2020-11-20, 23:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Alltid sött med idealister. Tror du att den slumrande svensken kommer att vakna nu? Efter decennier av folkfientlig massinvandring och ett av världens högsta skattetryck för att bekosta främlingars välmående?

De flesta svenskar har inte ens fattat vad smittan handlar om.
Antagligen inte, men jag hoppas in i det sista.
Citera
2020-11-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du en länk till oxfordrapporten?
Här finns den:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.18.20234369v1
Citera
2020-11-20, 23:03
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Smittan härjar hur den vill och har antagligen gjort en full runda i befolkningen redan, speciellt om den har det R-värde som det sägs att den har.

Överdödlighet över hela året säger allt om smittans potens. Och jag hoppas vi slipper överdödlighet nästa år bara för att vi har negligerat allt annat till förmån för fjantviruset Covid.

Nej, som enskilt mått är överdödlighet i princip värdelöst.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag håller inte med. Jag anser att det bara är folket som kan tillåta staten att begå övertramp. Om tillräckligt många säger nej så kan staten inte göra något. Det är alltså sådana som ni som möjliggör eländet, enligt min personliga åsikt.

Solzjenitsyn pratade mycket om det, att det spelar ingen roll vad staten gör utan det är folkets acceptans som möjliggör tyrrani. Jag vet att du tycker det är absurt med sådana liknelser men det är vad jag ser i förlängningen av detta. Men jag hoppas jag har fel

Du har en åsikt, det är ok. Då jag har rötter i forna öststaterna så kan jag säga att du har fel. Under sovjettiden fanns det en liten klick som hjälpte diktaturen, de var hatade av den stora massan. Fanns ingen acceptans där, men det är svårt att slåss med käppar och stenar mot stridsvagnar och automatkarbiner. Jag står inte på diktaturens sida. Just nu är vi i krig mot en osynlig fiende och då ska vi vara enade i kampen mot det, inte käbbla som polariserade idioter. I ett krig råder särskilda lagar, som tyvärr staten fibblat bort i förra folkomröstningen där man ändrade grundlagen. Hade vi haft dem kvar kunde Sverige stått och pekat finger nu, istället står vi med byxorna nere och knäböjer för ett virus.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här finns den:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.18.20234369v1

Tackar
Citera
2020-11-20, 23:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst är det tufft nu. Vi kämpar och gnäller inte!

Gör vi? Känns som halva befolkningen ränner runt på stan och festar och partajar som vanligt. Utan dem hade vi inte haft någon smittspridning, funderat på det?
Citera
2020-11-20, 23:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Nej, som enskilt mått är överdödlighet i princip värdelöst.
Det är typ det enda sättet att mäta en pandemis riktiga effekt.
Citera
2020-11-20, 23:10
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Hur menar du? Vilken effekt skulle det mäta? Säger ingenting om vare sig ekonomiska kostnader eller mänskligt lidande. Kina lär ha haft en ganska låg överdödlighet när de låste in alla och låste ner hela samhällen.

Vad exakt ska du utläsa av det?
Citera
2020-11-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gör vi? Känns som halva befolkningen ränner runt på stan och festar och partajar som vanligt. Utan dem hade vi inte haft någon smittspridning, funderat på det?

I min stad Stockholm har de flesta ändrat sina vanor sista veckorna. Ja, de söndercurlade och lättkränkta millenials borde göra mer!
Citera
2020-11-20, 23:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Hur menar du? Vilken effekt skulle det mäta? Säger ingenting om vare sig ekonomiska kostnader eller mänskligt lidande. Kina lär ha haft en ganska låg överdödlighet när de låste in alla och låste ner hela samhällen.

Vad exakt ska du utläsa av det?
Hur menar DU? Det finns väl inget bättre sätt att mäta hur farligt ett virus är för en population än just hur många fler som dör under pandemin jämfört med ett "vanligt" år? Om man nu inte vill börja tjafsa om enstaka kärringars anekdoter om långtidscovid och ta det med i beräkningen, vilket man givetvis inte bör göra.

Kina är ett land med över 1 miljard människor och är en diktatur.
Citera
2020-11-20, 23:25
Medlem
Citat:

Skulle säga att kvalitetsjusterade levnadsår är ett bättre mått. Så man kan mäta alla former av åtgärder. Arbetslöshet, multisjuk 82 åring, förlorad skoltid etc. Då går allt att ställa mot varandra.
Citera
2020-11-20, 23:26
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
När världen kommer tillbaka till ser normala, vad är det första som kommer att hända i Sverige under ser kommande tre månaderna? Kan vi räkna med mycket jobb inom besöksnäringen? Kan vad är det första som kommer att hända i Sverige och hur kommer synen bli på hur i lever?

Är rätt säker på att många kommer fortfarande köra allt på distans vid datorn och att man verkligen kommer att stanna hemma om man är sjuk.

Att resa till Asien tror jag många kommer att vara försiktiga att göra från början med risk för lockdown

Allt kommer nog återgå till precis som det var innan, det blir en kort boom i resande, konserter och fester. Tror även sysselsättningen kommer återgå till det normala ganska snabbt inom kultur och näringslivet efter Pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in