2020-11-19, 02:22
  #91765
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det där är ju lika bakvänt som att tro att SD inte påverkat andra partier genom blotta hotet att ta deras väljare. SD började tala mycket om återvandring i samband med AfS lansering, vilket inte är en slump. Även svensketnisk utsatthet har man lyft efter valet, där SD:s Tobias Andersson har profilerat sig på ett bra sätt.
SD har därmed positionerat sig där de bör vara för framtiden och dit M och KD ska tvingas följa för att inte tappa väljare.

Nej de talade om återvandring när etablissemanget var redo för det.

Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det kan vara så att Afs är en blåslampa på SD men jag tror egentligen att det beror på de andra stora partiernas förskjutning i frågan, främst Moderaterna. SD hade hellre tagit kollektivt självmord än att ha mer generös migrationspolitik än M

Precis, SD skall alltid vara lite mer radikala än andra partier; då har de störst möjlighet att få över sjuklöverväljare. Att gå full-Kasselstrand leder bara till förlorade väljare.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Allmänborgerliga individer som gillar KD:s lite mjukare värderingar vad gäller äldrevård, och barnomsorg men det finns också ett svagt spår av samvetsfrihet beträffande aborter och sådana lite udda frågor. Man upplevs som bättre i skola-vård-omsorg som inte är M:s paradgrenar.
Partiet har individer som är asylkramare, men det är inte så att man vill ha hit flyktingarna, det är när dom befinner sig här som kramkalaset startar.
I alla partier finns olika falanger, Ebba skulle nog vilja dra det lite mer åt att slopa genusflum och satsa på kärnfamiljen, jag upplever numera partiet som lite svajigt.
M har fullständigt krossat KD just nu med dom hårda frågorna Lag och Ordning.
Jag tror faktiskt att KD får lite svårt i framtiden. SD har en ljus framtid eftersom det är ett principfast parti under utveckling och att man har förmåga att få över LO-grupperna på ett helt annat sätt. Som sagt ser det ljust ut för SD. KD:s utvecklingspotential är inte stor idag.

KD gick fram för att folk gillade Ebba och för att KD verkade mer villiga att samarbeta med SD. Nu har de ingen USP. KDs enda möjlighet att öka i OU är att vara mer SD-vänligt än M.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Du är alltså beredd att rösta på det partiet som röstade för moskebygge i Helsingborg? När fan ska folk inse att moderaterna tappat sin trovärdighet från första början?

Ja de säljer tom marken till moskén. Kanske kan någon moderat stå där och ta första spadtaget på sitt prestigebygge? Kanske en kvinnlig moderat i Hijab?
2020-11-19, 02:31
  #91766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske en kvinnlig moderat i Hijab?

På tal om kvinnor - som SD måste nå i större utsträckning för att bli störst.

Vet du något om mediasatsningen RIKS som SD kör på sin facebooksida. Ex: https://www.facebook.com/watch/?v=2738344776478871

Verkar vara ett försök att med kvinnor nå kvinnor (plus män på köpet förstås).
2020-11-19, 09:09
  #91767
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Precis, SD skall alltid vara lite mer radikala än andra partier; då har de störst möjlighet att få över sjuklöverväljare. Att gå full-Kasselstrand leder bara till förlorade väljare.


Som någon sa i tråden, förlorar man den interna partistriden så får man snällt ställa sig åt sidan och inte starta 100 småpartier.

Det finns inte en enda svensk som bryr sig om Kasselstrand och hans parti. 0,3% 2018. De har nog inte växt mycket sen dess heller. De är en sämre version av Feministiskt initiativ.
2020-11-19, 11:21
  #91768
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Att SD kommer få minst 20 procent kan vi vara helt säkra på. Enkel matematik baserat på valsiffrorna 2018 och antalet förväntade röstberättigade 2022 visar att SD kommer göra en ökning på 2,5-4 % i nästa val. Troligtvis blir det ett valresultat närmare 21 %.

Det kommer bli en jämn kamp med M om andraplatsen. Som du säger så kommer SD inte acceptera att bli ett stödparti med sina 20 procent. Har man 20 procent så är man i nivåer där partiets ordförande enligt praxis ska ha statsministerrollen.

Det roliga är att M/KD på riktigt tar för givet att SD kommer stödja en sådan regering bara för att SD kommer få lite rätts/migrationsfrågor genomförda. Tror SD vet mycket väl att det kommer slå de hårt ifall de kommer bli behandlade som regeringens bitch. SD ska sitta i regering för att kunna kontrollera statsapparaten och dess myndigheter och myndighetspersoner. Pengar, underrättelsehemligheter och mycket annat.

