2020-11-18, 19:19
  #91753
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Här ses Sentios senaste:

https://twitter.com/StatistiskO/status/1329119147775684615?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcam p%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet

Sentio duger kanske bara till att se trender. Men nog ser det trevligt ut med SD som största parti och MP + L ut ur riksdagen.

SD: 25,2

S: 23,3

M: 19,8

V: 9,9

KD:5,9

C: 5,8

MP: 3,3

L: 3,3

Japp!

Åkesson har haft bra exponering i sociala medier de senaste.

https://youtu.be/wCR6MfQl2QQ

Detta klipp med Henrik Jönsson låg först på trendlistan länge och har 330k visningar. Rätt enormt egentligen.
2020-11-18, 19:33
  #91754
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp!

Åkesson har haft bra exponering i sociala medier de senaste.

https://youtu.be/wCR6MfQl2QQ

Detta klipp med Henrik Jönsson låg först på trendlistan länge och har 330k visningar. Rätt enormt egentligen.

Ja jag tror Sentio är något på spåren. Högern är på väg fram i landet men det syns inte hos de etablerade instituten. De håller emot som jag ser det. Intresset ljuger inte.
2020-11-18, 19:34
  #91755
Medlem
Haddock93s avatar
Saker jag tror kan påverkat ett så bra resultat för SD:

1. Blattelito och Tishko Ahmeds domar (jävligt många är arga över detta bland tjejer i sociala medier bland annat).
2. Coronastrategin. S hade ett öppet samhälle och alla partier höll med förutom SD för stunden. Nu utför S den strategin SD sa från början. Här gillar jag dock det öppna samhället mer men förtroendet för Löfven och regeringen måste ha tagit en smäll nu när smittan börjar bli narrativet i media igen. Då tänker folk, precis som med invandringen, SD hade rätt igen.
3. Fortsatt hög kriminalitet och invandringen är fortfarande viktig.
4. Bra exponering i sociala medier.
5. Den typiska höst/vinter boosten.

Dock trodde jag Karlssons och SD semi stöd till Trump faktiskt skulle drabba dem i opinionen, men tydligen inte. Folk kanske inte hatar Trump så mycket som man kanske tror? Media har ju försökt spela på att SD är så dumma pga Trump.

Åkesson tror det beror på Coronastrategin, kan säkert stämma.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-11-18 kl. 19:39.
2020-11-18, 19:37
  #91756
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja jag tror Sentio är något på spåren. Högern är på väg fram i landet men det syns inte hos de etablerade instituten. De håller emot som jag ser det. Intresset ljuger inte.

Opinionen i USA var ju helt ute och cyklade förutom några få institution. Vem vet, kanske de i Sverige också.

Oavsett är det en bra sätt att se vart vinden blåser. Får se vad övriga undersökningar säger framöver.

Det var såna här siffror i Sentio vi såg när S och SD kämpade om förstaplatsen i början av året.
2020-11-18, 20:27
  #91757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Susanne Nyström skriver en förvirrad artikel i DN om regeringsfrågan. En borgerlig regering bör samarbeta med MP istället för SD.

Enligt senaste medelvärdet för en sådan fempartiregering så blir det 42,5 procent. Hur tänker sig Nyström lösa det lilla problemet? Hon nämner det inte ens.

https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-liberalerna-maste-satta-ner-foten-i-regeringsfragan-varfor-inte-i-mitten/

Vad som nu börjar stå mer klart är dock att Kristersson tänker sig en mer realistisk variant, nämligen att gå till val på en borgerlig fyrparti- eller trepartiregering, men där samtliga partier ska vara beredda att göra upp med SD när det krävs.

Detta bör självklart SD avvisa, och man bör göra det redan i valrörelsen. Det är bättre för Sverige och för SD att vara i opposition i fyra år till mot en (då oundviklig) S-M-regering än att ha ett minimalt inflytande över en borgerlig regering.

Jag har en känsla av att Åkesson ändå till slut vill undvika fyra år till i opposition och därför går med på att vara stödhjul till Kristersson, men då kommer AfS att växa explosionsartat på SDs bekostnad.

