Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Oxford håller inte med. Frankrike hade hårdare åtgärder än Norge och Finland hela våren:
https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-01-22..2020-05-11&country=FRA~FIN~NOR®ion=World
För övrigt har Sverige haft högre stringency index än Finland sedan mitten av april, och högre än Norge sedan mitten av maj. Och vi har fortfarande högre stringency index än dem.
Våra grannländer är några av de länder som haft minst restriktioner i hela Europa, undantaget Sverige. Att de ägnat sig åt lite symbolåtgärder som att jaga påskfirande ungdomar förändrar inte det.
Jag tror även du måste ta med demografin och den etniska sammansättningen, Frankrike är oerhört diversifierat, sist jag var där, Paris 10-15 år sedan, så fick jag verkligen leta för att hitta en "fransman". Det är inte en enda sak som styr det här, det här väldigt många faktorer som ligger bakom hur viruset sprids och vilka det drabbar. Frankrike har präglats av väldigt mycket civil olydnad de senaste åren, men det kanske du missat, gula västarna exempelvis.
Vad säger stringency index egentligen, att folk följer rekommendationerna? Det har vi inte gjort, det vet både du och jag. Att folk säger en sak och gör något helt annat är väl det klassiska i dubbelsignalernas högborg? Antar att det är MSB:s rapporter som ligger bakom den där datan, Dan Eliasson skulle jag inte köpa en loppbiten häst av om jag så fick den gratis!