2020-11-20, 18:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är för att de har lockdown. Det kommer att minska här med allteftersom rädslan stiger, men då vi inte har en lockdown så kommer det fortsätta.
Eftersom du attribuerar alla nedgångar till lockdown så undrar jag hur du föreställer dig framtiden. För enligt dig så kommer smittan blossa upp varje gång lockdowns släpps. Du menar alltså att allt ska vara nedstängt ända tills ett vaccin kommer?
Citera
2020-11-20, 18:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Ja nog är det något som inte stämmer allt. Denna veckan har jag helt plötsligt sett massor av folk som från ingenstans skaffat munskydd, har det varit nån kampanj för munskydd eller?
Sen förstår jag inte varför folk cyklar omkring i munskydd, ska det komma covid19 blåsande med vinden?
Nä jag tror som du säger att detta är början på ett totalt övertagande av våra friheter.

Kan ju bero på hur stort kontaktnät man har också. Jag känner flera som har varit på både akuten och IVA. Inga lastgamla heller för den delen.
Citera
2020-11-20, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väntar på att de ska börja prata om Sveriges feministiska pandemihantering där jämlikhet är viktigast. Ojämlikt att jobba hemma och att ha mask. Alla måste kunna smittas lika lätt.
Nej, pandemihantering är viktigare än jämlikhet, det är därför alla som kan har rekommenderats att jobba hemifrån ända sen vi konstaterades ha samhällsspridning.
Citera
2020-11-20, 19:04
Medlem
Är det nån som vet om Worldometer är en seriös sida?

Varför står det tex att det är 12 döda i Sverige idag?
Citera
2020-11-20, 19:06
Medlem
Italien snittar över 600 döda .lika allvarligt som I våras!

Alla andra eu länder ligger på höga dödstal.

Om 2 veckor är Sverige där.

Lyssna ej på förnekare som hävdar att pandemin är över!!!

Källa.https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
2020-11-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Siffrorna ser skrämmande ut, som Ni vet trodde jag på först att vi skulle bli ett av dom länder som drabbas minst, sedan blev jag alarmist men såg att det gick mycket bra i augusti---september.

Jag trodde ett tag på en mer utdragen första våg och bara lite skvalp november---december. Detta är ju ofattbart det som händer nu. DET ÄR JU HÖGA DÖDSTAL, det håller inte längre att tjata om äldreboendena, här dör ju folk överallt, ambulanserna körs hårt nu.

Men jag skall försöka se nyktert på detta och försöka studera och förstå vad som händer. Jag tror fortfarande på att det planar ut nu och i nästa vecka lägre dödstal och lägre smittotal.

Det minskar ju nu i andra delar av Europa. Sverige borde inte vara unikt.
Det hela är en enkel ekvation faktiskt. Har man valt en goda råd strategi utan strikta restriktioner och Lockdown då stiger smittfallen och dödsfallen efteråt.
Under sommaren industrin stänger folk flytta ut på landet, skolorna är stängda och uppenbarligen minskar smittspridningen.
Det är absolut inget konstigt med det.
Efteråt när hösten kommer då flyttar tillbaka folk till städerna, skolor öppnar och människor samlas i städerna.
Då är det inte alls konstigt att smittspridningen stiger.
De länder som gjorde rätt från början och stängde ner med hårda restriktioner och höll nere smittspridningen som Norge och Finland är framgångsrika.
När smittfallen minskar och når låga nivåer då håller man nere smittspridningen genom testning, smittspårning och isolering.
Nu har det gått snart ett år sen den började då finns det gott om kunskap hur man hanterar denna pandemi.
Det gäller att handlingskraften finns.
Citera
2020-11-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul

Den är seriös (University of Oxford) men Sverige uppdaterar siffrorna mer sällan än många andra länder.

Kolla vilket datum siffran är från.
Citera
2020-11-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Italien snittar över 600 döda .lika allvarligt som I våras!

Alla andra eu länder ligger på höga dödstal.

Om 2 veckor är Sverige där.

Lyssna ej på förnekare som hävdar att pandemin är över!!!

Källa.https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Jag skulle tro att dödsfallen blir högre än i våras. Upp emot 250 per dag är inget konstigt alls med tanke på den branta trend kurvan.
Mentaliteten spelar stor roll. Tyvärr här i Sverige folk har blivit lärda att inte använda munskydd. Folk tror att det här är inget värre än en kraftig influensa säsong och de som är gamla och sjuka skulle ändå dött av det ena eller andra.
Friska människor klarar sig ändå med låga dödstal.
Om den här mentaliteten är inkörd i flera månader och folk tror på det då kommer att smittspridningen ha samma ökningstakt .
Det är inte förrän folk börjar känna sig rädda och hotade som beteenden ändras och smittspridningen sjunker.
Där är vi inte än.
Citera
2020-11-20, 19:17
Medlem
Cancerogens avatar
Jahupp då var det dags för skämsmössa för svenskarna igen.

OECD har släppt en rapport om pandemin i europa.
  • Sverige är sämst på att följa EU:s rekommendationer.
  • Svenskarna är sämst på att isolera sig.
  • Sverige är en av fyra medlemsländer som inte har en smittspårningsapp.
  • Sverige är sämst på att få ned smittan.
  • Sverige är sämst på att skriva ut patienter från IVA.

osv...

Bagdad Bobs (Tegnell) kommentar: Spännande rapport som saknar kontext.

Rapporten:

https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-europe-2020_82129230-en;jsessionid=R5AN2N3AZpIJXLmHZYMLns47.ip-10-240-5-112
Citera
2020-11-20, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den är seriös (University of Oxford) men Sverige uppdaterar siffrorna mer sällan än många andra länder.

Kolla vilket datum siffran är från.

Fast dom ligger ju på samma antal totalt avlidna som FHM rapporterat, nämligen 6406.
Citera
2020-11-20, 19:19
Medlem
Professorn: ”Barn kan troligtvis få långtidscovid”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lang-covid
Citera
2020-11-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jahupp då var det dags för skämsmössa för svenskarna igen.

OECD har släppt en rapport om pandemin i europa.
  • Sverige är sämst på att följa EU:s rekommendationer.
  • Svenskarna är sämst på att isolera sig.
  • Sverige är en av fyra medlemsländer som inte har en smittspårningsapp.
  • Sverige är sämst på att få ned smittan.
  • Sverige är sämst på att skriva ut patienter från IVA.

osv...

Bagdad Bobs (Tegnell) kommentar: Spännande rapport som saknar kontext.

Rapporten:

https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-europe-2020_82129230-en;jsessionid=R5AN2N3AZpIJXLmHZYMLns47.ip-10-240-5-112

Vad är Sverige bäst på då? Du verkar gilla Sverige och kan säkert hitta fördelar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in