2020-11-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast nu har ju FHM slutligen talat om varför man inte vill rekommendera munskydd. Det handlar inte om vetenskap eller ens missade hamstrar som springer i hjul, det handlar om jämlikhet. Har inte alla råd med munskydd skall ingen få ha dem:

"Karin Tegmark Wisell om munskydd: ”Det handlar om jämlikhet"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/karin-tegmark-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/

Tror jag knappast, det är billigt att dela ut munskydd från staten, om de skulle fungerat som tänkt.
Citera
2020-11-19, 21:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja vid allmän samhällsspridning är det oerhört svårt, den tar sig in hos de äldre då. Men vi måste ändå försöka. Mitt tips är att alla inom äldreboende har munskydd till - från arbetet också, för att öka säkerheten med kanske några %. Allt räknas nu för de äldre.

Vi får inte heller glömma att äldreboende är inte utformade eller särskilt lämpade för att bedriva någon slags infektionsvård. Det är trångt och bökigt - många av de äldre har demenssjukdomar som gör att det inte går att isolera, hålla avstånd osv. Jag såg i våras som sjuksköterska hur undersköterskorna på avdelningarna slet med detta, och ser vilken hopplös situation det är.
Citera
2020-11-19, 21:39
Bannlyst
Hur går det till när smittan kommer in på boende om alla besökare har skydd?
Citera
2020-11-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror jag knappast, det är billigt att dela ut munskydd från staten, om de skulle fungerat som tänkt.

Så du menar att Karin Tegmark Wisell står och ljuger i intervjun alltså?

I så fall bör nog FHM jobba lite på sin kommunikation.

Inte konstigt att de anser sig missförstådda av hela världen kanske...
Citera
2020-11-19, 21:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I slutet på februari tömdes gator och torg p.g.a. AB,s och Expressen krigsrubriker. Trotts det hade vi den intensivaste smittspridningen i slutet på mars/början av april.

FHM,s tama råd kom långt senare och förvärrade därmed läget. Melodifestivalen är det mest lysande exemplet.

Syftet med att vänta med åtgärder var ju alternativ 3.

Åtgärderna var inte designade att få ner smittan signifikant utan mer för att lägga oss på en platå o invänta att immuniteten byggdes upp. FHM mätte frenetiskt o kom ju nyheter tätt om hur nära Stockholm var flockimmuniteten.

Som tur är så gick smittan ner snabbare än nån kunnat förutse i Sverige så det blev ingen flockimmunitet.

Självklart förstod ju Tegnell att tex Melodifestivalen skulle öka smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så du menar att Karin Tegmark Wisell står och ljuger i intervju alltså?

I så fall bör nog FHM jobba lite på sin kommunikation.

Inte konstigt att de anser sig missförstådda av hela världen kanske...

Om man lägger ner miljarder på testning men inte munskydd så betyder det att pengar inte är problemet.
Citera
Medlem
Bra PK från Region Stockholm och Björn Eriksson. Intressant att höra att behandlingsmetoderna blivit bättre, vårdtiderna lägre, och att IVA inte ökar i den takt dem såg under våren.
Generellt kändes faktiskt PK:n väldigt hoppfull även om det naturligtvis är ett väldigt allvarligt läge fortfarande.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Imponerad över Karin Wisell Tegmarks kunnighet över hur den totala folkhälsan påverkas och hennes svar. Hon är Sveriges nästa stadsepidemiolog. Hon ser helheter och sammanhang.

Hon borde vara vår nuvarande stadsepidemiolog. Karin Wisell är synnerligen kompetent.
Citera
2020-11-19, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hon borde vara vår nuvarande stadsepidemiolog. Karin Wisell är synnerligen kompetent.

Hon är väl snarare helt inkompetent.
Min förhoppning är att hon sparkas åt helvete och aldrig mer får fatta några beslut.
Citera
2020-11-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Kurvorna i Italien liknar allt mer nivåerna i våras nu...

"7-day moving avarage":

28 oktober: 153 daily deaths
18 november: 609 daily deaths

Istället för bara cirka 10 dagar i våras så har dock utvecklingen ovan dröjt 20 dagar nu, men de närmar sig ändå toppen i våras och inte mycket tecken om vändning vad jag kan se...

7-dagarssnittet var som högst cirka 820 dödsfall/dag i april. Bara igår den 18e: 753 dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Ps. Det här var inte menat som ett argument i era strider om "Italien vs. Sverige" eller hur fel vi vs. dom gör...

För jag har ändå varken Sverige eller Italien som någon förebild när det gäller bekämpa det här viruset! Vi tillhör i min värld båda två snarare de länder som kan användas som varnande exempel 😎

Håller med dig. Vad tror du är orsaken till Italiens dåliga utveckling? Jag tänker andra länder har haft betydligt bättre koll - och får det fungera. (Oceanien Asien).
Kindpussas dom för mycket? Vägrar dom följa rekommendationer? Är dom omogna att hantera kriser? Har man redan haft erfarenhet borde man ju vara bättre nu andra gången, tycker jag..
Citera
2020-11-19, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Håller med dig. Vad tror du är orsaken till Italiens dåliga utveckling? Jag tänker andra länder har haft betydligt bättre koll - och får det fungera. (Oceanien Asien).
Kindpussas dom för mycket? Vägrar dom följa rekommendationer? Är dom omogna att hantera kriser? Har man redan haft erfarenhet borde man ju vara bättre nu andra gången, tycker jag..

Dom kanske har motsvarande Löfven och Tegnell i ledande positioner?
Citera
2020-11-19, 21:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Syftet med att vänta med åtgärder var ju alternativ 3.

Åtgärderna var inte designade att få ner smittan signifikant utan mer för att lägga oss på en platå o invänta att immuniteten byggdes upp. FHM mätte frenetiskt o kom ju nyheter tätt om hur nära Stockholm var flockimmuniteten.

Som tur är så gick smittan ner snabbare än nån kunnat förutse i Sverige så det blev ingen flockimmunitet.

Självklart förstod ju Tegnell att tex Melodifestivalen skulle öka smittspridningen.

Ja helt klart gick FHM för flockimmunitet vid den tidpunkten och f.ö. låångt senare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in