2020-11-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
1000 fall till. Inte direkt en jättedramatisk ökning med tanke på att vi sett dubbleringar förut. Betänk också att resterande dagar så har registrerat färre fall än samma period förra veckan.
Berätta för oss var finner man personalen någonstans som skall bemanna den nya resursen.
Jag kommer ihåg att en minsister i tjeckien en gång sa att han imorgon dag kunde skapa tusen nya vårdplatser vid behov. Men att det inte fanns någon personal att tillgå för att bemanna de nya platserna.

Så var hittar man personalen?
Citera
2020-11-20, 16:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dödstalen stiger tyvärr snabbare än jag hade beräknat tidigare.
Går jag tillbaka och ser på V43 när rapporterade fall började öka snabbt så ser man att 7406 fall rapporterades den veckan. Ser vi två veckor frammåt, V45, så ser vi samma knuff uppåt i dödstal. 150 personer har bekräftats döda V45. Det kan komma nått till ännu men inte många.

Det ger isåfall (150/7406)X100 = 2,025% av de rapporterade fallen som avlidit.
Det är riktigt mycket, mer än jag trodde. Trodde siffran skulle ligga runt 1%.

En snabb räkning ger då att denna veckas 31178 fall skulle innebära 631 döda på en vecka. Eller 90döda/dag. Det missas mycket flera fall just nu än vad som var förväntat. Nivån verkar tyvärr vara ungefär samma nu som när det var som värst i våras.

I den här prognosen så räknas det med 289 döda som inte hunnit rapporteras ännu och att vi egentligen ligger på ca 50 döda per dag nu. Är ju en fördröjning på upp till 2 veckor för att döda ska komma in i statistiken.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-11-20, 16:40
Medlem
Var det inte så att man skulle hålla sig hemma om nån i familjen insjuknat, fick höra att det var ok gå till jobbet om man ej hade symptom fast respektive insjuknat...tycker det låter väldigt konstigt. Som tur var hade chefen skickat hem denne person,.
Citera
2020-11-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
De svenska högavlönade beslutsfattare har ingen aning om vad som sker i samhället bland vanliga medborgare.

Köp catering. Jo tjena det har ju en medelinkomsttagare råd med flera gånger i veckan.

Var på Coop idag runt kl 16 och affären var full med folk. Ingen hade munskydd. Bland snabbkassorna var det runt 20 pers på en liten yta.

Galet att de kan vara så blinda. Men så klar tjänar man 50k eller mer beställer man hem matkasse o har ingen aning om vad som sker bland vanligt folk. Man blir galen.

Varför var du på Coop fredag klockan 16? Du är ett vandrande exempel på varför vi lika gärna kan låta pandemin bränna på.
Citera
2020-11-20, 16:45
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu tror jag du tänkte svara någon annan. Fattar inte ett ord av vad du snackar om...
Inte ett ord? Ok, det var konstigt...inte för att jag citerade fel person, men eftersom jag, efter att ha läst vem det var jag felciterat, så borde jag ha träffat ganska rätt i alla fall.

Ja, ibland ställer tydligen oneliners till det, vad kan eller ska jag annars säga, för du snappade ju uppenbarligen inte upp ett dyft, även då stoffet till största del rimmade med vad du textade.

Är det här rätt tråd för dig? Tvivlar på det...
Citera
2020-11-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Det stämmer nog.
Älvsjömässan ur bruk .600 platser där.
https://www.mitti.se/nyheter/nya-corona-sjukhuset-oppnar-nasta-vecka/reptcD!c07UTvArrsvR8masRpyLg/
Två bilder på utsidan, tagna under våren.
https://ibb.co/TcgZzqH
https://ibb.co/RNH0Y5c

Det syntas ingen aktivitet alls, sett från utsidan.
Citera
2020-11-20, 16:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är exceptionellt långsökt, givet hur det sett ut i Tyskland veckorna innan, och givet hur det såg ut i resten av Europa under tiden. Den enkla förklaringen är att munskydden inte ändrade R-värdet.

Jag har för mig att du sa något liknande tidigare ang. testning, att det var onödigt att testa personer som kanske inte var sjuka. FHM har sagt liknande saker om allt möjligt, onödigt att stänga gränsen, onödigt att smittspåra, onödigt att ha karantän för personer som kommer från smitthärdar, onödigt att köpa testkit, onödigt att öka IVA-kapaciteten, onödigt att köpa fler ECMOs, onödigt att ha maxtak för personer i sammankomster, onödigt att stänga ner melodifestivalen, onödigt att ha social distansering i offentlig miljö och restauranter osv.
Citera
2020-11-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dödstalen stiger tyvärr snabbare än jag hade beräknat tidigare.
Går jag tillbaka och ser på V43 när rapporterade fall började öka snabbt så ser man att 7406 fall rapporterades den veckan. Ser vi två veckor frammåt, V45, så ser vi samma knuff uppåt i dödstal. 150 personer har bekräftats döda V45. Det kan komma nått till ännu men inte många.

Det ger isåfall (150/7406)X100 = 2,025% av de rapporterade fallen som avlidit.
Det är riktigt mycket, mer än jag trodde. Trodde siffran skulle ligga runt 1%.

En snabb räkning ger då att denna veckas 31178 fall skulle innebära 631 döda på en vecka. Eller 90döda/dag. Det missas mycket flera fall just nu än vad som var förväntat. Nivån verkar tyvärr vara ungefär samma nu som när det var som värst i våras.

Usch ja, det ser trist ut. Döda/dag såg väl nästan ut att fördubblas per vecka när jag kollade på förra veckan vs denna. Det som kan rädda det är väl om andelen yngre som smittats ökar. Men det kan ju lika gärna vara tvärtom. Tyvärr lär det bli värre innan det blir bättre.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-20 kl. 16:56.
Citera
2020-11-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Två bilder på utsidan, tagna under våren.
https://ibb.co/TcgZzqH
https://ibb.co/RNH0Y5c

Det syntas ingen aktivitet alls, sett från utsidan.
Och?maxkapaciten höjdes med 600 platser..
Vad är de du vill få fram?
Citera
2020-11-20, 16:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I den här prognosen så räknas det med 289 döda som inte hunnit rapporteras ännu och att vi egentligen ligger på ca 50 döda per dag nu. Är ju en fördröjning på upp till 2 veckor för att döda ska komma in i statistiken.

https://adamaltmejd.se/covid/
Har sett den prognosen. Den baserar sig på eftersläpningen och hur det kommer att se ut om eftersläpningingen är likadan.

Det ökar snabbt nu men jag tror inte riktigt att vi ligger på 50/döda dag ännu. Man har betat av "gapet" en del under de senaste veckorna därför har eftersläpningen varit lite större än normalt. 10 november var gapet 43 enligt platz och nu tio dagar senare är det 11. Skulle tro att vi just nu ligger på drygt 40 avlidna per dag. Hursomhelst så ökar det snabbt nu.
Citera
2020-11-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är exceptionellt långsökt, givet hur det sett ut i Tyskland veckorna innan, och givet hur det såg ut i resten av Europa under tiden. Den enkla förklaringen är att munskydden inte ändrade R-värdet.

Korrelation och kausalitet är inte samma sak.
Citera
2020-11-20, 16:56
Avslutad
Kraftig minskning av antalet smittade i Stockholm

"3 764 nya fall av covid-19, varav 128 är provtagna på ett SÄBO, har konstaterats genom provtagning under perioden 17–19 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 4 666 fall."

www.sll.se
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-20 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in