Jag har ännu inte pejlat opinionsvindarna men blir SD klart större än 17,53%, jag säger en tillväxt på 2%---4% har jag svårt att tänka mig att Åkesson viker sig och endast blir ett stödparti för borgerligheten. Men detta är bara en hastig betraktelse från min sida. Ligger man runt 19% kan man vara ett stödhjul men inte om man är runt 21%. Jag är övertygad om att SD-ledningen ser möjligheterna. Storleken är avgörande.
2020-11-18, 20:47
  #91758
Medlem
Nu har jag studerat Sentio och alla vet att siffrorna skall tolkas försiktigt. Dock kan vi konstatera att S föll från 24,8% till 23,3%. Den tendensen är säker.

SD gick från 24,1% till 25,2%, det är också en säker tendens även om jag känner att ökningen inte är 1,1% i verkligheten men jag sätter SD på över 20,0%. Det är bra.

Sentio brukar ligga lågt på M och har höjt till 19,8% från 18,8%. Tendensen är säker och jag tvingas med tungt hjärta höja M till 21% på ren känsla

KD ligger där dom ligger, lågt på 5,9% och det partiet ligger för närvarande inte högre än så, dels på grund av att Ebba framstår som lite taskig i fastighetsaffärer med äldre och dessutom behöver hon vara med i politiska debatter, partiledardebatter, och trycka till vänstern och Löfvén. Jimmie Åkesson behöver inte vara det stora skyltfönstret, för SD fångar alltid upp missnöjda svenskar ändå.

Det ser ganska bra ut. Misstron mot sossarna sprider sig sakta, sakta.
2020-11-18, 21:03
  #91759
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det där är ju lika bakvänt som att tro att SD inte påverkat andra partier genom blotta hotet att ta deras väljare. SD började tala mycket om återvandring i samband med AfS lansering, vilket inte är en slump. Även svensketnisk utsatthet har man lyft efter valet, där SD:s Tobias Andersson har profilerat sig på ett bra sätt.

SD har därmed positionerat sig där de bör vara för framtiden och dit M och KD ska tvingas följa för att inte tappa väljare.

Det kan vara så att Afs är en blåslampa på SD men jag tror egentligen att det beror på de andra stora partiernas förskjutning i frågan, främst Moderaterna. SD hade hellre tagit kollektivt självmord än att ha mer generös migrationspolitik än M
2020-11-18, 21:56
  #91760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu har jag studerat Sentio och alla vet att siffrorna skall tolkas försiktigt. Dock kan vi konstatera att S föll från 24,8% till 23,3%. Den tendensen är säker.

SD gick från 24,1% till 25,2%, det är också en säker tendens även om jag känner att ökningen inte är 1,1% i verkligheten men jag sätter SD på över 20,0%. Det är bra.

Sentio brukar ligga lågt på M och har höjt till 19,8% från 18,8%. Tendensen är säker och jag tvingas med tungt hjärta höja M till 21% på ren känsla

KD ligger där dom ligger, lågt på 5,9% och det partiet ligger för närvarande inte högre än så, dels på grund av att Ebba framstår som lite taskig i fastighetsaffärer med äldre och dessutom behöver hon vara med i politiska debatter, partiledardebatter, och trycka till vänstern och Löfvén. Jimmie Åkesson behöver inte vara det stora skyltfönstret, för SD fångar alltid upp missnöjda svenskar ändå.

Det ser ganska bra ut. Misstron mot sossarna sprider sig sakta, sakta.

Vilken sorts väljare föredrar egentligen KD före M numera? Den enda skillnaden verkar ju vara att man på köpet får en undervegetation med frikyrkliga asylkramare:

https://www.expressen.se/debatt/kd-ledningen-maste-ta-avstand-fran-kdus-ide-om-assimilering/
2020-11-18, 22:59
  #91761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Vilken sorts väljare föredrar egentligen KD före M numera? Den enda skillnaden verkar ju vara att man på köpet får en undervegetation med frikyrkliga asylkramare:

https://www.expressen.se/debatt/kd-ledningen-maste-ta-avstand-fran-kdus-ide-om-assimilering/

Allmänborgerliga individer som gillar KD:s lite mjukare värderingar vad gäller äldrevård, och barnomsorg men det finns också ett svagt spår av samvetsfrihet beträffande aborter och sådana lite udda frågor. Man upplevs som bättre i skola-vård-omsorg som inte är M:s paradgrenar.

Partiet har individer som är asylkramare, men det är inte så att man vill ha hit flyktingarna, det är när dom befinner sig här som kramkalaset startar.

I alla partier finns olika falanger, Ebba skulle nog vilja dra det lite mer åt att slopa genusflum och satsa på kärnfamiljen, jag upplever numera partiet som lite svajigt.

