2020-11-20, 04:39
Medlem
10,758 döda - dygnsrekord varje dag nu verkar det som.
Citera
2020-11-20, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
USA slår ett nytt tragiskt rekord i den andra vågen:

12,070,712 antal fall
+192,186 igår

258,333 antal döda
+2,065 igår

På två veckor har rapporterat smittade ökat med ca. 50%, inom två veckor kan man i värsta fall ha ett 911 varje dag med covid19-döda.
Citera
2020-11-20, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tack för omtanken angående KN95 men jag kör på originalet från 3M. Kostade bara ett par tusen för 150 N95-masker i mars (vi med högt IQ förstod vad som komma skulle långt innan landstingen och FHM fattade att masker skulle bli hårdvaluta - de kostade knappt någonting!).

Har dessutom en full face gasmask med 5 filter som klarar allt ner till kemiska stridsmedel. Den senaste investeringen är en s.k Envomask med 100 utbytbara N95-filter. Sedan i mars har jag även 4 1-liters pumpflaskor med handdesinfektion - en i bilen, en på kontoret och en i hallen hemma. De räcker fortfarande, har knappt använt hälften.

Så jag ligger rätt bra till. Och alla skulle ju kunnat gjort som jag, om de haft lite IQ och inte varit fattighjon!

Edit: sedan har jag även köpt ett pumphagelgevär, militär skyddsväst, typ 150 burkar konservmat men det har visat sig vara overkill än så länge. Men vem vet hur det blir i vinter när luften blir kall och krispig...

Så där mina vänner har ni tips på hur man rustar sig för detta virus. Ni kan tacka mig sedan, när pandemin är över.
Bättre med en aqua divator friskluftmask med två 40 liters luftbehållere på ryggen.
Kompressor med mask och 4 luftbehållare kostar 40 k..en bra investering.
Citera
2020-11-20, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det var det sjukaste jag sett på länge

munskydd rekommenderas alltså inte, för att alla inte har råd med samma munskydd

dom har säkert gjort någon superlöjlig uträkning om att det blir orättvist för att fattiga människor inte har råd med rätt klassning på munskydden, och om inte alla har möjlighet till FFP2 blir det ORÄTTVIST

nä fy bövelen vad tragiskt

kan även tänka mig att man inte vill rekommendera munskydd för att människor som inte kan hantera dom inte ska drabbas.. så istället för att gå ut med en rekommendation som efterblivna människor inte förstår (hur ett munskydd tas av och på osv) så väljer man att inte rekommendera det för att hålla samhället jämlikt på dumskallarnas nivå.

det är alltså någon slags politiskt beslut som ligger bakom hela denna tanke om att inte rekommendera munskydd

för att det finns efterblivna människor som inte kan hantera det och för att det finns fattiga människor som inte har råd.

nästa steg blir väl att krocksäkerheten på nya och dyra bilar inte får vara bättre än på gamla skrothögar då det blir orättvist för dom som inte har råd med en ny och krocksäker bil
Så de har kört med en lögn i månader, när det i själva verket handlade om att inte alla har råd att skaffa 60 kronors masker.
Citera
2020-11-20, 06:43
Medlem
Larmet: 1 500 personer kan ha fått fel provsvar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-1-500-personer-kan-ha-fatt-fel-provsvar/

Är det så det går när man väljer köpa in billigaste provkiten, vill minnas det hänt tidigare under pandemin..men kan givetvis ha fel.
Citera
2020-11-20, 06:47
Medlem
Sara, 46, från Stockholm åkte in till akutmottagningen på Sös, Södersjukhuset, förra söndagen. Hon hade magsmärtor och fick ligga kvar över natten. Enligt henne blandades coronasjuka med andra patienter på avdelningen hon låg på.

– Det var så fullt att båsen inte räckte till. Patienter fick ligga mitt i rummet. Alla använde samma toalett, säger hon

Sara hörde hur personalen pratade om att vissa patienter i rummet hade covid-19, eller i alla fall misstänktes ha viruset.

– Jag kände mig inte trygg alls. Om jag tidigare har varit orolig för att få corona var det ingenting mot den oron jag hade den natten. Folk hostade hela tiden, precis bredvid mig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3lVnG/patienter-slar-larm-coronasjuka-blandas-med-andra-pa-akuten
Citera
2020-11-20, 07:01
Medlem
Citat:
ja jag är medveten om att kringkostnaderna skulle göra det dyrt men det känns som att det borde finnas lösningar som gör att vi inte hamnar på en miljard eller mera per dag.

det låter otroligt. jag kan inte säga att det inte är sant för har själv inte räknat på det, men jag tvivlar starkt.

men det är svåra belopp att sia om bara sådär.. kanske skulle det vara värt det trots att det kostar flera miljarder per dag? jag är för dåligt insatt i nationalekonomi eller vad man nu kallar det, för att kunna säga om det är en rimlig kostnad.

tvivlarr på attt du eller jerkaperka heller kan säga om det är en motiverad kostnad.. den kunskapen besitter ni nog inte.
Nej, det kan jag mycket riktigt inte säga.

