2020-11-20, 21:50
Medlem
severustheemperors avatar
Provtagning går ej lita på för att bedömma utv. just nu.
om man ej har tillgång till exact geografiskt info.

Vi har antalet inlagda. Vi vet dock ej vart de drar gränsen för tillfället.
I de flesta länder verkar CFR ligga på på ca 30% för de som får Covid-19.
Hälften dör på sjukhus, hälften utanför.

Då vi ej vet förhållandet SARS 2 till Covid 19. Så går det ej få fram CFR för Sars 2.

Någon som orkar kan ju gå igenom antal inlagda vs döda. Det kan ge ett
cirkavärde på hur man bedömmer sjukvårdsbehovet/trancherar.

Sedan kan vi jämföra det med nuvarande antalet inlagda, vid givet datum.
Bör man kunna förutse ganska exact hur det slutar....
Citera
2020-11-20, 21:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, när tillräckligt många har burit smittan upphör spridningen, --> flockimmunitet.

Finland och Norge har troligen många som potentiellt kan smittas, många fler per 100.000 än Sverige, så troligen kommer deras problem att kvarstå mycket längre än i Sverige, helt övertygad.

Att eftersträva immunitet genom smittspridning är ... oklokt (finns andra ord för det också, men jag vill inte reta en moderator i onödan ). Talet om flockimmunitet är kanske det största av alla misstag som Tegnell och FHM har gjort under detta galna år, och eftersom det påstås kräva att 60 procent av en befolkning smittas för att detta stadium ska uppnås så är det bara att börja räkna på hur många döda och svårt sjuka detta skulle innebära, och vilka sår det skulle sätta i ekonomin och samhället i stort. Att sjukvården skulle kollapsa långt före denna flockimmunitet har uppnåtts är rätt självklart.

Nej, det enda sättet att uppnå flockimmunitet på är via vaccin. Allt tyder på att omfattande vaccinering kommer att påbörjas under nästa år, med start för de mest utsatta förhoppningsvis redan i januari. Utifrån det så finns det naturligtvis inget skäl att tro att Finland och Norges problem kommer att kvarstå längre än i Sverige, trots fler "potentiella" smittade, utan vi kommer att kunna konstatera att vi valde fel väg och offrade väldigt många människoliv helt i onödan, medan våra grannländer satte livet främst och vidtog nödvändiga åtgärder för att trycka tillbaka smittan i väntan på ett vaccin.
Citera
2020-11-20, 22:00
Medlem
Fortfarande.....

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

En tråd som gör slut på flockimmunitetsfantasin.
Citera
2020-11-20, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du kommer ju bara med känslomässigt svammel här. Helt meningslöst. Argumentera med fakta istället för ingen bryr sig om dina känslor. Finns nog med hysteriska hypokondriker här.

Med det sagt tycker jag man kan göra mer. Det viktigaste steget är att stänga skolorna. Det är nog det som driver smittan mest.

Du har rätt! Jobbar när inom sjukvården - närmare bestämt inom web-läkarna. Även min fru.

Har förut beskrivit läget som kaotiskt, men nu vet jag knappt hur jag ska beskriva det. Det är enorma köer med ”misstänkt covid-19”. Uppskattar antalet till 75 procent.

Massor av dessa, uppskattningsvis 25 procent har andnings-dyspepsin. Alltså svårt att andas.

Skolorna driver smittat enormt, så sjukt att detta får fortsätta. Orkar inte ens gå in på munskydd: självklart är det ett verktyg för att minska spridningen.
Citera
2020-11-20, 22:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hänger på hur gammal du är?!. Skall du bleka gaddarna el. måste du verkligen gå dit?
Tillhör riskgrupp. Och det bara en rutinkontroll som göras 1 g per år.
Citera
2020-11-20, 22:07
Medlem
Citat:
Fortfarande.....

