2020-11-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag funderar i mitt stilla sinne om Hans Kungliga Majestät har ett finger med i spelet? Han verkade ju gilla munskydd, men blev tillrättavisad av Tegnell.
Det är givetvis Annika Linde, som sitter med i den här arbetsgruppen.
Citera
2020-11-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ursäkta jag pratar om wuhan med ca 11 miljoner invånare..på 10 dar!
Wow kina är imponerande ibland.
Citera
2020-11-19, 13:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, vi får väl se...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Vad försöker du säga?
Citera
2020-11-19, 13:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oxford håller inte med. Frankrike hade hårdare åtgärder än Norge och Finland hela våren:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-01-22..2020-05-11&country=FRA~FIN~NOR&region=World

För övrigt har Sverige haft högre stringency index än Finland sedan mitten av april, och högre än Norge sedan mitten av maj. Och vi har fortfarande högre stringency index än dem.

Våra grannländer är några av de länder som haft minst restriktioner i hela Europa, undantaget Sverige. Att de ägnat sig åt lite symbolåtgärder som att jaga påskfirande ungdomar förändrar inte det.

Jag tror även du måste ta med demografin och den etniska sammansättningen, Frankrike är oerhört diversifierat, sist jag var där, Paris 10-15 år sedan, så fick jag verkligen leta för att hitta en "fransman". Det är inte en enda sak som styr det här, det här väldigt många faktorer som ligger bakom hur viruset sprids och vilka det drabbar. Frankrike har präglats av väldigt mycket civil olydnad de senaste åren, men det kanske du missat, gula västarna exempelvis.

Vad säger stringency index egentligen, att folk följer rekommendationerna? Det har vi inte gjort, det vet både du och jag. Att folk säger en sak och gör något helt annat är väl det klassiska i dubbelsignalernas högborg? Antar att det är MSB:s rapporter som ligger bakom den där datan, Dan Eliasson skulle jag inte köpa en loppbiten häst av om jag så fick den gratis!
Citera
2020-11-19, 13:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är givetvis Annika Linde, som sitter med i den här arbetsgruppen.

Vem är nu det?
Citera
2020-11-19, 13:13
Avstängd
Citat:
Vem är nu det?

Tegnells företrädare.
Citera
2020-11-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Re som sagt sjunkande sedan slutet av oktober. Betyder att folk distanserar sig mer nu.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-det-momentana-reproduktionstalet-2020-11-18.pdf

Märkligt att alla "kraftfulla" åtgärder kommer nu då, när det redan är på väg ner...

Re har legat över 1 sedan i September, det har funnits gott om tid att vidta åtgärder, nu lättade man istället på restriktioner.

Om man hade gjort rätt sak vid rätt tillfället hade vi inte haft den situation vi har på IVA nu.
Citera
2020-11-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kungl. vetenskapsakademin ger sina synpunkter om munskydd i en ny rapport:

Ny rapport om munskydd och ventilation från Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19

19 november 2020

Kungl. Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 anser att god ventilation liksom användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer och inom kollektivtrafiken. Det framgår av en rapport som släpps idag. Rapporten sammanfattar det aktuella kunskapsläget inom forskningen på området.

Rådande smittskyddsrekommendationer bygger på att smitta sker genom att den infekterade utsöndrar stora virusinnehållande droppar som snabbt faller till marken eller landar på olika ytor. Detta har lett till att fysisk distansering med en till två meter och noggrann handhygien blivit de centrala rekommendationerna till allmänheten.

Men enligt Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 ger nyare forskning belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan spela en särskilt stor roll vintertid när fler vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler.

Slutsatsen av expertgruppens första delrapport är att god ventilation med luftutbyte och användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer. Detta gäller även för kollektivtrafiken. Användningen av munskydd är särskilt viktig inom all sjuk- och äldrevård.

– Det finns i dag nya experimentella och epidemiologiska belägg för att munskydd minskar risken för luftsmitta, men inga för att de skulle ha motsatt effekt, säger Staffan Normark, professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd samt ordförande för expertgruppen om Covid-19.

Han poängterar vidare:

– Vi anser att de skärpta restriktioner som regeringen gått ut med nyligen är bra och det är oerhört viktigt att alla följer dem. Det är förstås lika viktigt att följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gjort. Men för att nu snabbt få ner smittan behöver vi använda alla verktyg i verktygslådan, och dit hör munskydd och ventilation.
https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/ny-rapport-om-munskydd-och-ventilation-fran-vetenskapsakademiens-expertgrupp-om-covid-19