Man kan i alla fall känna sig säker på att under vissa omständigheter är det nödvändigt med lockdown, trots att det är en stor kostnad.

Jag tror såhär, kostnaden kan säkert vara motiverad, men antagligen inte under längre tid.
Citera
2020-11-20, 07:14
Medlem
arbetets avatar
Lite oroande:

WHO avråder från remdesivir
Använd inte remdesivir för behandling av covid-19, oavsett hur sjuk en patient är. Det rådet ger Världshälsoorganisationen WHO efter att en ny granskning av det antivirala läkemedlet inte kunnat visa att det lindrar sjukdomen.
https://www.dn.se/varlden/who-avrader-fran-remdesivir/

Vi får invänta mer information. Jag tror att man ger det alldeles försent i sjukdomsförloppet.

Ännu mer oroande:

Flera bieffekter upptäckta från kommande vaccinen
/.../Flera experter har beskrivit vaccin som den enskilt viktigaste åtgärden för att få bukt med spridningen.

Men trots att man vaccineras kan man fortsätta sprida smittan, uppger Sällbom.

– Vaccin skyddar inte mot infektion, det skyddar mot sjukdom. Det vi hoppas – men inte vet – är att själva vaccinet ska korta ner den tiden som man blir smittad och bär på viruset till en väldigt kort tid med väldigt lite virus.

– Förhoppningen är att vaccinationen ska innebära att man har mycket lägre smittsamhet om man blir smittad
https://www.expressen.se/nyheter/flera-bieffekter-upptackta-fran-kommande-vaccinen/

Faran med att förlita sig på pressreleaser och inte invänta rapporter. Ja, det är mycket vunnet om man kan förhindra ett allvarligt sjukdomsförlopp d.v.s. infektion i de nedra luftvägarna som jag antar det handlar om utifrån tidigare information som kommit fram. Speciellt för äldre och riskgrupper. Men förhindrarar det smitta? Och det viktigaste: kommer barn, unga och friska unga vuxna att vaccinera sig då?

Bäst är att avvakta de fullständiga slutrapporterna innan man säger något tror jag.
Citera
2020-11-20, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag har inte sett studien.
Men det kan inte vara lätt att jämföra det faktiska utfallet i Tyskland med hur det skulle ha utvecklat sig utan munskydd.
Nej, det går ju omöjligt att säga.

Men R-värdet i Tyskland följde i alla fall en perfekt rak linje mellan 1 april och 1 juni, trots att munskydd lades till som en åtgärd i mitten.

Om munskydd minskar smittan med 20 procent, så ska R-värdet per definition falla med 20 procent. Du ska smitta 20 procent färre, i genomsnitt.

Här är Robert Koch-institutets R-värde för Tyskland för hela året:

https://en.m.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/Statistics_of_the_COVID-19_pandemic_in_Germany/0/38180edd4aa9ab37bf8411faf16ac89ea9e8a374.png

R-värdet föll ingenting mellan mitten och slutet av april. Det ökade lite.

Det är givetvis inget slutgiltigt bevis, men det är i princip ett starkare bevis än den kedja av indicier, med stora oförklarade hål, som Vetenskapsakademien lade fram.
Citera
2020-11-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
...
Ännu mer oroande:

Flera bieffekter upptäckta från kommande vaccinen
/.../Flera experter har beskrivit vaccin som den enskilt viktigaste åtgärden för att få bukt med spridningen.

Men trots att man vaccineras kan man fortsätta sprida smittan, uppger Sällbom.

– Vaccin skyddar inte mot infektion, det skyddar mot sjukdom. Det vi hoppas – men inte vet – är att själva vaccinet ska korta ner den tiden som man blir smittad och bär på viruset till en väldigt kort tid med väldigt lite virus.

– Förhoppningen är att vaccinationen ska innebära att man har mycket lägre smittsamhet om man blir smittad
https://www.expressen.se/nyheter/flera-bieffekter-upptackta-fran-kommande-vaccinen/

Faran med att förlita sig på pressreleaser och inte invänta rapporter. Ja, det är mycket vunnet om man kan förhindra ett allvarligt sjukdomsförlopp d.v.s. infektion i de nedra luftvägarna som jag antar det handlar om utifrån tidigare information som kommit fram. Speciellt för äldre och riskgrupper. Men förhindrarar det smitta? Och det viktigaste: kommer barn, unga och friska unga vuxna att vaccinera sig då?