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Nej. Det gör den inte.
Citera
2020-11-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du har rätt! Jobbar när inom sjukvården - närmare bestämt inom web-läkarna. Även min fru.

Har förut beskrivit läget som kaotiskt, men nu vet jag knappt hur jag ska beskriva det. Det är enorma köer med ”misstänkt covid-19”. Uppskattar antalet till 75 procent.

Massor av dessa, uppskattningsvis 25 procent har andnings-dyspepsin. Alltså svårt att andas.

Skolorna driver smittat enormt, så sjukt att detta får fortsätta. Orkar inte ens gå in på munskydd: självklart är det ett verktyg för att minska spridningen.

Du jobbar hos webläkarna och säger att dyspepsin har med andning att göra

Det heter Dyspne.....
Citera
2020-11-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
De sju senaste dagarnas (14-20/11) rapporterade avlidna enligt platz.se, tabell "Antal nya dödsfall per län och dag".
1
0
27
41
79
20
60

Sa: 228 / 7 = 32,57

Ökning med omkring 79,5% jämfört med de tidigare sju dagarna

-----------
Tidigare 7 dagar (7-13/11) avlidna
9
5
16
12
16
38
33

Sa: 127 / 7 = 18.14
https://platz.se/coronavirus/
Nästan samma ökningstakt som i våras då den var ca 120% som mest.
(utgående från 7 dagars glidande medelvärde från plats.se). Det intressanta är att ökningstakten till IVA är mycket mindre nu är i våras - troligtvis beroende på att behandlingen som ges på vanliga sjukhusavdelningen är mycket bättre. Det är nog tyvärr många som fortfarande dör på äldreboendena och frågan är om de ens kommer in till sjukhuset??
Citera
2020-11-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Det gör den inte.

Läs alla artiklar och övriga länkar...... så..... ja.... ren fantasi.
Citera
2020-11-20, 22:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Nästan samma ökningstakt som i våras då den var ca 120% som mest.
(utgående från 7 dagars glidande medelvärde från plats.se). Det intressanta är att ökningstakten till IVA är mycket mindre nu är i våras - troligtvis beroende på att behandlingen som ges på vanliga sjukhusavdelningen är mycket bättre. Det är nog tyvärr många som fortfarande dör på äldreboendena och frågan är om de ens kommer in till sjukhuset??

Det är många yngre som drabbas, de klarar det ju bättre och hamnar inte så ofta på sjukhus.
Citera
2020-11-20, 22:14
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fortfarande.....

Hur stor andel av bekräftat positiva har återinfekterats? Det är försvinnande lite, så pass lite att man kan kalla det obefintligt. Och dom som gör det har mildare symptom.

Erat domedagsrunkande börjar gå mot sitt slut.
Citera
2020-11-20, 22:16
Medlem
Enligt FHMs veckorapport så är andelen smittade 15-17-åringar nästan lika stor som andelen 18-19-åringar. Det torde innebära att krogbesök och fester inte är den huvudsakliga smittkällan (till skillnad från lär jag var i den åldern så är det inte alls lika mycket alkohol innan man fyller 18 numera). Istället så lär skolan och socialt umgänge i allmänhet vara den huvudsakliga smittkällan i denna åldersgruppen.

Notera att dessa två grupper är de mest smittade av alla åldersgrupper.

10-14 år ligger på ungefär 1/3 av 18-19 år och där är ju rörligheten i samhället mycket lägre (de går oftast I skolan rätt nära hemmet, deras fritidsaktiviteter ligger närmare hemmet osv, dock fortfarande större rörlighet än för yngre åldrar).

Detta tyder på att smittspridningen även på högstadiet är rätt stor (vilket jag iofs redan vet). Det luriga här är dock att många i dessa åldrar har Covid utan att ha några symtom...

Jag vill verkligen inte stänga skolorna, men man måste hitta sätt att få ned smittspridningen I dessa åldrar då denna stora smittspridning spiller över på det övriga samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in