2020-11-19, 18:12
Avslutad
Stockholm rör sig nu mot flockimmunitet.*

Den GODA NYHETEN är:

Vi hör nästan INGET om personer som blivit smittade mer än en gång.

Naturen har alltså i praktiken vaccinerat kanske en miljon stockholmare.

Ja, till ett högt pris. Men det är en annan diskussion.

*Detta innebär inte att Stockholm kommer att bli en covid-fri ö. Men den covid som förs in utifrån kommer att "dö ut", dvs smittkedjorna blir korta.
Citera
2020-11-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Kan du hänvisa till den rekommendationen?

Sagts hundratals gånger, så sent som idag på presskonferensen kl 14.00.

Jag blir lite mörkrädd hur jävla dumma en del människor är, och oförmågan av att ta ansvar och tänka själv.
Citera
2020-11-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Stockholm rör sig nu mot flockimmunitet.*

Den GODA NYHETEN är:

Vi hör nästan INGET om personer som blivit smittade mer än en gång.

Naturen har alltså i praktiken vaccinerat kanske en miljon stockholmare.

Ja, till ett högt pris. Men det är en annan diskussion.

*Detta innebär inte att Stockholm kommer att bli en covid-fri ö. Men den covid som förs in utifrån kommer att "dö ut", dvs smittkedjorna blir korta.
Källa?
Citera
2020-11-19, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Källa?
Nej, det finns ingen källa på antalet immuna stockholmare, och det kommer aldrig att finnas någon källa på det. Det innebär dock inte att antalet inte existerar. Vi får istället försöka skatta det, vilket jag gjorde tidigare i tråden.
Citera
2020-11-19, 18:17
Medlem
okok1s avatar
Hur många varianter finns det av viruset nu? Om man har blivit smittad, är man immun mot alla varianter då? Och hur blir det vid vaccin?
Citera
2020-11-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I stort sett inte, nej. Och det gick bra utan munskydd.

Under sommaren gick det bra på många håll, tom i Sverige. Att lägga till munskydd under hösten som en säkerhetsåtgärd känns inte fel då virussäsongen startar på allvar. Tar alltid ett tag för folk att vänja sig och få in det som rutin. Det är där FHM har missat. Uppenbarligen helt tagna på sägen av att virus sprids bättre nu än under sommaren och att SL inte breddat perrongerna i T-banan eller köpt fler tunnelbanetåg så att folk slipper trängas. Märkligt, det har ju haft hela sommaren på sig...
Citera
2020-11-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Under sommaren gick det bra på många håll, tom i Sverige. Att lägga till munskydd under hösten som en säkerhetsåtgärd känns inte fel då virussäsongen startar på allvar. Tar alltid ett tag för folk att vänja sig och få in det som rutin. Det är där FHM har missat. Uppenbarligen helt tagna på sägen av att virus sprids bättre nu än under sommaren och att SL inte breddat perrongerna i T-banan eller köpt fler tunnelbanetåg så att folk slipper trängas. Märkligt, det har ju haft hela sommaren på sig...
Vart är din källa att vi har 100 per dag döda i januari?
Citera
2020-11-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur många varianter finns det av viruset nu? Om man har blivit smittad, är man immun mot alla varianter då? Och hur blir det vid vaccin?
Bra fråga. Den dominerande varianten i världen just nu har ju en mutation i spike-proteinet (det var inte den som de hade i Wuhan) och vaccinerna riktar sig mot spike-proteinet. Kommer vaccinerna vara lika effektiva mot de olika varianterna av spike-proteinet?

Det var också spike-proteinet som hade muterat i Danmark.
Citera
2020-11-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tack för svaret, självklart får man ju anpassa sitt liv så gott det går, jag är själv inte 70+ såvida man inte menar född på 70+ talet men det är ju inte samma sak.

Har 2 söner som man försöker förmana så gott det går, dock är de 18 och 20 och gör ju därmed som de vill, den ena har iaf undvikit att gå på gymmet och tackat nej till fester.
Den yngre brukar hänga med kompisar men det gör de utomhus numera, vilket får ses som ett gott tecken, i vår byhåla samlas de vid skolan och snackar.

Och vi "gamla" föräldrar håller oss hemma så gott det går även fast det är tråkigt.

Det verkar fungera hur bra som helst i din familj tycker jag. Antar att om flertalet hanterat det likartat hade smittspridningen minskat drastiskt. Vi kan leva vidare men har det tråkigare. Det får vi ta.
Det är helt orimligt att ungdomarna skall låsa in sig helt och hållet.
Citera
2020-11-19, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja Finland bet emot i början, ungefär som i Finska vinterkriget. De står sig fortfarande och lyser som en fyrbåk i coronamörkret, Norrmännen har också lyckats väl, Danmark är väl hyfsat ok hittills och det Isländska broderfolket är hårda kombatanter.

Jag förespråkar inte enkla grepp, det är storsläggan som gäller, det har jag sagt från första början. Sen att folk bölar för det som bortskämda ungar på ica och ligger och skriker ut sin ilska på golvet, ja det ger jag blanka fan i. Det här är ett krig mot en osynlig fiende, och jag vill vinna!

Lysande skrivet. Samma här. Stäng ner nu allt fram till vecka 3 -21. Framför allt gym, starbucks/Max/högstadium/gymnasium/universitet.

Tvinga sen stormarknader/gallerior att dom följer 2m social distance, annars stäng ner dom direkt.

Alla butiker borde köra som Systembolaget.

Öppna sen upp försiktigt i samband med första vaccineringarna. Gör vi detta kan hela Flashback fara till Kreta till sommaren å supa skallarna av oss.

Annars får vi sitta här å pennfäktas hela 20 talet.

Jag vet iaf vad jag skulle vilja göra till sommaren.

Edit: knullapparna borde ej få vara öppna heller nästkommande 2 månader. Måste ju vara en superspridare.

Edit2: svidande ”gatuböter” om du ej använder både ffp3 och visir så fort man går utanför dörren.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-11-19 kl. 18:36.
Citera
2020-11-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
30% antikroppar på ett virus som har ett R på 1,3 (med restriktioner) ger Re på 0,91

30% antikroppar på ett virus som har ett R0 på 3 ger R = 2,1 (utan restriktioner)

70% antikroppar på ett virus som har R0 på 3 ger R = 0,9 (utan restriktioner)

Det är en lång väg att vandra, vi är inte ens halvvägs...

En bit, men antagligen kortare än man kan tro, urvalet är ju inte randomiserat, vilket gör att andelen sannolikt underskattas. De som redan testat sig och vet att de är immuna testar sig ju knappast igen.
Men det finns ju andra faktorer också att ta hänsyn till.

FHM har aviserat en studie i slutet av november gällande seroprevalens. Vi får se vad den säger.
Citera
2020-11-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En bit, men antagligen kortare än man kan tro, urvalet är ju inte randomiserat, vilket gör att andelen sannolikt underskattas. De som redan testat sig och vet att de är immuna testar sig ju knappast igen.
Men det finns ju andra faktorer också att ta hänsyn till.

FHM har aviserat en studie i slutet av november gällande seroprevalens. Vi får se vad den säger.

R-värdet borde väl dessutom vara olika i olika miljöer? Högst i Stockholm tänker jag, och lägst i bastuträsk kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in