Är det något som gör mig på riktigt förbannad så är det hur ulf och ebba på riktigt tror de är garanterade regering bara för de åt lite köttbullar med Åkesson. I det läget ser jag hellre Löfven förstöra landet 4 år till.

Håller med men det finns en anledning varför Ulf och Ebba inte vill det.

SD är inte etablissemanget/7-klövern medan Ulf och Ebba är det. De vill inte att SD ska sitta på den informationen och inflytandet.

Det vill dock jag för jag litar inte ett dugg på Ulf och Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpvann
Du är alltså beredd att rösta på det partiet som röstade för moskebygge i Helsingborg?

När fan ska folk inse att moderaterna tappat sin trovärdighet från första början?

Exakt detta jag menar med tilliten. Tror inte ett skit på att Ulf och Ebba kommer sätta ner foten rejält mot islam. Tror inte ett skit att man kommer vilja bygga ett enat Sverige. Tror inte ett skit på att de kommer överge sin kära globalism. Tror inte ett skit på att de kommer föra en sund kulturpolitik.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-11-19 kl. 11:25.
2020-11-19, 11:26
  #91769
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
På tal om kvinnor - som SD måste nå i större utsträckning för att bli störst.

Vet du något om mediasatsningen RIKS som SD kör på sin facebooksida. Ex: https://www.facebook.com/watch/?v=2738344776478871

Verkar vara ett försök att med kvinnor nå kvinnor (plus män på köpet förstås).

Ja och det kommer nog fungera.

Blattelito och Tishko Ahmeds lägre straff kommer bestraffa sig i längden för S och regeringen.

Jag hör kvinnor i min närhet som vanligtvis inte yttrar sig bli jävligt förbannade över rättssystemet i Sverige.

Där har SD en öppning om man kan kapitalisera det rätt. Viktigt dock att försöka hålla kvar dessa, vilket kan bli tufft i och med medias ständiga attacker. Men till slut får även tjejerna nog.
2020-11-19, 19:47
  #91770
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja och det kommer nog fungera.

Blattelito och Tishko Ahmeds lägre straff kommer bestraffa sig i längden för S och regeringen.

Jag hör kvinnor i min närhet som vanligtvis inte yttrar sig bli jävligt förbannade över rättssystemet i Sverige.

Där har SD en öppning om man kan kapitalisera det rätt. Viktigt dock att försöka hålla kvar dessa, vilket kan bli tufft i och med medias ständiga attacker. Men till slut får även tjejerna nog.
Har sett många personer skriva på facebook under artiklarna om abbe blattelito och tisho målen "ni fick det rättssystemet ni fick genom att rösta på S"

"Vill ni se ordentliga straff, rösta på SD".

Många gillaknappar varav många av dessa är unga kvinnor faktiskt. Speciellt bland de som skrivit det i abbe blattelitos egna facebooksida där det huserar massor med unga kvinnor.
2020-11-19, 20:33
  #91771
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
På tal om kvinnor - som SD måste nå i större utsträckning för att bli störst.
Vet du något om mediasatsningen RIKS som SD kör på sin facebooksida. Ex: https://www.facebook.com/watch/?v=2738344776478871
Verkar vara ett försök att med kvinnor nå kvinnor (plus män på köpet förstås).

Ja Rebecka Fallenkvist är riktigt vass, jag tänkte skriva om henne. Jag skulle vilja se en miljöpartist diskutera med henne. https://www.youtube.com/watch?v=PMWYdhDTRAU

Nej tyvärr, men de talade redan i vintras (Innan våra SD-möten blev inställda p.g.a. Corona, och nu har vi en vattenläcka i vårt kansli också) om en ny media satsning som jag väntat på. Kanske var det detta de menade? Jag tror det. Men den är försenad, kanske p.g.a. Corona. Deras första video är 17e nov? Men Rebecka har gjort liknande videos på facebook ett tag. Sedan 7e maj? Hon har övat lite inför lanseringen av Riks. Det känns som de vill ha lite Fox-news över Riks.

