• 2
  • 3
2020-06-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Jag är uppvuxen i Bålsta och bott där sen 70 talets mitt. Villor villor och åter villor med vita svennefamiljer. SD fick visst 20%. Ganska lite arbetslöshet och kriminalitet, förhållandevis lite utlänningar.

SD fick visst 20%?
Vi är en familj från Mellanöstern som har bott i Sverige i över 20 år, jobbar och har barn födda i Sverige. Vi funderar ju på att flytta dit typ nästa år, är det farligt då?
Citera
2020-06-30, 08:45
Medlem
vandenplass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayati_girl
SD fick visst 20%?
Vi är en familj från Mellanöstern som har bott i Sverige i över 20 år, jobbar och har barn födda i Sverige. Vi funderar ju på att flytta dit typ nästa år, är det farligt då?

Det kommer inte vara några problem som väl integrerat par i de lite bättre villaområdena i Bålsta. De lite centralare delarna är folk mer inskränkta och konservativa.
Bålsta är tämligen homogent. Bro är kaos och mer socioekonomiskt utsatt.

Skokloster har mer svärjevänner, södra delen av kommunen är klart mer klassiskt borgerligt/liberalt.
Citera
2020-07-10, 14:13
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandenplas
Det kommer inte vara några problem som väl integrerat par i de lite bättre villaområdena i Bålsta. De lite centralare delarna är folk mer inskränkta och konservativa.
Bålsta är tämligen homogent. Bro är kaos och mer socioekonomiskt utsatt.

Skokloster har mer svärjevänner, södra delen av kommunen är klart mer klassiskt borgerligt/liberalt.

SD har ganska höga sympatier i Bålsta med omnejd vill jag minnas
Citera
2020-07-10, 23:54
Medlem
vandenplass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
SD har ganska höga sympatier i Bålsta med omnejd vill jag minnas

Absolut, framförallt i den norra delen, så som hela Skokloster. Där är det också mycket lägre grad av "inflyttade stockholmare" som fortsatt kommer att pendla mot Kista, Solna, Stockholm osv..

Dessa, ofta höginkomsttagare, är mer klassiskt borgerliga och liberala. Skulle våga gissa att det område som villorna i Frösundavik är ett tillhåll för dessa individer. På samma gång bor det fler svärjevänner i de nya områdena bakom Åbergs Museum.
Citera
2020-11-19, 05:41
Medlem
Bålsta framför Bro alla dagar i veckan. Gärna Skörby, Viby, Åsen, Fånäs, Hagviken eller kring Västerängen eller Gransäterskolan i Bålsta. Undvik Kalmarsand eller Mansängen. Är uppväxt i Bålsta och varit i Bro en del.
Citera
2020-11-20, 12:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag har inte någon empirisk erfarenhet av att bo i Bålsta eller Håbo kommun för den delen. Men du verkar ju vara så där lite lagom småängsligt medelklassig. Och då finns det lite objektivt faktaunderlag där ute som man kan ta del av. Lärarförbundets undersökning "bästa skolkommun" har jag svårt att faktiskt förstå särskilt mycket av, men där placerade sig Håbo rätt dåligt på en 243:e plats i år.

https://www.lararforbundet.se/basta-...4-7c59918a76f2

Om man sedan fortsätter att titta på ekonomisk statistik så får du antagligen en rätt bra bild av Bålsta på länken nedan. Hög förvärvsfrekvens, låg medelålder och hög medelinkomst jämfört med riksgenomsnittet är någonting som brukar karaktärisera kommuner runt Stockholm. Om jag ska nämna något som verkar sticka ut är det i så fall att Håbo har en så pass låg utbildningsnivå. 18,4 procent högutbildade i jämförelse med 27,6 för riksgenomsnittet. Haninge hade något liknande såg jag, men där finns ju(till skillnad mot i Håbo?) stora miljonprogram som drar ner snittet. Detta tolkar jag som att de "svenska" områdena i Håbo kommun inte erbjuder intellektuell stimulans i någon större utsträckning...

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...aabo?compare=1

Slutligen SCB:s nöjd medborgarindex för 2019. Rätt mastig undersökning men om man drar ut hur medborgarna själva har svarat på ett antal frågor gällande hur det är att bo i Håbo kommun så ser det ut som följer
[

https://www.scb.se/contentassets/1f1...pport-2019.pdf
Även om det är nära så är ju det en bit ifrån ändå. Trotsallt i Uppsala län och därav kanske fullt så "stockholmsaktig" av naturliga skäl? Så att det skiljer sig behöver ju inte betyda så mycket i det avseendet?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in