2020-11-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Imponerad över att vissa vet mycket bättre än universitetsutbildade med mångårig erfarenhet av folkhälsa. Gör landet en tjänst och erbjud er överlägsna förmåga!
Hm ja tycker våra siffror visar på misslyckande men visst siffrorna säger inte allt utan många aspekter påverkar varje lands siffror. Skulle ändå vara intressant att ta in folk som vet att hantera smitta top notch för det anser jag inte att vi gör fast jag är ganska okunnig på området. Tex kanske att några japanska smittskyddsläkare skulle komma på studiebesök och inspektera, frågan är om de ens skulle gå in på våra sjukhus. Regionerna har haft lång tid att förbereda sig för hur de ska hantera, begränsa och hindra smittan sjukhus och äldreboenden nen vad jag förstått går allt till som vanligt. Sjukvårdspersonal utan munskydd ger märkliga signaler och är etiskt oförsvarbart mot sjuka människor.
Citera
2020-11-20, 15:43
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Människor begriper inte att IVA-platser behövs till andra patienter också.
Snälla, det är du som inte begriper när svt snackar i nattmössan, sluta lyssna på msm. 93% belagda platser stämmer inte.

Rapport från socialstyrelsen igår, ledig kapacitet på IVA 23% (och den kan skalas upp vid behov precis som i våras)

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/
Citera
2020-11-20, 15:47
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej.inte enligt matti sällberg.

Tittarfråga: Kan de som har antikroppar strunta i de lokala/nationella råden/föreskrifterna?

- Jag tror att man ska vara lite försiktig med det. Man vet att man kan bli infekterad igen. Om du hade antikroppar för ett halvår sedan har de kanske förlorats eller din immunitet har sjunkit undan lite grann. Man får använda sitt omdöme.

Källa svt.se/corona.
Sluta med dina fake News.lyssna på proffsen.

Var en fråga om detta på en Covid-info från HNS (Helsingfors-Nylands sjukvårdsdistrikt, det som tidigare hette HUniversitetsCentralSjukhus specialvårdsdistrikt, dvs Finlands största och bästa).

De var ovilliga att uttala sig kategoriskt, men kunde berätta att när det gäller egen personal och personalens familjer så räknar de med 3 månaders skydd efter konstaterad genomgången Covid-19.

Nu är detta säkert en överförsiktig hållning, men 3 månader var förvånande litet.
Citera
2020-11-20, 15:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Peaken ligger givetvis i maj som förra året. Tills dess kommer vi att ha exponentiell tillväxt. Vad skulle vara annorlunda i år? Flockimmuniteten på mindre än 2%, som förloras på fyra månader?

Peaken kommer inte ligga i maj. Spridningen har i höst gått snabbare än så och i januari börjar vissa länder vaccinera. Tror peaken för våg 2 kommer i december. Men jag är kanske lite för optimistisk plötsligt för att vara alarmist. Tror ev att februari/mars kan bli våg 3 men den kommer vara mindre.
Tittar mycket på hur Europa går och där är det avtagande, tex Belgien ser ut att vara igenom det värsta. Därför tror jag att det kommer se ut så här också men ngt fördröjt då vi ligger lite efter i våg 2. Kraftigare restriktioner men också större immunitet spelar in i Europa där ett flertal länder redan har peakat i våg 2.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-20 kl. 15:52.
Citera
2020-11-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Var en fråga om detta på en Covid-info från HNS (Helsingfors-Nylands sjukvårdsdistrikt, det som tidigare hette HUniversitetsCentralSjukhus specialvårdsdistrikt, dvs Finlands största och bästa).

De var ovilliga att uttala sig kategoriskt, men kunde berätta att när det gäller egen personal och personalens familjer så räknar de med 3 månaders skydd efter konstaterad genomgången Covid-19.