Kan de nå ut till svensson så är det en bra satsning, SD i OU är helt om att synas för SD.

https://riks.se/
2020-11-19, 22:44
  #91772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Rebecka Fallenkvist är riktigt vass, jag tänkte skriva om henne. Jag skulle vilja se en miljöpartist diskutera med henne. https://www.youtube.com/watch?v=PMWYdhDTRAU

Nej tyvärr, men de talade redan i vintras (Innan våra SD-möten blev inställda p.g.a. Corona, och nu har vi en vattenläcka i vårt kansli också) om en ny media satsning som jag väntat på. Kanske var det detta de menade? Jag tror det. Men den är försenad, kanske p.g.a. Corona. Deras första video är 17e nov? Men Rebecka har gjort liknande videos på facebook ett tag. Sedan 7e maj? Hon har övat lite inför lanseringen av Riks. Det känns som de vill ha lite Fox-news över Riks.

Kan de nå ut till svensson så är det en bra satsning, SD i OU är helt om att synas för SD.

https://riks.se/

Hon är mycket bra, men det skulle inte skada om hon kunde försöka slipa på dialekten. Så där bred skånska är påfrestande för icke-skåningar.
2020-11-20, 00:46
  #91773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Som någon sa i tråden, förlorar man den interna partistriden så får man snällt ställa sig åt sidan och inte starta 100 småpartier.

Det finns inte en enda svensk som bryr sig om Kasselstrand och hans parti. 0,3% 2018. De har nog inte växt mycket sen dess heller. De är en sämre version av Feministiskt initiativ.

Eller starta 1 nytt parti som han gjorde.

Vad i deras politik är det du inte gillar och vad är du inte gillar med Kasselstrand?

Du föredrar ett parti som var med och förstörde Sverige (M)?

Förstår inte alls denna avsky som vissa i tråden visar mot AfS. Det var inte dom som gjorde fel i samband med uteslutningen av SDU. Det är väl toppen om det går bra för både SD och AfS? Om nu AfS snor 1% från SD och hamnar på runt 2% i valet 2022 så är knappast det hela världen (antingen ny DÖ/JÖK eller SD stödhjul till M/KD). Då är man troligen rätt givna att ta plats 2026. Inte för att det spelar så stor roll för landet som helhet (kört ändå) men nu handlar ju det mesta om att knäppa etablissemang+sekterister på näsan.
2020-11-20, 08:27
  #91774
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
AfS kan vara en faktor om SD misslyckas.

Misslyckas med vad?
2020-11-20, 08:30
  #91775
Medlem
Att SD har fått 25% i opinionsmätning bådar gott för 2022. Men, som redan påpekat har de ofta fel gällande SD oavsett om det är i underkant eller överkant. Gissningsvis får de över 20-22% i valet med kanske Fp och Mp åkandes ut samt S som den stora väljarförloraren. Det KAN öppna för en ny regering!

Bör SD hålla sig utanför regeringen eller inom? De bör definitivt tvinga fram maktpositioner inom en regering och se till att genomföra förändringar inom migration-, integration- och rättspolitiken. Annars kommer bara halvmesyrer att ske från M:s och Kd:s sida.

Gissningsvis utgör de kassa siffrorna i opinionen för S att de måste skicka fram testballonger som Göran Persson, eller kanske jag borde ha sagt testzeppelinare som säger lite invandringskritiskt kryddade saker. Kan S vända läget i opinionen inför valet?
2020-11-20, 08:35
  #91776
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om AfS får 3,5 % är det mycket olyckligt. Visst det vore bra om AfS kom in i riksdagen men det är inget självändamål för SD, de tar hellre rösterna själva. En mycket positiv sak vore att många sekterister och extremister skulle lämna SD och nya personer som vill engagera sig politiskt har ett mer radikalt alternativ istället för att gå med i SD och försöka ändra det, som f.d. SDU-ledningen gjorde.

Människor är människor, man kan inte låta bli att minnas personliga oförrätter. Lika lite som de i AfS har glömt att de behandlats illa av "de fyras gäng". Kommer de i AfS samarbeta med Karlsson som de verkar hata så innerligt?

Sd;s ledning har skapat olyckan genom att stöta bort sina tidigare väljare. Men AfS kan har också tagit en hel del moderater och högerväljare direkt från andra partier. Sådana som anser att Sd profilen är för socialistisk.

Uteslutningen av Kasselstrand och Hahne gav de som var missnöjda med Sd, de drivna ledare de behövde för att bilda eget. Vem stod för det misstaget?

Kan var bra med två nationella partier ett för gamla sossar och ett för de som är höger. Det finns fortfarande hela 7 partier för liberala och vänster väljare. Mer än tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2020-11-20 kl. 08:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in