2020-11-20, 20:25
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Eller så har okynnestestande ersatts med mer motiverat testande.

Möjligt, men om man drar ner på testandet så är det ganska troligt att man fångar upp färre smittade.
Citera
2020-11-20, 20:29
Avslutad
Ta er en titt på Belgiens smittokurva så får ni en föraning om vad som kan hända i Stockholm. Antalet smittade lär rasa under kommande veckor.

Löfven smällde igen dörren till stallet och låste med dubbla hänglås när hästarna redan sprungit ut.
Citera
2020-11-20, 20:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
Vi har 3 ggr mindre inlagda nu på iva än i april... ca 560 mot ca 180 idag och ändå är dödstalet 66 på en dag?? Märkligt skulle man dra jämnförelse med i april iva och döda skulle ju dödstalen ligga på ca 200 på en dag då.....hände väl aldrig.

Om drygt en vecka har vi lika många inlagda på sjukhus med C-19 som vi hade när det var som värst under våren.
Citera
2020-11-20, 20:32
Medlem
[quote=revodneb|73675748]Just nu har jag inget liv, det är korrekt. Det är verkligheten jag beskriver, men du kan fortsätta sticka huvudet i sanden så slipper du bli rädd.

Var sprider jag skrämselpropaganda? I de europeiska länderna där du ser en avtagande kurva så har de haft lockdown, det är fakta! Sverige ligger några veckor efter dessa i utvecklingen och vår kurva stiger brant. Det är exakt samma förlopp som i våras, vi har ff rekommendationer, om än ett par extra. Att göra om samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne! Jag antar att du missat inslaget från CNN:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakarilska-i-uppsala-kunde-ha-undvikits/

Jag ber för dig min vän, att du ska vakna upp och sluta vara rädd
Citera
2020-11-20, 20:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är lugn som en filbunke. Det jag ser i din lilla kurva är att testkapaciteten slog i taket och man behövde styra om resurser till äldreboendena och sjukvården. Sen är det ju märkligt att din kurva går ner till -4.4%, är det folk som återvänder från de döda och lämnar tillbaka sina test? Men vi får se som sagt.
Baslinjen är -100%
Senast redigerad av Hexen666 2020-11-20 kl. 20:40.
Citera
2020-11-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är ju skillnad från vecka till vecka. Sen är jag ingen professor i statistik men baslinjen är -100% om du zoomar ut
Fhm har andra tankar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kartorna-visar-morka-utvecklingen-i-sverige/
Citera
2020-11-20, 20:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Usch, jag ger mig fan på att vi får ett genomsnitt på 5000 rapporterade covid-19 fall per dag i november. Jag hade verkligen hoppats på att få fel där!

Måtte jag få, rejält, fel vad gäller genomsnittet 20 000 rapporterade covid-19 fall per dag i december.
Citera
2020-11-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om drygt en vecka har vi lika många inlagda på sjukhus med C-19 som vi hade när det var som värst under våren.

cerkar som det går fler inlagda per IVA i den här vågen. Man får hoppas att de är en aning generösare med vården och fler äldre får chansen på sjukhus.
Citera
2020-11-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ta er en titt på Belgiens smittokurva så får ni en föraning om vad som kan hända i Stockholm. Antalet smittade lär rasa under kommande veckor.

Löfven smällde igen dörren till stallet och låste med dubbla hänglås när hästarna redan sprungit ut.

Belgien införde hårda restriktioner 19 oktober. Eftersom Sverige inte har infört några riktiga restriktioner så får du räkna med fortsatt stigande siffror ytterligare minst 2-3 veckor.

Det tar 2-3 veckor tills smittspridning och dödlighet viker neråt efter det att hårda restriktioner införts. Således kan kommer antalet döda fortsätta att stiga varje vecka och vi kommer se en dödlighet på över 100 personer per dygn om 2-3 veckor, i värsta fall kanske ända uppåt 200. Finns ingenting som kan hindra det nu, inte ens om totalt utegångsförbud införs imorgon.

Och det där är inget tak. Om inte hårda restriktioner införs så kommer det helt enkelt fortsätta stiga, flockimmuniteten är uppenbarligen långt bort om den ens existerar.
Citera
2020-11-20, 20:52
Medlem
Citat:
Just nu har jag inget liv, det är korrekt. Det är verkligheten jag beskriver, men du kan fortsätta sticka huvudet i sanden så slipper du bli rädd.

Var sprider jag skrämselpropaganda? I de europeiska länderna där du ser en avtagande kurva så har de haft lockdown, det är fakta! Sverige ligger några veckor efter dessa i utvecklingen och vår kurva stiger brant. Det är exakt samma förlopp som i våras, vi har ff rekommendationer, om än ett par extra. Att göra om samma sak och förvänta sig ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne! Jag antar att du missat inslaget från CNN:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakarilska-i-uppsala-kunde-ha-undvikits/

Sprider den läkaren också skrämselpropaganda?

Helt sjukt. Lider med dig. Den här tråden börjar bli ett unikum. Jag läste om en kille som inte kramat sin flickvän på flera månader annat än bakifrån. Han verkade vara så rädd för hennes andedräkt att det var absurt.

Läste även om någon som la ut sina matvaror ”i karantän” för att det inte skulle finnas virus på dem när de kom in. Den rädslan är helt absurd, vad detta virus gjort med människor kan få den hårdaste att gråta. Eller han som hade en hink med klorinlösning där han doppade händerna varje gång han varit ute. Tragiskt. Att folk har så lite ryggrad. Det smärtar.

Tur då att några har rötterna i andra länder på ena sidan så de inte låter den svenska, mjäkiga, rädda sidan ta över. Jag menar, svenskar som ju är ett så ”fredskadat” folk verkar ju vika sig för alla påtryckningar utifrån. Såg jag inte nyss en ungrare på TV med en skylt ”Vi är modiga, vi gör som alla andra och som vi blir tillsagda!”

Önskar jag som helsvensk hade det drivet att våga erkänna en sådan mjäkighet.
Citera
2020-11-20, 20:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Baslinjen är -100%

Kurvan stämmer dåligt med antalet nya fall som rapporteras. Är det ett glidande 7-dagars medelvärde?
Citera
2020-11-20, 20:55
Medlem
Citat:
Jag är lugn som en filbunke. Det jag ser i din lilla kurva är att testkapaciteten slog i taket och man behövde styra om resurser till äldreboendena och sjukvården. Sen är det ju märkligt att din kurva går ner till -4.4%, är det folk som återvänder från de döda och lämnar tillbaka sina test? Men vi får se som sagt.

Fördröjd data, de sista 2 veckorna är helt irrelevanta att studera eller försöka tolka nåt ur. Det står t.o.m uttryckligen på sidan.

Citat:
Sweden recent days may undercount deaths

Men det finns ju flertalet skribenter här i tråden och på andra ställen som gärna utnyttjar den detaljen för att försöka lura andra att Sverige skulle vara på väg neråt.
Eller möjligen är dom så obegåvade att dom faktiskt tror det själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in