2020-11-19, 12:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I våras var "puckeln" ca 4 månader lång om man tittar på sjukhusinläggningar. Men då räddades vi av sommaren. Med "flatten the curve" som tegnell pratar om igen så är det ju flockimmunitet via smitta som är målet/konsekvensen.

Intressant att se hur länge folk är rädda denna gången. Tror du inte folk hittar tillbaka till köpcentra närmare jul? Julen är ändå en stark drivkraft

Jo jag tror folk kommer att fortsätta härja på varuhusen. Nu har folk gömt sig, sen tar det en par tre veckor innan kurvan bryter av och då säger Tegnell att nu är det över. Det kommer det hagla kommentarer här, åååh skönt, det är över, tjohoo osv. Då rusar folk ut igen. Som ett självspelande piano. Nu har man ju klubbat alkohollagen där man stänger 22:30, det kommer ju att göra viss skillnad. Men antar att man stänger då, jagar ut folket, sen öppnar man igen med mat och alkoholfritt.

Det är lite lustigt egentligen, men Tegnells flockimmunitetsexperiment är nog inte så dumt tänkt egentligen, problemet är att han inte är ärlig med det. Folket verkar ju gladeligen bidra till det, eller så förstår de inte bättre, jag misstänker det sistnämnda.
Citera
2020-11-19, 12:42
Medlem
Tre senaste dagarna Uppsala:

Sjukdomsfall
17:e 8 769
18:e 9 047 (+ 278)
19:e 9 322 (+ 275)

Intensivvårdas
17:e 14
18:e 15
19:e 17

Antal vårdade
17:e 81
18:e 79
19:e 88
https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-19 kl. 12:49.
Citera
2020-11-19, 12:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajspundare
Det gäller inte bara Wuhan utan hela Kina. De lever i princip helt normala liv där nu, bara krav på munskydd i kollektivtrafik, tåg, flyg etc.

De har krav på 2-veckors karantän vid inresa till landet där folk är instängda på hotellrum och blir testade flera gånger. När det kommer upp enstaka smittor genomför de smittspårning och tester på alla som blivit utsatta. När det uppstår klustersmitta testar de hela distrikt eller städer.

Det Kina har är resurser och system för att hantera smittspridning. Man litar på vetenskap om t.ex. munskydd och luftburen smitta istället för Tegnells killgissningar eller Trumpism. Medborgares "frihet" till att strunta i regler och rekommendationer och smitta andra genom vårdslöshet respekteras ej. Det kan man tycka vad man vill om.

Men vi tillåts ju inte äventyra andras säkerhet när vi kör bil men när det gäller allmänfarliga virus så är det helt ok.

Håller med om att Tegnell är vår Trump. Båda drar sig inte för att ljuga o föra allmänheten bakom ljuset. De förlitar sig också på "supporters" som inte tänker självständigt.
Citera
2020-11-19, 12:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi har väl inte lagutrymme för det? Vi kan ju inte ens stänga gym....

Vet inte vad de har för lagar i t ex Australien där de tydligen kan tvinga folk att vara hemma. Inte ens gå ut med hunden. Men med våra politiker tror jag inte vi ska ge dem den makten..

Nä de säger det, jag är inte jurist så jag kan inte avgöra den saken. Jag vet att möjligheten fanns innan den sista ändringen av grundlagen, där de i princip kastrerade oss som land, helt regelvidrigt dessutom.

I Australien har man avskaffat lagen om hets mot folkgrupp, för den "ströp debatten", bara en sådan sak säger ju det mesta om skillnaden mellan våra länder.
Citera
2020-11-19, 12:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Inget lätt beslut, både människor och ekonomi far illa av en total nedstängning.

https://www.youtube.com/watch?v=nuRXEuHexOs

Ja så är det, men de gör något i alla fall.
Citera
2020-11-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så mycket text och så lite kontext. Nej det är inga tillfälligheter. Våra grannar gjorde rätt. Ta Norge som exempel, de skickade ut hemvärnet beväpnade med automatkarbin som släpade tillbaka coronazombies som flytt till sina hytter i fjällen, de fylkene ville inte ha coronazombies. Folk i den här tråden ylade som stuckna grisar över det, men det är så man bekämpar en pandemi! Punkt slut!
Nej, jag har rätt.

Jag säger inte att någon har gjort fel, det är du som gör det till en tävling. Det kan vara så att våra grannländer agerat perfekt, men det är fortfarande enbart tillfälligheter som gjorde att Frankrike blev hårdare drabbat än Norge, eftersom Frankrike de facto gjorde allt som Norge gjorde och mycket mer därtill.

