Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Imponerad över att vissa vet mycket bättre än universitetsutbildade med mångårig erfarenhet av folkhälsa. Gör landet en tjänst och erbjud er överlägsna förmåga!
Vet inte vad jag ska svara på detta - men vi alla bör väl kunna lita på våra myndigheter som arbetar för vår folkhälsa? Eller är det förbjudet att kritisera en myndighet som inte levererar efter sitt uppdrag?
Citat:
– Redan i somras märkte man att vuxna hade långdragna besvär. Min tanke var då att detta kanske även förekommer hos barn. Så jag började med att göra en litteratursökning för att se vad det finns för kunskap om detta. Det var inget. Det blev den första rapporten, säger Jonas F Ludvigsson.
I samma artikel beskriver han symptombilden hos fem barn mellan nio och femton år, fyra flickor och en pojke.
– Slutsatsen är att det verkar som att även barn kan drabbas av långtidscovid. Jag är inte så förvånad. Det här såg man även under andra pandemier, som till exempel spanska sjukan och svininfluensan. Men jag gissar ändå att så påtaglig trötthet som de här barnen uppvisar efter covid är ovanligt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lang-covid
Citat:
I vårt uppdrag ingår att bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.
En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta.
Genom vårt arbete bidrar vi till genomförandet av FN:s globala mål, Agenda 2030 för hållbar utveckling.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
Men du kanske inte tycker det är allvarligt om många får långtidseffekter på sina organ, neurologiska skador? Jag tycker jag man ska förvänta sig av en skattefinansierad myndighet att var uppmärksamma på det. Men vi tycker tydligen olika där?