säga att viruset dödade 0 svenskar mellan jan och mars 2020 är ju inte intressant.
10 000 av 90 000 är 11%. 11% av ett normalårs dödsfall.
Det är en viktig poäng som du framför här Eremona - att man naturligtvis ska börja räkna från och med mars 2020, till slutet av februari 2021.
Ett argument som ofta framförs är att vi skulle ha haft någon slags "dödlighetsunderskott" när coronan slog till, eftersom influensaperioden 2019/20 hade varit så mild.
Mycket tveksamt vill jag påstå. Om smittan i samhället hade varit total och vi hade uppnått flockimmunitet, så hade jag kanske kunnat köpt det, men eftersom antikroppstester I slutet av första halvåret tydde på att kanske 10% av Sveriges befolkning hade varit infekterade, så faller argumentet.
Det låter orimligt att viruset skulle ha sökt sig in mestadels hos dessa "underskottspersoner" och jämnat ut siffrorna, om det enbart var 10% av Sveriges befolkning som smittades under årets första halva.