2020-11-20, 11:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
PCR-testerna har mycket hög sensitivitet och specificitet. Överdödligheten vet jag inget om, och det intresserar mig inte förrän vi kommer till mars 2021, då blir den rättvisande.
Precis och det är det som är problemet, överkänslighet. Den detekterar alltså allt möjligt och den kan visa positivt trots att du tillfrisknat från en infektion för länge sedan och inte är smittsam eller sjuk. Om du då dör i samband med av något annat, men har ett positivt covid test från en tidigare infektion, så blir du en covidstapel i statistiken.

Hur kan den inte intressera dig? Om vi nu som du tror, är mitt inne i en farlig pandemi, med ett farligt virus som motiverar stränga restriktioner, så borde vi ju givetvis se en överdödlighet eftersom vi snart är inne i December. Men ända sedan i Maj/Juni är kurvan helt normal i Sverige för dödsfall. Men fine, vi får väl se i Mars.
Citera
2020-11-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tegmark-Wisell sa det igår, här har du ett utdrag ur Aftonbladets live-feed idag om detta (från en presskonferens som pågår):

Ok, dock ett mindre bärande argument alltså. En del verkar tro att det är huvudargumentet.
Huvudargumentet är ju att munskydd kan ge en falsk trygghet som gör att människor struntar i distansering och att företag då också kan trycka ihop fler människor i en buss eller butik
Citera
2020-11-20, 12:00
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker Kinas utveckling är det skummaste i hela den här epidemin, värdens lortigaste folk.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

Kolla grafen Daily new cases, nu snackar vi om ett land med 1,5 miljarder människor.

Kan ju omöjligt stämma..

Gränserna är väl inte stängda in till Kina?
Citera
2020-11-20, 12:02
Medlem
Citat:
Tycker Kinas utveckling är det skummaste i hela den här epidemin, värdens lortigaste folk.

Kolla grafen Daily new cases, nu snackar vi om ett land med 1,5 miljarder människor.

Finns det någon som tror på diktaturens propaganda....😅. Ett jävla skitland har det återigen visat sig.
Citera
2020-11-20, 12:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1138 nya positiva i Skåne idag. Lite fler än jag väntat mig.

Platå på sjukhusinläggningar ser det ut som

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-hskane/inledning/

Håller med. Jag hade hoppats på 500-700.
Nu hoppar det ju lite upp och ner unde veckorna, så när siffrorna för fredagen kommer imorgon kan man bilda sig en lite bättre bild av läget för senaste veckan.

Siffrorna på tisdag blir också väldigt intressanta, när vi kan se andelen positiva.
Citera
2020-11-20, 12:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Precis och det är det som är problemet, överkänslighet. Den detekterar alltså allt möjligt och den kan visa positivt trots att du tillfrisknat från en infektion för länge sedan och inte är smittsam eller sjuk. Om du då dör i samband med av något annat, men har ett positivt covid test från en tidigare infektion, så blir du en covidstapel i statistiken.

Hur kan den inte intressera dig? Om vi nu som du tror, är mitt inne i en farlig pandemi, med ett farligt virus som motiverar stränga restriktioner, så borde vi ju givetvis se en överdödlighet eftersom vi snart är inne i December. Men ända sedan i Maj/Juni är kurvan helt normal i Sverige för dödsfall. Men fine, vi får väl se i Mars.

Hellre en false positive än en coronazombie som drar runt på stan och smittar folk.

Det är många som sitter hemma och kurar folk i riskgrupper, folk som arbetar hemma osv. Det borde naturligt resultera i mindre dödsfall generellt. Vi har haft sommar, då har viruset vibrerat under ytan och fått god tid att sprida sig mellan ungdomar, när hösten kom var det som att dra sprinten ur 1000 handgranater på en gång, spridda över hela Sverige.
Citera
2020-11-20, 12:09
Medlem
Citat:
Jajamensan, då var det han som sade just det. Igår var det Tegmark-Wisell som sade att krav på munskydd inte är jämlikt. Det är uppenbart att "jämlikt" är ett grundläggande ord som alla diskussioner på myndigheten utgår ifrån...
Jag börjar misstänka att det finns nåt i att man inte rekommenderar munskydd.
Med tanke på det utbredda smittspridningen i landet finns det inget som hjälper. Varken munskydd eller nya restriktioner inte ens utegångsförbud som hjälper.
Det är ingen ide liksom !
Citera
2020-11-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sjukdomen slår hårdare mot män än kvinnor. Fler män än kvinnor på IVA, om jag fattat rätt.

Genusaspekten har inte diskuterats alls vad jag sett. Hade kvinnor drabbats hårdast hade det varit ett jävla liv.

