2020-11-20, 16:20
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
De svenska högavlönade beslutsfattare har ingen aning om vad som sker i samhället bland vanliga medborgare.

Köp catering. Jo tjena det har ju en medelinkomsttagare råd med flera gånger i veckan.

Var på Coop idag runt kl 16 och affären var full med folk. Ingen hade munskydd. Bland snabbkassorna var det runt 20 pers på en liten yta.

Galet att de kan vara så blinda. Men så klar tjänar man 50k eller mer beställer man hem matkasse o har ingen aning om vad som sker bland vanligt folk. Man blir galen.
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2020-11-20 kl. 16:24.
Citera
2020-11-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Snälla, det är du som inte begriper när svt snackar i nattmössan, sluta lyssna på msm. 93% belagda platser stämmer inte.

Rapport från socialstyrelsen igår, ledig kapacitet på IVA 23% (och den kan skalas upp vid behov precis som i våras)

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/
Det stämmer nog.
Älvsjömässan ur bruk .600 platser där.
https://www.mitti.se/nyheter/nya-corona-sjukhuset-oppnar-nasta-vecka/reptcD!c07UTvArrsvR8masRpyLg/
Citera
2020-11-20, 16:24
Medlem
welcometorealitys avatar
Jasså fler än 8 får gå på en Covid-19 begravning nu.
Citera
2020-11-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men oj så många nya fall igen.

1000 fall till. Inte direkt en jättedramatisk ökning med tanke på att vi sett dubbleringar förut. Betänk också att resterande dagar så har registrerat färre fall än samma period förra veckan.
Citera
2020-11-20, 16:25
Medlem
Vad är det som gör att testningen inte klarar trycket? Är det för lite personal eller saknar man material för test?
Citera
2020-11-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men korrelation är inte samma sak som kausalitet. Antagligen hade R-värdet ökat mycket mer i april om de inte börjat med munnskydd.
Det är exceptionellt långsökt, givet hur det sett ut i Tyskland veckorna innan, och givet hur det såg ut i resten av Europa under tiden. Den enkla förklaringen är att munskydden inte ändrade R-värdet.
Citera
2020-11-20, 16:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Dödstalen stiger tyvärr snabbare än jag hade beräknat tidigare.
Går jag tillbaka och ser på V43 när rapporterade fall började öka snabbt så ser man att 7406 fall rapporterades den veckan. Ser vi två veckor frammåt, V45, så ser vi samma knuff uppåt i dödstal. 150 personer har bekräftats döda V45. Det kan komma nått till ännu men inte många.

Det ger isåfall (150/7406)X100 = 2,025% av de rapporterade fallen som avlidit.
Det är riktigt mycket, mer än jag trodde. Trodde siffran skulle ligga runt 1%.

En snabb räkning ger då att denna veckas 31178 fall skulle innebära 631 döda på en vecka. Eller 90döda/dag. Det missas mycket flera fall just nu än vad som var förväntat. Nivån verkar tyvärr vara ungefär samma nu som när det var som värst i våras.
Citera
2020-11-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Vad är det som gör att testningen inte klarar trycket? Är det för lite personal eller saknar man material för test?
Jag tror det är både ock.
Citera
2020-11-20, 16:28
Medlem
Dbloodss avatar
Jag vet inte hur det ser ut i andra städer men här märker jag ingen skillnad sedan skärpta allmänna råd infördes för 2 veckor sedan. Det är fortfarande samma jävliga bilkö från jobbet vid kl16, parkeringarna utanför maxi, Willys och systemet är proppfulla som vilken annan dag som helst. Bussarna är proppade, det är fullsatt inne på burgarhaket Max.

(Ja jag åker fortfarande till kontoret ibland, vi är bara tre personer som jobbar på plats)
Citera
2020-11-20, 16:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt.

Vi kan säkert skrapa fram dessa platser igen.
Problemet är att man inte vill det.
Undanträngningseffekten skapar för många följder.
Alla regioner vill kunna fortsätta planerad vård i så stor utsträckning som möjligt. Det blir omöjligt om man ställer om hela apparaten till covidvård.
Man vill inte fylla på vårdskulden mer.

ATT det går tror jag är självklart, men man vill helt enkelt inte sätta sig i den situationen igen, av förklarliga skäl.
Citera
2020-11-20, 16:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Nu är väl svarta dagar dåligt förknippat? I år i alla fall, är det inte? Med tanke på låg luftfuktighet, stora samlingsytor (som 'underlättar' virusförflyttning givet miljöförhållandena dvs) i samspel med allmänhetens sagolikt höga naivitet, är det inte då rimligt att vi också bör förvänta oss ett R-tal i världstopp framgent?

Somliga säger nej...inget jag tittar på säger ja. Hade mätinstrumenten varit 'tillräckliga' kanske man tänkt annorlunda...blir mer än gärna motbevisad.

Nu tror jag du tänkte svara någon annan. Fattar inte ett ord av vad du snackar om...
Citera
2020-11-20, 16:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag tror det är både ock.

Och kapaciteten på labben. Maskiner alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in