Det finns ingen kausalitet mellan de åtgärder som våra grannländer vidtog, och låg nivå av smitta. Nästan alla länder som vidtagit samma åtgärder, vid samma tidpunkt, eller tidigare, har drabbats mycket hårt.
Citera
2020-11-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Haha vilka hitte på siffror ni diskuterar.
Fram med källa på era påhittade siffror

Källor har postats ett antal gånger tidigare i tråden, men för nytillkomna läsare så finns data här:

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_e78eb57f/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2020-11-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Källor har postats ett antal gånger tidigare i tråden, men för nytillkomna läsare så finns data här:

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_e78eb57f/?tab=ecdc_pred&country=Switzerland

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Haha de var ingen källa .du jag vill ha uträkningar på dina siffror om immunitet och framtida R tal.
Citera
2020-11-19, 12:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ny rapport från Kungliga vetenskapakademien, om munskydd och ventilation

Ny rapport om munskydd och ventilation

Kungliga vetenskapsakademien släppte på torsdagsförmiddagen en rapport enligt vilken god ventilation och användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer och inom kollektivtrafiken.

Rapporten är en sammanfattning av det aktuella kunskapsläget inom forskningen på området.

Enligt akademiens expertgrupp ger ny forskning belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan spela en särskilt stor roll vintertid när fler vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler.

– Vi anser att de skärpta restriktioner som regeringen gått ut med nyligen är bra och det är oerhört viktigt att alla följer dem. Det är förstås lika viktigt att följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gjort. Men för att nu snabbt få ner smittan behöver vi använda alla verktyg i verktygslådan, och dit hör munskydd och ventilation, säger Staffan Normark, professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd samt ordförande för expertgruppen om covid-19.”

svt.se

Där ser man, vad ska Tegnell säga nu när en så tung instans kommer med en rapport av den digniteten?
Citera
2020-11-19, 12:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är möjligt att vi får en topp då om flockimmuniteten kickar in, med en följande platå framåt sommaren för att sen tvärdyka. Om den inte kickar in så blir otrevligt, minst sagt. Jag tror ju att folk blir rädda och springer och gömmer sig, vilket borde ge effekt för smittspridningen och kurvan. Dottern sa att på hennes arbetsplats (köpcentrum) så är det rena zombieland, knappt något folk alls.
Förr eller senare börjar flockimmuniteten verka. Det skulle dock vara ett enormt misslyckande som innebar massvis av döda. Endast Tegnell vill ha flockimmunitet via genomgången sjukdom.

Risken är att den avbromsning i antal fall vi sett den här veckan får Tegnell att börja gapa på om sin immunitet igen. Många verkar ännu tro på honom, slappnar av och tror att det är över, "glömmer" rekommendationerna. Sen tar det fart uppåt igen.
Citera
2020-11-19, 12:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jo jag tror folk kommer att fortsätta härja på varuhusen. Nu har folk gömt sig, sen tar det en par tre veckor innan kurvan bryter av och då säger Tegnell att nu är det över. Det kommer det hagla kommentarer här, åååh skönt, det är över, tjohoo osv. Då rusar folk ut igen. Som ett självspelande piano. Nu har man ju klubbat alkohollagen där man stänger 22:30, det kommer ju att göra viss skillnad. Men antar att man stänger då, jagar ut folket, sen öppnar man igen med mat och alkoholfritt.

Det är lite lustigt egentligen, men Tegnells flockimmunitetsexperiment är nog inte så dumt tänkt egentligen, problemet är att han inte är ärlig med det. Folket verkar ju gladeligen bidra till det, eller så förstår de inte bättre, jag misstänker det sistnämnda.

Belgien har ju betydligt fler IVA platser o mer än dubbelt så många döda än i Sverige. Med vår lägre vårdkapacitet o det antalet sjuka som krävs för att nå flockimmunitet så är det ju ingen realistisk strategi.

Möjligtvis om man snabbt som bara den gjort studier på profylax och fått folk att knapra D vitamin, ivermectin, NAC mm så att sjukvården inte fått in så många.

Tricket med att låta äldre dö på hemmen utan besökare som kunde klaga gick ju inte helt bra heller.

Nä, det där alternativ 3 är bara en önskedröm för tegnell
Citera
2020-11-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Haha de var ingen källa .du jag vill ha uträkningar på dina siffror om immunitet och framtida R tal.

Vad skall räknas ut? Siffrorna finns i länkarna.

Klarar du inte att räkna % eller tolka ett diagram så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-19 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in