Nu är detta säkert en överförsiktig hållning, men 3 månader var förvånande litet.
Ja bra att de fylls på.med mer bevis .
Citera
2020-11-20, 15:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vet inte vad jag ska svara på detta - men vi alla bör väl kunna lita på våra myndigheter som arbetar för vår folkhälsa? Eller är det förbjudet att kritisera en myndighet som inte levererar efter sitt uppdrag?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lang-covid

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/

Men du kanske inte tycker det är allvarligt om många får långtidseffekter på sina organ, neurologiska skador? Jag tycker jag man ska förvänta sig av en skattefinansierad myndighet att var uppmärksamma på det. Men vi tycker tydligen olika där?
Det mest intressanta jag tycker med Ludwigssons studie är att det handlar om fyra flickor och en pojke. Vi har en liknande könsfördelning hos vuxna med lång-COVID. En del har ju sagt att det handlar om hysteriska kärringar men iom att man ser denna könsfördelning hos barn som förmodligen inte är hysterikor kan man nog anta att det faktiskt finns en biologisk orsak till snedfördelningen. Det som ligger närmast då är ju autoimmunitet då kvinnor med sina dubbla gener har ett kraftigare immunsvar vilket ställer till problem ibland och ger uttryck i olika autoimmuna sjukdomar. Kvinnor drabbas oftare av dessa.

Av det kan man sedan anta att lång-COVID har något med immunförsvaret att göra. Någon dysfunktion eventuellt en autoimmun reaktion.
'
Intressant!
Citera
2020-11-20, 15:55
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (gårdagens värden inom parantes):

vecka 42 (2,29): 2,29
vecka 43 (6,14): 6,14
vecka 44 (11,14): 11,29
vecka 45 (20,86): 21,43
vecka 46 (19,14): 22,71
Citera
2020-11-20, 15:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, ligger det nästan 400st fler personer som inte har covid nu i respirator jämfört med i våras ?
Tänk lite själva istället för att se svt som någon slags sanning, ni vet väl att de ljuger och vinklar (och är inkompetenta) när det gäller nästan allt.
Det postades i tråden tidigare att nästan alla landets respiratorer är upptagna, jag kommer inte ihåg exakta siffror men ca 150 st lediga i dagsläget.
Citera
2020-11-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Snälla, det är du som inte begriper när svt snackar i nattmössan, sluta lyssna på msm. 93% belagda platser stämmer inte.

Rapport från socialstyrelsen igår, ledig kapacitet på IVA 23% (och den kan skalas upp vid behov precis som i våras)

https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/socialstyrelsens-roll-och-uppdrag/

467 av 610 är upptagna, 143 lediga alltså.

COVID patienter har ökat med 40 platser senaste veckan.

Det kan var nästan fullt om ca 3 veckor alltså.

Jag hoppas verkligen inte att det sker, men omöjligt är det dessvärre inte.

Sen rapporterar "8 regioner rapporterar mindre än 20 procent ledig IVA-kapacitet."
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja bra att de fylls på.med mer bevis .

I nuläget så är det ju för tidigt att kräva bevis. Försiktighetsprincipen gäller, isynnerhet inom vård där man har ansvar för andras liv.

Jag tyckte ändå det var en väldigt intressant policy, eftersom det enkla och byråkratiska skulle ha varit att bara konstatera att tidigare infektion eller inte spelar ingen roll, alla måste följa samma smittskyddsregler. Men istället så låter man folk som konstaterat varit infekterade dra nytta av den immunitet de förvärvat, om än för en väldigt kort period.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Fråga: Gjorde de inte det i april?
Jo men många operationer blev inställda och patienterna fick stå åt sidan för covid-19 patienter.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-20 kl. 16:02.
Citera
2020-11-20, 15:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att förra veckan är senaste veckan med fullständiga data. Och antal nya fall tycks öka även denna vecka. Som vanligt drar du förhastade slutsatser på data som inte finns ännu.

Men upplever du att det "går åt rätt håll" så får du självklart göra det.

Förutsätter nästan att du inte jobbar inom vården.

Jag jobbar inte inom vården, nej.
Vad nu det har med saken att göra?

Där kommer ingen ljusning att synas förrän tidigast 2 veckor efter att smittan minskar.

Jag hävdar endast att det ser ut att ha stabiliserat sig i Skåne. Om du hävdar motsatsen, så ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in