2020-11-19, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
För att hon konstaterade att det råder delade meningar om munblöjors effektivitet?

Bara i och med det konstaterandet (som är helt korrekt) har hon visat att hon har mer intelligens i sitt lillfinger än vad du har i hela din hjärna.

Nej av alla möjliga skäl.
Citera
2020-11-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Visst kan smittan delvis ha varit "precisionsstyrd" mot vissa grupper, men den har nog ändå, vid det här laget, på det stora hela, svept över ett tvärsnitt av befolkningen.

Den andra våg som nu pågår kan knappast tas till intäkt för att en hög immunitet inte skulle föreligga. Man ser t ex att de områden som var hårdast drabbade i våras kommer lindrigast undan nu. Exempelvis var Rinkeby mest nedsmittat i våras, men är faktiskt "renast i Stockholm" nu.

Så immuniteten byggs upp.
Rinkeby har antagligen flockimmunitet redan.

Det skulle inte förvåna mig om höstens covidfall i Rinkeby i huvudsak är "importsmitta" från andra delar av Stockholm.
Citera
2020-11-19, 22:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De som har råd får väl köpa sina munskydd själva, de som inte har ..måste ju få hjälp till det svårare än så är det väl inte. Men det borde vara lag på att alla måste använda dessa i vissa situationer ex kollektivtrafik, affären.

Innan Covid1984 slog till, brukade du då gå fram till de andra kunderna i affären och hosta dem rätt i ansiktet? Om du inte gjorde det då, varför gör du det nu?

Eller du kanske inte gör det nu heller? Vad bra, i så fall behöver du inget mun"skydd".
Citera
2020-11-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Det råder man ju enkelt bot på genom att även asymptomatisk personal skyddar sig.
Jag vet inte hur det ser ut inom äldreomsorgen idag men efter min sjukpension bor jag numera i ett LSS boende och är livrädd för att få in skiten här pga min hälsostatus.

Det jag kan säga om de rutiner som råder här är att personalen spritar händerna inför varje boendestödsbesök, vissa har handskar och vissa inte. Samma om du ska gå in i personalägenheten fast omvänt. Några masker eller visir brukas icke, tyvärr då i stort sett alla av oss som bor här har bräckligare hälsa än genomsnittet.

Vad jag vet om så har smittan hittat in på åtminstone ett annat LSS boende här i staden än så länge.

Däremot var jag på min lokala VC häromdagen och där hade hela personalstyrkan visir samt spritade sig noga innan de ens tog i en.
Citera
2020-11-19, 22:05
Bannlyst
Eftersom man tydligen inte kan räkna med att personal på boenden klarar av att hantera skyddsutrustning, tvätta händerna etc så återstår bara alternativet att endast folk som haft corona och har bekräftat immunitet kan arbeta där.

Annars får man inte bort det från boendena, vilket vi ser nu i t ex stockholm där smittan härjar på ett 60-tal.
Citera
2020-11-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Då kanske du kan förklara det för Karin när du träffar henne nästa gång. Så hon inte står i media och pratar i nattmössan om munskydd, fattiglappar och jämlikhet menar jag.

Du får väl skicka ett mail till henne och förklara din ståndpunkt. Jag bryr mig bara om vetenskapliga aspekter.

Däremot är vetenskapsakademins sammanställning ett skämt ur ren vetenskaplig synvinkel. 14 handplockade referenser. Ingen systematisk litteraturöversikt, ingen vetenskaplig metodik i genomgången. Jag skäms å deras vägnar. Det finns vedertagna metoder för detta, men de struntar i det.
Citera
2020-11-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är min teori också. Och därför jag tycker personal på äldreboende borde få munskydd att ha på sig vid trängsel ute i samhället så vi kan göra som FoHM säger ; Skydda de äldre och sköra "Anders Tegnell"

Fast det är 100 gånger bättre att personal på äldreboenden inte är ute i trängsel med eller utan munskydd, vilket påpekats av FHM över ett halvår nu.

trängsel=dåligt
trängsel med munskydd = dåligt
ingen trängsel inget behov av munskydd = bra och det är FHMs mål
Citera
2020-11-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Innan Covid1984 slog till, brukade du då gå fram till de andra kunderna i affären och hosta dem rätt i ansiktet? Om du inte gjorde det då, varför gör du det nu?

Eller du kanske inte gör det nu heller? Vad bra, i så fall behöver du inget mun"skydd".
Du kan ju använda dubbelhäftande tejp om det känns bättre.
Citera
2020-11-19, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det är 100 gånger bättre att personal på äldreboenden inte är ute i trängsel med eller utan munskydd, vilket påpekats av FHM över ett halvår nu.

trängsel=dåligt
trängsel med munskydd = dåligt
ingen trängsel inget behov av munskydd = bra och det är FHMs mål

Dom åker kollektivtrafik till arbetet. Åtminstone i storstäderna.
Citera
2020-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Dom åker kollektivtrafik till arbetet. Åtminstone i storstäderna.
Ja visst gör dom det och inte bara i storstäderna utan även på mindre orter. Vi har åtminstone en personal här där jag bor som åker buss till jobbet och det var inte ovanligt att det förekom bussåkande personal på vissa av mina tidigare arbetsplatser, även om jag bor i en småstad.

Har svårt att tänka mig att det har förändrats så mycket sen jag var yrkesaktiv.

Covid verkar ju gilla trängsel så min uppfattning är åtminstone att man borde bära mask i kollektivtrafiken och trånga inomhusmiljöer tex mataffärer o dyl.

Skolan skulle ha bommats igen för länge sedan. Jag känner åtminstone en familj som har smittats ner pga en minderårig och flertalet skolor här på orten samt daghem har fått in Covid bland elever och dagisbarn.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-11-19 kl. 22:21.
Citera
2020-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Hon är väl snarare helt inkompetent.
Min förhoppning är att hon sparkas åt helvete och aldrig mer får fatta några beslut.

Varför tycker du att hon är inkompetent och ska sparkas åt helvete?
Citera
2020-11-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tack för att du så elegant illustrerar varför allmänna munskydd inte är en bra idé.

Tack för att du så elegant illustrerar att du inte förstått att munskydd fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in