Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Tack trollfeeder. Om ni har problem med uppklaringsprocenten på brottsmål så börjar ni i fel ände om ni vill göra det straffbart att säga "ingen kommentar", erat problem ligger hos åklagarna, snutarna, förhörsledarna och Sveriges lagstiftning.

Hey yo mannen, snutarna mannen, yo!

Det ska inte vara straffbart. Men, det ska ses som en belastning när den misstänkte kör inga kommentarer i alla förhör, för att sedan i rätten komma med en historia. Sker titt som tätt pga den misstänkte då kan fixa ihop en historia, utifrån vad åklagaren har lagt fram.
En sådan historia ska ges betydligt mindre vikt, än vad som sägs vid förhör.
Citera
2020-11-20, 12:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Därför att det är en grundbult när det gäller rättssäkerhet att det är åklagarsidan som har hela bevisbördan.

Anser du att domar blir mer korrekta av att åtalade har rätt att avstå ifrån att samarbeta i utredningar?
Senast redigerad av rrpiper 2020-11-20 kl. 12:19.
Citera
2020-11-20, 12:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Om "inga kommentarer" inte är något som helst problem varför någonsin genomföra förhör med misstänkta?

Svaret är självklart;
Därför att man på förhand aldrig kan veta vad en misstänkt skall komma att säga i förhör.
Citera
2020-11-20, 12:25
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Svaret är självklart;
Därför att man på förhand aldrig kan veta vad en misstänkt skall komma att säga i förhör.

Så "inga kommentarer" är relativt sett ett sämre svar för utredarna än om utredarna får svar på sina frågor? För i det senare fallet så finns det ju möjlighet att de säger något som är en tillgång till utredningen? Ja jag håller med, det låter helt själklart. Men det är du som påstår att det inte är några problem om utredarna inte får svar på sina frågor. Hur ska du ha det?
Citera
2020-11-20, 12:27
Medlem
Samarbete borde leda till strafflindran men i princip allastraff måste höjas.

Ex svenskt rättsväsende är inte anpassat för orch-kultur.
Citera
2020-11-20, 12:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Anser du att domar blir mer korrekta av att åtalade har rätt att avstå ifrån att samarbeta i utredningar?

Inte nödvändigtvis, men det är viktigare att fria oskyldiga än att fälla skyldiga. Det vi uppnår är att risken för det första minskar.

Citat:
Så "inga kommentarer" är relativt sett ett sämre svar för utredarna än om utredarna får svar på sina frågor? För i det senare fallet så finns det ju möjlighet att de säger något som är en tillgång till utredningen? Ja jag håller med, det låter helt själklart. Men det är du som påstår att det inte är några problem om utredarna inte får svar på sina frågor. Hur ska du ha det?

Får dom inget svar så får dom hitta andra bevis, och hittar dom inte tillräckligt med bevis så får dom lägga ner. Inte svårare än så.
Citera
2020-11-20, 12:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Samarbete borde leda till strafflindran men i princip allastraff måste höjas.

Ex svenskt rättsväsende är inte anpassat för orch-kultur.

Den möjligheten finns redan.
Citera
2020-11-20, 12:33
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, men det är viktigare att fria oskyldiga än att fälla skyldiga. Det vi uppnår är att risken för det första minskar.

Får dom inget svar så får dom hitta andra bevis, och hittar dom inte tillräckligt med bevis så får dom lägga ner. Inte svårare än så.

Jag tolkar det som att du menar att risken att oskyldiga döms ökar om misstänkta förväntas samarbeta och vara sanningsenliga i utredningar. Varför då?
Citera
2020-11-20, 12:34
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:

Vad fan är en "korrekt" dom?

Sådana som du skulle må bra av att någon t.ex. planterade 100 gram heroin i er brevlåda och anmälde er till snuten. Undrar vad du skulle tycka om det.
Citera
2020-11-20, 12:36
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Det där är en beskrivning av hur systemet funkar idag som jag givetvis håller med om. Men det var inte alls frågan.
Citera
2020-11-20, 12:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vad fan är en "korrekt" dom?

Sådana som du skulle må bra av att någon t.ex. planterade 100 gram heroin i er brevlåda och anmälde er till snuten. Undrar vad du skulle tycka om det.

Ja vad är en "korrekt" dom? Relevant fråga. Det är inte jag som hänvisar till begreppet "rättssäkerhet" i denna diskussionen. Om någon planterade droger i min brevlåda så vet jag inte hur det hjälper mig att jag har rätt att inte samarbeta med utredningen. Det kanske du har ett svar på i så fall?

Det är väldigt viktigt att jag får svara "inga kommentarer" om den situationen uppstår så att jag inte blir oskyldigt dömt?
Senast redigerad av rrpiper 2020-11-20 kl. 12:48.
Citera
2020-11-20, 13:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag tolkar det som att du menar att risken att oskyldiga döms ökar om misstänkta förväntas samarbeta och vara sanningsenliga i utredningar. Varför då?

För att då lägger man över en del av bevisbördan på den tilltalade.

Citat:
Det där är en beskrivning av hur systemet funkar idag som jag givetvis håller med om. Men det var inte alls frågan.

Och det är så det ska fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in