2020-11-19, 16:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Fast ökningen har väl stagnerat? Därav rimligt att re minskat

Nej, den kraftiga smittspridningen inleddes någon gång kring den okttober-20. Då fås inte ett sjunkande Rt.
Citera
2020-11-19, 16:15
Medlem
Så nu vädjar även Kungliga vetenskapsakademin till Tegnell om att införa krva på munskydd. Kommer Tegnell att lyssna? Nej.

CDC, FN, EU, WHO, Kungliga vetenskapsakademin - alla har fel enligt Tegnell.
Citera
2020-11-19, 16:15
Medlem
Nu gick Tjeckien om Sverige, det gick fort.
Citera
2020-11-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Lite för tidigt att dra den slutsatsen, men det ser definitivt bra ut.
Det gör mig uppriktigt upprörd att de rödgröna kommer ta kredden för deras "handlingskraftiga" agerande även fast siffrorna förbättras redan innan varken 8 personsgränsen eller alkoholförbudet infördes. Vanliga dödliga kollar inte trender likt vi dårar på FB.
Citera
Medlem
Toppen att det nu kommer vacciner med över 90 procents effektivitet (Pfizer, Moderna är först ut, men nio tillkommer snart). Siffran kan jämföras med ett reguljärt influensavaccin som ligger på 60 procent. Nu är det bara en tidsfråga innan covid-19 är ett minne blott, i alla fall i de rikare delarna av världen som kan köpa vaccin. Gött mos! (Fast inte för alarmisterna).
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Snarare är det du som avslöjar din begränsade förmåga till analys och konsekvenstänk. FHM säger att den bästa medicinen är avstånd! Kan man inte hålla avstånd så kan munskydd vara ett komplement. Det FHM inte vill är att munskydd ska bli en ursäkt för att inte hålla avståndet och t ex för lokaltrafikföretag att trycka in fler människor i bussar/tbana/spårväg o s v.

Nej vad dom gör är:

1. Återkommer till att det inte finns tillräckligt starka bevis, dvs dom vill framstå som att dom bara agerar när det finns vetenskaplig grund för deras beslut och den måste vara stark.

2. Samtidigt hävdar att faran med munskydd är att det leder till att man inte håller avstånd eller åker kollektivt mer än man egentligen borde men detta finns det inga bevis för, dvs här frångår dom sin egen påstådda hållning att dom agerar vetenskapligt.

Hyckleri förstås. Korkat förstås. Ovetenskapligt förstås. Idiotiskt förstås. FHM i ett nötskal.
Citera
2020-11-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullshitradar
Toppen att det nu kommer vacciner med över 90 procents effektivitet (Pfizer, Moderna är först ut, men nio tillkommer snart). Siffran kan jämföras med ett reguljärt influensavaccin som ligger på 60 procent. Nu är det bara en tidsfråga innan covid-19 är ett minne blott, i alla fall i de rikare delarna av världen som kan köpa vaccin. Gött mos! (Fast inte för alarmisterna).
Dock så är de minst 2 månader av tusentals nya offer i covid 19
Citera
2020-11-19, 16:17
Medlem
anonymous-users avatar
Jag har börjat använda mask när jag måste åka till ställen där det är svårt att hålla avstånd (t.ex ICA).
Har noterat att masken gör andra mer benägna att hålla avstånd till mig. Som om de tänker "där kommer en smittad, nu måste jag vara försiktig". En trevlig bonus .
Citera
2020-11-19, 16:20
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Fortfarande inte värre, men nära. Italien har väl varit en outlier från början. Kan också ha att göra med hur man klassifierar dödsfall. Men dom flesta länder i Europa har inte samma dödstal som i våras. I synnerhet inte Sverige
Citera
2020-11-19, 16:23
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous-user
Jag har börjat använda mask när jag måste åka till ställen där det är svårt att hålla avstånd (t.ex ICA).
Har noterat att masken gör andra mer benägna att hålla avstånd till mig. Som om de tänker "där kommer en smittad, nu måste jag vara försiktig". En trevlig bonus .

Det stämmer nog oftast helt klart, jag reagerade på mig själv när jag såg en äldre herre med munskydd och en gammal dam med visir på ICA. Föll sig naturligt att man håller sig borta av respekt.
Citera
2020-11-19, 16:23
Medlem
Kungliga Vetenskapsakademiens expert grupp om Covid-19 rekommendationer munskydd.
Mer evidensbaserad än så kan knappast bli rekommendationen i Sverige.

https://sverigesradio.se/artikel/7603223
Senast redigerad av Lars48. 2020-11-19 kl. 17:11.
Citera
2020-11-19, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Kungliga VetenskapsakademienS expert grupp om Covid-19 rekommendationer munskydd.
Mer evidensbaserad än så kan knappast bli rekommendationen i Sverige.

https://sverigesradio.se/artikel/7603223

Tyvärr lyssnar ju inte FHM på vetenskapen, jag tror på spå i kaffesump ligger närmare till hands (och kanske är det precis det som dom ägnat sig åt i fikarummet före varje beslut dom hittills tagit)

Kanske sitter dom vid ett bord och kastar tärning innan dom fattar beslut:

"en tvåa och en sexa! jaha då blir det 8 personer då!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in