I Kina var det väl 70% män som dog, eller minns jag fel?

Under min tid i covidvården såg jag mest manliga patienter, kan jag tillägga.

Män åker ju alltid i gräddfilen enligt feministerna. Jaha, då borde ju coronakrisen ha skötts jättebra. Män är ju alltid topprioriterade.

Not quite...

Har ni sett nån bli upprörd för att män tar mer stryk?

Svårt det här med jämställdhet..
Egentligen ska man skydda män med munskydd och arbeta hemifrån mer så att det blir jämlikt.
Om rätt ska vara rätt.
Citera
2020-11-20, 12:18
Medlem
Citat:
Nu lyfte man också i någon av tidningarna att män tappar antikropparna snabbare än kvinnor. Tydligen så tänkte man inte agera på detta i vaccinationsprogrammen. Men vi får väl se vad det verkliga utfallet blir, då kanske de ändrar sig...

Intressant. Jag väntar spänt på att någon jämställdshetskramare ska ta upp genusaspekten, men jämställdheten är en kofta som tas av och på efter humör. I världens mest jämställda land (som Sverige vill kallas) är det onekligen fascinerande att se genusaspekten kastas i papperskorgen. Nu är det tydligen inte kul att snacka jämställdhet, så vi skiter i det, rycker på axlarna. Män sticker helt enkelt ut som riskgrupp, men "kön: man" nämns aldrig tillsammans med KOL, fetma, ålder osv. Nu har det snart gått ett år, så jag höjer på ögonbrynen, självklart. Och nej, jag är inte feminist, om någon undrar. Vad är jag då? Det är komplicerat, och OT. Vet du varför män drabbas hårdare än kvinnor av viruset? Kvinnor är ju mer benägna än män att söka vård dessutom, så det är en rejäl slagsida, om du fattar vad jag menar.
Citera
2020-11-20, 12:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok men Lund är inte direkt världsmetropol om du tror det. Löjligt och missvisande att titta på en stad.
Däremot börjar det generella coronaläget se bättre ut även om vi har några veckor kvar innan just Sverige har det värsta bakom sig.
UK och Skåne är ungefär samma - ingen överdödlighet att tjafsa om. Under årets första tio månader avled totalt 10 029 personer i Skåne. Det är 140 fler dödsfall än genomsnittet för de fem föregående åren, en överdödlighet på 1,4 procent.

Men jag försöker inte övertyga någon. Vill man att detta är farligare än allt annat ska man ha rätt till den rädslan för personligt bruk.
Citat:
total deaths from all causes in October was only EIGHT more than last year, ONS report shows

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8965435/Covid-19-biggest-killer-England-October-ONS.html
Citat:
årets totala skånska överdödlighet hittills inträffade i maj

Under årets första tio månader avled totalt 10 029 personer i Skåne. Det är 140 fler dödsfall än genomsnittet för de fem föregående åren, en överdödlighet på 1,4 procent.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-19/fler-avlider-i-covid-men-arets-totala-skanska-overdodlighet
Citera
2020-11-20, 12:20
Medlem
RAzakas avatar
Citat:

Ej att förglömma så är de flesta fall, där man inte rent ut kan peka på utländska turister eller kineser som varit utomlands, importsmitta på fryst kött eller andra matprodukter. Så det är inte bara kinesernas mathantering som sprider corona

Fast det är väl också allmänt känt att de inte räknar med vad vi skulle kalla "milda" eller "symptomfria" fall. De redovisas på annat sätt, bara att ingen utanför CCP vet var, när eller hur.
Citera
2020-11-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, dock ett mindre bärande argument alltså. En del verkar tro att det är huvudargumentet.
Huvudargumentet är ju att munskydd kan ge en falsk trygghet som gör att människor struntar i distansering och att företag då också kan trycka ihop fler människor i en buss eller butik

Fast det argumentet är ju helt godtyckligt och hade lika gärna kunnat heta:
Munskydd påminner folk om att vi befinner oss i en pandemi.

Att "socioekonomiska faktorer" kan spela in tror jag däremot att alla köper. Vissa definierbara grupper kommer i mindre grad åtlyda uppmaningar. Varpå dessa självfallet kommer smittas mer - och dessutom sprida smittan mer, men det får man kanske inte säga högt.

Vi ser att "Falsk trygget" är en helt godtycklig rationalisering, "jämlikhet" är däremot ett trovärdigt argument - oavsett hur skevt det är.
Varpå det borde vara uppenbart att den första anledningen är en ren dimridå och "jämlikhet" är det verkliga skälet.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-20 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in