Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Helt otänkbart. Har alla drömmare här i tråden som tror på 10+ år i finkan sovit djupt senaste decennierna? I Sverige får man för fan vara tacksam om någon döms överhuvudtaget. Sverige är landet där solklara mördare går fria genom att skylla på varandra, glöm inte det.
Det lär bli horribla straffrabatter även i detta fall. De kommer dömas för grovt rån 5 år. Sen plussas det på max ett år för resten av brotten (misshandel, våldtäkt, övergrepp i rättssak, människorov). 18-åringen kommer få rabatt pga sin ålder. Det blir 6 år för 21-åringen och 3-4 år för 18-åringen. I verkligheten med villkorlig frigivning efter 2/3 av strafftiden är de ute efter 4 respektive 2,5 år.
OM vi har tur vill säga. Även detta case kan förstås sjabblas bort totalt när/om gärningsmännen börjar skylla på varandra.
Ja nåt sånt blir det väl, även om jag killgissar på max två år för 18-åringen.
Och ja, de vägrar svara på frågor, och det kommer nog att löna sig för dom.
När bevisen till slut blir för mycket för dom kommer de kanske börja prata lite och försöka skylla ifrån sig/skylla på varandra lite, men jag tror ändå att hovrätten kommer att anse att båda är skyldiga trots allt. Brottsoffrens berättelser kommer att väga tungt, så jag tror inte de kommer att komma undan med att skylla på varandra.
De kommer att åka dit, det är jag säker på, men straffen kommer nog att bli alltför korta.
Men man får se, det ska bli intressant att följa. Jag gör mig inga stora förhoppningar om nåt, utan blir hellre eventuellt positivt överraskad efter hand.