2020-11-19, 12:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, jag har rätt.

Jag säger inte att någon har gjort fel, det är du som gör det till en tävling. Det kan vara så att våra grannländer agerat perfekt, men det är fortfarande enbart tillfälligheter som gjorde att Frankrike blev hårdare drabbat än Norge, eftersom Frankrike de facto gjorde allt som Norge gjorde och mycket mer därtill.

Det finns ingen kausalitet mellan de åtgärder som våra grannländer vidtog, och låg nivå av smitta. Nästan alla länder som vidtagit samma åtgärder, vid samma tidpunkt, eller tidigare, har drabbats mycket hårt.

Nu vet jag inte vilka länder du menar, du verkar ha tillgång till helt andra siffror än jag. Norge gjorde lockdown, en ganska hård sådan med våra mått mätt. Sen höll man i och höll ut. Man slappnade inte av som Frankrike och andra länder gjort. Finland likadant. Jag är inte intresserad av någon tävling jag vill få ordning på den här skiten, du verkar bara vilja få rätt, fast du har fel.
Citera
2020-11-19, 12:53
Medlem
I Kina kan man testa 11 miljoner på typ 10 dar?! Ja herre jisses vilken skillnad det kan vara.
Citera
2020-11-19, 12:53
Medlem
FHM har gjort en ny skattning på R-talet; sjunkande och knappt 1.2 vid 14:e November.

Antar man 2 veckor i snitt mellan smitta och sjukhusbehov kan man extrapolera lite vilt och då får man cirka 1.5 ggr ökat sjukvårdsbehov om 10 dagar. Vilket skulle bli cirka 2350 inlagda och lite drygt tangera vårens inlagda - men jämnare fördelat över regionerna.

Finns en del som talar för att R sjunkit under 1 sedan dess. Så kanske är detta ungefär vad toppen kan hamna på?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-19 kl. 13:06.
Citera
2020-11-19, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Förr eller senare börjar flockimmuniteten verka. Det skulle dock vara ett enormt misslyckande som innebar massvis av döda. Endast Tegnell vill ha flockimmunitet via genomgången sjukdom.

Risken är att den avbromsning i antal fall vi sett den här veckan får Tegnell att börja gapa på om sin immunitet igen. Många verkar ännu tro på honom, slappnar av och tror att det är över, "glömmer" rekommendationerna. Sen tar det fart uppåt igen.

Jag tror den inbromsningen du ser är pga höstlovet, men det är bara en teori. Facit har vi om ett par veckor.
Citera
2020-11-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I Kina kan man testa 11 miljoner på typ 10 dar?! Ja herre jisses vilken skillnad det kan vara.
Kina är över 1 miljard invånare. Över hundra gånger stor befolkning än Sverige. Tänk att Sverige kan testa hela befolkningen på 130 dagar?
Citera
2020-11-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Förr eller senare börjar flockimmuniteten verka. Det skulle dock vara ett enormt misslyckande som innebar massvis av döda. Endast Tegnell vill ha flockimmunitet via genomgången sjukdom.

Risken är att den avbromsning i antal fall vi sett den här veckan får Tegnell att börja gapa på om sin immunitet igen. Många verkar ännu tro på honom, slappnar av och tror att det är över, "glömmer" rekommendationerna. Sen tar det fart uppåt igen.

Det är 2% som har haft smittan. Av dem dog 3%. Jag tror inte ens att tegnell vill dra hela folket genom det stålbadet. Det skulle innebära 300000 döda.
Citera
2020-11-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vet jag inte vilka länder du menar, du verkar ha tillgång till helt andra siffror än jag. Norge gjorde lockdown, en ganska hård sådan med våra mått mätt. Sen höll man i och höll ut. Man slappnade inte av som Frankrike och andra länder gjort. Finland likadant. Jag är inte intresserad av någon tävling jag vill få ordning på den här skiten, du verkar bara vilja få rätt, fast du har fel.
Oxford håller inte med. Frankrike hade hårdare åtgärder än Norge och Finland hela våren:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&stackMode=absolute&time=2020-01-22..2020-05-11&country=FRA~FIN~NOR&region=World

För övrigt har Sverige haft högre stringency index än Finland sedan mitten av april, och högre än Norge sedan mitten av maj. Och vi har fortfarande högre stringency index än dem.

