Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag har för mig att du sa något liknande tidigare ang. testning, att det var onödigt att testa personer som kanske inte var sjuka. FHM har sagt liknande saker om allt möjligt, onödigt att stänga gränsen, onödigt att smittspåra, onödigt att ha karantän för personer som kommer från smitthärdar, onödigt att köpa testkit, onödigt att öka IVA-kapaciteten, onödigt att köpa fler ECMOs, onödigt att ha maxtak för personer i sammankomster, onödigt att stänga ner melodifestivalen, onödigt att ha social distansering i offentlig miljö och restauranter osv.
Munskydd är
plågsamt. Det är vad det här handlar om för mig. Man ska inte plåga människor med munskydd om det är verkningslöst. Det tär också på folks tålamod för restriktioner.
Dessutom undergräver det förtroendet för en kunskapsbaserad myndighet, om de plötsligt tvingar folk att genomlida ritualer som saknar vetenskaplig evidens, bara p.g.a. politiska påtryckningar.
Folkhälsomyndigheten är inte den enda vetenskapliga instansen i Sverige som kan rekommendera saker. Jag tycker att Kungliga Vetenskapsakademien kan gå ut med en egen rekommendation istället, och sätta sitt eget rykte på spel.
Det här handlar om att Kungliga Vetenskapsakademien vill utnyttja det stora genomslag som FHM:s ord får, eftersom FHL åtnjuter ett mycket stort förtroende hos folket. Men anledningen till att FHM har ett så stort förtroende, till att börja med, är för att de inte ger efter för såna här politiska påtryckningar.