Rapporten: https://s3.eu-de.cloud-object-storage.appdomain.cloud/kva-image-pdf/2020/11/201119_rapport_atgarderForAttMinskaSmittspridninge nAvCovid-19.pdf
/.../
Sammantaget anser Vetenskapsakademiens expertgrupp, liksom Centers for Disease Control and Prevention (CDC, 2020), att det finns belägg för att viruset SARS-CoV-2 kan spridas som luftsmitta särskilt i dåligt ventilerade inomhusmiljöer, och att munskydd minskar risken att smittas i sådana miljöer. Expertgruppen finner inga belägg för att munskydd kan öka smittspridningen av Covid-19, t.ex. genom ökat riskbeteende. Expertgruppen stödjer WHO:s råd ”stay safe by taking some simple precautions, such as physical distancing, wearing a mask, keeping rooms well ventilated, avoiding crowds, cleaning your hands, and coughing into a bent elbow or tissue” (www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public).
Ok, nu har jag läst rapporten. Man får lust att skicka en sån här i present till Kungliga Vetenskapsakademien:

https://leilasgeneralstore.com/produkt/halmstra-sugror-80-st/

Det framkommer exakt ingenting nytt. Det är några lösa studier som de pusslat ihop till ett hypotetiskt resultat.

Det är även otroligt dålig timing att skriva såhär "Det finns inte några publicerade kliniska fältstudier där man randomiserat erbjudit munskydd till en grupp och inget munskydd till en annan." eftersom precis en sån studie publicerades igår. Jag antar att de fick väldigt bråttom att släppa sin rapport, så att de skulle komma undan med att inte behöva ta hänsyn till den. Det är inte okej om man kallar sig "Kungliga Vetenskapsakademien".
Citera
2020-11-19, 13:14
Medlem
Min 90-åriga dementa granne fick covid-19 för en dryg vecka sedan. Hans fru fick frågan om hon ville att han skulle föras till sjukhus ifall läget förvärrades, men hon ville inte att han skulle behöva gå igenom det traumat.
I förrgår fick han feber, blev trött och lite rosslig i halsen. Han fick hostmedicin, somnade in och gick bort under natten, lugnt och stilla på boendet.
Anekdotiskt visserligen, men en liten motbild till diverse skräckhistorier. Döden är naturlig och förväntad; de flesta som nått en hög ålder inser detta. Tyvärr gömmer vi undan döden i det moderna samhället, utom nu då vi helt plötsligt ska stirra på dödstal varje dag. Dessutom selektivt för en enda sjukdom.
Citera
2020-11-19, 13:15
Medlem
Citat:
Vem är nu det?
Tidigare statsepidemiolog, som förespråkar en mer kontinental strategi.
Citera
2020-11-19, 13:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det ser inte bra ut för Skåne.

23 nya dödsfall i covid-19 i Skåne
UPPDATERAD IDAG 13:09PUBLICERAD IDAG 12:01
De senaste siffrorna från Region Skåne visar att antalet dödsfall i covid-19 i Skåne är 350 – en ökning med 23 dödsfall sedan onsdagen. Den stora ökningen beror till stor del på eftersläpning i statistiken. Antalet inlagda på intensivvård har också ökat från 15 under onsdagen till 21 under torsdagen.
Efter fem dagar utan inrapporterade dödsfall så rapporterade Region Skåne in 23 nya dödsfall i covid-19 under torsdagen.

– Åtta personer har avlidit under det senaste dygnet. Resterande dödsfall är en eftersläpning, säger Klas Andersson, kommunikatör på Region Skåne.

Antalet nya konstaterade covid-19-fall under det senaste dygnet är 637. Under onsdagen var siffran 596 och under tisdagen rapporterades 584 nya fall. För tredje dagen i rad ligger smittökningen i Skåne runt 600 personer.

Antalet inlagda på intensivvård har ökat från onsdagens 15 personer till 21 personer under torsdagen.”

svt.se
Citera
2020-11-19, 13:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ok, nu har jag läst rapporten. Man får lust att skicka en sån här i present till Kungliga Vetenskapsakademien:

https://leilasgeneralstore.com/produkt/halmstra-sugror-80-st/

Det framkommer exakt ingenting nytt. Det är några lösa studier som de pusslat ihop till ett hypotetiskt resultat.

Det är även otroligt dålig timing att skriva såhär "Det finns inte några publicerade kliniska fältstudier där man randomiserat erbjudit munskydd till en grupp och inget munskydd till en annan." eftersom precis en sån studie publicerades igår. Jag antar att de fick väldigt bråttom att släppa sin rapport, så att de skulle komma undan med att inte behöva ta hänsyn till den. Det är inte okej om man kallar sig "Kungliga Vetenskapsakademien".
Du hänger alltså kvar i studien från igår.

Annars har du en bra genomgång här av studien. NYT är snälla den här gången om jag säger så:

A New Study Questions Whether Masks Protect Wearers. You Need to Wear Them Anyway.
Masks prevent people from transmitting the coronavirus to others, scientists now agree. But a new trial failed to document protection from the virus among the wearers.

https://www.nytimes.com/2020/11/18/health/coronavirus-masks-denmark.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in