Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Jag håller inte med. Jag anser att det bara är folket som kan tillåta staten att begå övertramp. Om tillräckligt många säger nej så kan staten inte göra något. Det är alltså sådana som ni som möjliggör eländet, enligt min personliga åsikt.
Solzjenitsyn pratade mycket om det, att det spelar ingen roll vad staten gör utan det är folkets acceptans som möjliggör tyrrani. Jag vet att du tycker det är absurt med sådana liknelser men det är vad jag ser i förlängningen av detta. Men jag hoppas jag har fel
Du har en åsikt, det är ok. Då jag har rötter i forna öststaterna så kan jag säga att du har fel. Under sovjettiden fanns det en liten klick som hjälpte diktaturen, de var hatade av den stora massan. Fanns ingen acceptans där, men det är svårt att slåss med käppar och stenar mot stridsvagnar och automatkarbiner. Jag står inte på diktaturens sida. Just nu är vi i krig mot en osynlig fiende och då ska vi vara enade i kampen mot det, inte käbbla som polariserade idioter. I ett krig råder särskilda lagar, som tyvärr staten fibblat bort i förra folkomröstningen där man ändrade grundlagen. Hade vi haft dem kvar kunde Sverige stått och pekat finger nu, istället står vi med byxorna nere och knäböjer för ett virus.