2020-11-21, 08:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu var det iofs IHME jag gjorde ett inlägg om. Jo, som jag skriver är jag inte säker på om Sverige har peakat i smittadspridning än. Och det är något jag diskuterade med flera i tråden redan i onsdags (tror jag det var).

Jag fattar dock inte vad twittertråden du länkar visar. Ska den visa på att testkapaciteten används nu på de äldre? Men den används ju väl ännu mer på vårdpersonal!?
Men är du säker på det? Vad vi vet är att begränsningar införts och att urval görs samt att det borde påverka statistiken. Hur det görs vet vi inte med säkerhet. Ser man förändringar i åldersspannen så finns de antagligen där. Alltså ett urval som påverkar åldersfördelningen av dem man testar.
Citera
2020-11-21, 08:11
Medlem
Smittskyddsläkare Nystedt fruktar dödsvåg
Tyvärr är det betalsida och går ej läsa mer än rubrik i de norrländska tidningarna.
Han ser 2 tydliga risker

Låter lite oroväckande hade varit intressant veta vilka risker han menar.
Citera
2020-11-21, 08:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men är du säker på det? Vad vi vet är att begränsningar införts och att urval görs samt att det borde påverka statistiken. Hur det görs vet vi inte med säkerhet. Ser man förändringar i åldersspannen så finns de antagligen där. Alltså ett urval som påverkar åldersfördelningen av dem man testar.
Om andelen smittade kontinuerligt går ner så tycker jag att det starkt borde indikera att smittspridningen minskat även om det här gjorts ett skifte i urvalskriterier för testning.

Men nu har inte andelen testade kontinuerligt minskat. Det såg bra ut ti, on, to i antal nya rapporterade fall av FHM, i jämförelse med motsvarande dag förra veckan. Men sedan ökade det signifikant igår. (Veckan som helhet slutade aningen högre än förra veckan.)
Citera
2020-11-21, 08:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om andelen smittade kontinuerligt går ner så tycker jag att det starkt borde indikera att smittspridningen minskat även om det här gjorts ett skifte i urvalskriterier för testning.

Men nu har inte andelen testade kontinuerligt minskat. Det såg bra ut ti, on, to i antal nya rapporterade fall av FHM, i jämförelse med motsvarande dag förra veckan. Men sedan ökade det signifikant igår. (Veckan som helhet slutade aningen högre än förra veckan).
Precis! Det är trender man ska titta på. Man skulle kunna tro att andelen positiva prov visar hur smittspridningen utvecklar sig men det är inte säkert. Det beror på urvalet och i riskgrupper samt även hos vårdpersonal så är smittspridningen mindre förhoppningsvis. Annars har vi misslyckats rejält.
Citera
2020-11-21, 08:24
Medlem
okok1s avatar
De här staplarna ger verkligen perspektiv på mördarviruset: https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

"Number of deaths in Sweden from 2010 to 2020"
Citera
2020-11-21, 08:32
Medlem
Österrike kommer att masstesta sin befolkning för Coronaviruset i samband med att de hårda, tidsbegränsade restriktionerna som för tillfället gäller lyfts i december. Först ut att få testat sig är lärarna i skolor och förskolor.

Att delta i testningen är frivilligt men de styrande i Österrike utgår ifrån en stor efterfrågan och har redan beställt sju miljoner snabbtester till en kostnad av en halv miljard kronor och man planerar att köpa fler.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7605026
Citera
2020-11-21, 08:40
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Vilka länder kan man resa till? (Covid-19)

// mod
Citera
2020-11-21, 08:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
De senaste tre veckorna har medelåldern på IVA varit 62 år.
Smittan sprids också som mest i åldern 17-19 år där cirka 23 % av testen är positiva.

Detta betyder att det skulle vara effektivt att låta högstadie, gymnasium och högskolor ta ut jullov tidigare i år eller ge digital undervisning några veckor. Om man vill förhindra ett scenario med branta kurvor dvs.
Annars kan man låta smittan bränna igenom och hoppas på det bästa. Men en medelålder på 62 år på IVA är ju ganska ungt så nu gäller det att ha koll på siffran intagna IVA om den ökar är det en farlig utveckling.
Citera
2020-11-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De här staplarna ger verkligen perspektiv på mördarviruset: https://www.statista.com/statistics/525353/sweden-number-of-deaths/

Håller med, lite perspektiv är bra som motpol till masshysterin som pågår. Det är inte direkt en pandemi med ebola vi har att göra med... En långsökt spaning, jag får ibland lite "pojken och vargen" känsla. Hur ska människor reagera och vad ska samhället om det smäller ordentligt? Med ex mer potent virus eller biovapen etc...
Citera
2020-11-21, 09:07
Bannlyst
” På söndag, 22 november, håller statsminister Stefan Löfven tal till nationen – med anledning av coronapandemin.*

– Sverige är under hård prövning och det kommer bli värre. Jag vill uppmana svenska folket att göra sin plikt för att minska smittspridningen. Tillsammans kan vi vända utvecklingen, säger statsminister Stefan Löfven i ett pressmeddelande.

Talet kommer att webbbsändas på regeringens hemsida och på Regeringskansliets Youtube med start 19.01.”

Kul, det kommer bli värre 😱😷😱😷😷😷😷😷🇸🇪✌️
Citera
2020-11-21, 09:21
Medlem
Citat:

På vilket sätt?
Citera
2020-11-21, 09:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Hahaha!! Ja ligger vi i nu dec kanske detta år kan bli typ det 5e dödligaste de senaste tio åren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in