Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Jag har ännu inte pejlat opinionsvindarna men blir SD klart större än 17,53%, jag säger en tillväxt på 2%---4% har jag svårt att tänka mig att Åkesson viker sig och endast blir ett stödparti för borgerligheten. Men detta är bara en hastig betraktelse från min sida. Ligger man runt 19% kan man vara ett stödhjul men inte om man är runt 21%. Jag är övertygad om att SD-ledningen ser möjligheterna. Storleken är avgörande.
Att SD kommer få minst 20 procent kan vi vara helt säkra på. Enkel matematik baserat på valsiffrorna 2018 och antalet förväntade röstberättigade 2022 visar att SD kommer göra en ökning på 2,5-4 % i nästa val. Troligtvis blir det ett valresultat närmare 21 %.
Det kommer bli en jämn kamp med M om andraplatsen. Som du säger så kommer SD inte acceptera att bli ett stödparti med sina 20 procent. Har man 20 procent så är man i nivåer där partiets ordförande enligt praxis ska ha statsministerrollen.
Det roliga är att M/KD på riktigt tar för givet att SD kommer stödja en sådan regering bara för att SD kommer få lite rätts/migrationsfrågor genomförda. Tror SD vet mycket väl att det kommer slå de hårt ifall de kommer bli behandlade som regeringens bitch. SD ska sitta i regering för att kunna kontrollera statsapparaten och dess myndigheter och myndighetspersoner. Pengar, underrättelsehemligheter och mycket annat.
Är det något som gör mig på riktigt förbannad så är det hur ulf och ebba på riktigt tror de är garanterade regering bara för de åt lite köttbullar med Åkesson. I det läget ser jag hellre Löfven förstöra landet 4 år till.