M har fullständigt krossat KD just nu med dom hårda frågorna Lag och Ordning.

Jag tror faktiskt att KD får lite svårt i framtiden. SD har en ljus framtid eftersom det är ett principfast parti under utveckling och att man har förmåga att få över LO-grupperna på ett helt annat sätt. Som sagt ser det ljust ut för SD. KD:s utvecklingspotential är inte stor idag.
2020-11-18, 23:09
  #91762
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej och som du säger så kan man aldrig vara nöjd precis allt som SD eller något annat parti gjort för den delen heller. Jag är inte bästa vän med min flickvän heller dygnet runt men vi gör ju inte slut bara för att vi bråkat en kväll.

SD har gjort det mesta rätt, tyvärr spelade coronapandemin sossarna i händerna och det är ju inte SD:s fel att folket har orimligt högt förtroende för politiker och myndigheter även om jag tror det kommer ändras lite grann hela tiden.

Sen så kan det finnas framtida problem för SD i opinionsstöd om det skulle visa sig att Moderaterna implementerar Europas hårdaste invandringslinje, för då kan jag mycket väl rösta på dem igen. Men jag är än så länge skeptisk till M, men vi får se.
Du är alltså beredd att rösta på det partiet som röstade för moskebygge i Helsingborg?

När fan ska folk inse att moderaterna tappat sin trovärdighet från första början?
2020-11-18, 23:14
  #91763
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har ännu inte pejlat opinionsvindarna men blir SD klart större än 17,53%, jag säger en tillväxt på 2%---4% har jag svårt att tänka mig att Åkesson viker sig och endast blir ett stödparti för borgerligheten. Men detta är bara en hastig betraktelse från min sida. Ligger man runt 19% kan man vara ett stödhjul men inte om man är runt 21%. Jag är övertygad om att SD-ledningen ser möjligheterna. Storleken är avgörande.
Att SD kommer få minst 20 procent kan vi vara helt säkra på. Enkel matematik baserat på valsiffrorna 2018 och antalet förväntade röstberättigade 2022 visar att SD kommer göra en ökning på 2,5-4 % i nästa val. Troligtvis blir det ett valresultat närmare 21 %.

Det kommer bli en jämn kamp med M om andraplatsen. Som du säger så kommer SD inte acceptera att bli ett stödparti med sina 20 procent. Har man 20 procent så är man i nivåer där partiets ordförande enligt praxis ska ha statsministerrollen.

Det roliga är att M/KD på riktigt tar för givet att SD kommer stödja en sådan regering bara för att SD kommer få lite rätts/migrationsfrågor genomförda. Tror SD vet mycket väl att det kommer slå de hårt ifall de kommer bli behandlade som regeringens bitch. SD ska sitta i regering för att kunna kontrollera statsapparaten och dess myndigheter och myndighetspersoner. Pengar, underrättelsehemligheter och mycket annat.

Är det något som gör mig på riktigt förbannad så är det hur ulf och ebba på riktigt tror de är garanterade regering bara för de åt lite köttbullar med Åkesson. I det läget ser jag hellre Löfven förstöra landet 4 år till.
2020-11-18, 23:37
  #91764
Medlem
8711s avatar
SD har verkligheten på sin sida. Den oerhört tydligt destruktiva verkligheten som massinvandringen från mellanöstern och afrika har orsakat. Klaner, gäng, skjutningar, sprängningar, klaner med så väldigt många fler problem och områden som denna vedervärdiga politik har orsakat. Det är sjuklöverns politik, S och M:s politik som orsakat det här, dom har BLOD på sina händer. Fullt ut. Varenda grovt brott som direkt orsakats av invandringen är S och M:s fel. Det ska man aldrig glömma, det ska man alltid påtala. Detta kommer alltid gynna SD, då SD är det enda partiet med trovärdighet i dessa frågor om invandringen och kriminaliteten. Det blir värre varje dag i landet, fler drabbas ständigt personligen. Klart som fan SD ökar därefter mellan varje val. Det säger sig ju självt att det är så och varför så sker.

Många Sverigedemokrater i riksdagen har gjort väldigt bra ifrån sig i debatter och replikskiften, synd att inte fler ser sådana inspel i debatten. Markus Wiechel, Tobias Andersson med flera skåpar ut sossekräken vareviga dag i kammaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in