Våra grannländer är några av de länder som haft minst restriktioner i hela Europa, undantaget Sverige. Att de ägnat sig åt lite symbolåtgärder som att jaga påskfirande ungdomar förändrar inte det.
Citera
2020-11-19, 12:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Kina är över 1 miljard invånare. Över hundra gånger stor befolkning än Sverige. Tänk att Sverige kan testa hela befolkningen på 130 dagar?

Masstestning bygger på att du inte har utbredd allmän smittspridning då man blandar många personers tester. Har man hög "positivity" rate så kommer då alla tester bli positiva dvs positivity rate måste vara rejält låg för denna metod.
Citera
2020-11-19, 12:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kungl. vetenskapsakademin ger sina synpunkter om munskydd i en ny rapport:

Ny rapport om munskydd och ventilation från Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19

19 november 2020

Kungl. Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 anser att god ventilation liksom användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer och inom kollektivtrafiken. Det framgår av en rapport som släpps idag. Rapporten sammanfattar det aktuella kunskapsläget inom forskningen på området.

Rådande smittskyddsrekommendationer bygger på att smitta sker genom att den infekterade utsöndrar stora virusinnehållande droppar som snabbt faller till marken eller landar på olika ytor. Detta har lett till att fysisk distansering med en till två meter och noggrann handhygien blivit de centrala rekommendationerna till allmänheten.

Men enligt Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 ger nyare forskning belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan spela en särskilt stor roll vintertid när fler vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler.

Slutsatsen av expertgruppens första delrapport är att god ventilation med luftutbyte och användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer. Detta gäller även för kollektivtrafiken. Användningen av munskydd är särskilt viktig inom all sjuk- och äldrevård.

– Det finns i dag nya experimentella och epidemiologiska belägg för att munskydd minskar risken för luftsmitta, men inga för att de skulle ha motsatt effekt, säger Staffan Normark, professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd samt ordförande för expertgruppen om Covid-19.

Han poängterar vidare:

– Vi anser att de skärpta restriktioner som regeringen gått ut med nyligen är bra och det är oerhört viktigt att alla följer dem. Det är förstås lika viktigt att följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gjort. Men för att nu snabbt få ner smittan behöver vi använda alla verktyg i verktygslådan, och dit hör munskydd och ventilation.
https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/ny-rapport-om-munskydd-och-ventilation-fran-vetenskapsakademiens-expertgrupp-om-covid-19

Rapporten: https://s3.eu-de.cloud-object-storage.appdomain.cloud/kva-image-pdf/2020/11/201119_rapport_atgarderForAttMinskaSmittspridninge nAvCovid-19.pdf
/.../
Sammantaget anser Vetenskapsakademiens expertgrupp, liksom Centers for Disease Control and Prevention (CDC, 2020), att det finns belägg för att viruset SARS-CoV-2 kan spridas som luftsmitta särskilt i dåligt ventilerade inomhusmiljöer, och att munskydd minskar risken att smittas i sådana miljöer. Expertgruppen finner inga belägg för att munskydd kan öka smittspridningen av Covid-19, t.ex. genom ökat riskbeteende. Expertgruppen stödjer WHO:s råd ”stay safe by taking some simple precautions, such as physical distancing, wearing a mask, keeping rooms well ventilated, avoiding crowds, cleaning your hands, and coughing into a bent elbow or tissue” (www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public).

Jag funderar i mitt stilla sinne om Hans Kungliga Majestät har ett finger med i spelet? Han verkade ju gilla munskydd, men blev tillrättavisad av Tegnell.
Citera
2020-11-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad skall räknas ut? Siffrorna finns i länkarna.

Klarar du inte att räkna % eller tolka ett diagram så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
*Ursprungligen postat av*B.R.Donut

Re ligger på ca 1.1 för tillfället men sjunker sakta och bör vara under 1 nästa vecka om trenden fortsätter. Att det finns folk som är immuna ingår i den siffra. R0 för COVID-19 kan nog vara över 2 eller rent av 3.

Där har du dina påhittade hypoteser.

Sen skriver du att immunitet är 20% I vissa regioner.
De stog inget i dina källor om de heller.

Sluta lek professor
Citera
2020-11-19, 13:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Det är väl samma nivå som Sverige då va, i förhållande till befolkning..
Eller tycker du att vi borde kunna testa hela befolkningen på 3 dagar?
Varför gör inte kina det?
Citera
2020-11-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Ursäkta jag pratar om wuhan med ca 11 miljoner invånare..på 10 dar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in