Bäst är att avvakta de fullständiga slutrapporterna innan man säger något tror jag.
Inte för att vara den som är den, men det är väl inte så oroande?

Små bieffekter ger alla vaccin. Jag tycker det ser utmärkt ut än så länge.

Om du menar att vaccinen inte skyddar mot infektion, så har det varit känt sedan djurförsöken. Jag och många andra (även du?) har påtalat det gång på gång.

Vaccinen kan kanske göra skillnaden för en gammal person, om den ska dö eller inte. Det är en otrolig framgång. Men det finns inga som helst utsikter att kunna utrota sjukdomen covid-19.

Man blir ju inte ens immun om man haft det. Det är minsta lilla som krävs för att man ens ska tänka i de banorna.
Citera
2020-11-20, 07:40
Medlem
Citat:
det var det sjukaste jag sett på länge

munskydd rekommenderas alltså inte, för att alla inte har råd med samma munskydd

dom har säkert gjort någon superlöjlig uträkning om att det blir orättvist för att fattiga människor inte har råd med rätt klassning på munskydden, och om inte alla har möjlighet till FFP2 blir det ORÄTTVIST

nä fy bövelen vad tragiskt

kan även tänka mig att man inte vill rekommendera munskydd för att människor som inte kan hantera dom inte ska drabbas.. så istället för att gå ut med en rekommendation som efterblivna människor inte förstår (hur ett munskydd tas av och på osv) så väljer man att inte rekommendera det för att hålla samhället jämlikt på dumskallarnas nivå.

det är alltså någon slags politiskt beslut som ligger bakom hela denna tanke om att inte rekommendera munskydd

för att det finns efterblivna människor som inte kan hantera det och för att det finns fattiga människor som inte har råd.

nästa steg blir väl att krocksäkerheten på nya och dyra bilar inte får vara bättre än på gamla skrothögar då det blir orättvist för dom som inte har råd med en ny och krocksäker bil

Ni minns väl när Tegnell sa att vi inte skulle jobba hemifrån eftersom det var orättvist mot de som inte kan jobba hemifrån?

Nu ska vi inte ha munskydd för det är orättvist mot de som inte har råd med munskydd.

Försa hon sig, Karin, eller var det planerat att outa den riktiga anledningen nu när studier visat att munskydd fungerar?
Citera
2020-11-20, 07:42
Medlem
Citat:
ja jag är medveten om att kringkostnaderna skulle göra det dyrt men det känns som att det borde finnas lösningar som gör att vi inte hamnar på en miljard eller mera per dag.

det låter otroligt. jag kan inte säga att det inte är sant för har själv inte räknat på det, men jag tvivlar starkt.

men det är svåra belopp att sia om bara sådär.. kanske skulle det vara värt det trots att det kostar flera miljarder per dag? jag är för dåligt insatt i nationalekonomi eller vad man nu kallar det, för att kunna säga om det är en rimlig kostnad.

tvivlarr på attt du eller jerkaperka heller kan säga om det är en motiverad kostnad.. den kunskapen besitter ni nog inte.
Helt riktigt, ingen här sitter på facit, och det gäller allt som diskuteras om framtiden här i tråden. De direkta kostnaderna går nog dock ganska lätt att uppskatta om man anstränger sig lite. Men det handlar som sagt om föräldrar till 1,5-2 miljoner barn som ska vabba (a 1000kr per dag?) samt inte kan jobba (uteblivna skatteintäkter + påverkan på samhället i stort). Sedan de sekundära indirekta kostnaderna på längre sikt, dessa är svåra sia om men troligen väldigt höga kostnader. Sunt förnuft och överslagsberäkning ger miljardkostander. Även nationalekonomer har kommit fram till summa i den storleksordningen. https://www.etc.se/inrikes/sverige-sparade-over-en-miljard-pa-att-lata-skolorna-vara-oppna-varje-dag

Men vad tror du det kostar per dag? Gratis? En tusing? En miljon? Hundratusentals miljoner?

Nej det är absolut inte värt det. Om man liksom trafikverket räknar med värde på 20milj per liv (högt då kvarvarande livslängd för c19 offter är kort) samt låg kostnad på 1-2miljarder så innebär det att 50-100 cornaliv per dag ska räddas enbart av pga av storskalig stängning av skola och förskola i Sverige samtidigt som inget tyder på att skolan är motor och påverkar coronaspridningen. Då inser man hur hjärndött det är med total skolstängning samt varför typ alla övergett den suboptimala åtgärden. Lite OT med initialt stängde många skola vilken har visat sig vara ett suboptimalt beslut. Men så går det när politiker ska bestämma om något man inte har koll på och leker följa john. https://www.pnas.org/content/117/35/21201
Senast redigerad av jerka11 2020-11-20 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in