2020-11-19, 12:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns flera studier som visar att munskydd är effektivt, om båda parter bär det. Dvs vi skyddar varandra. En kirurg bär exempelvis munskydd för att skydda patienten från droppsmitta, men även för att skydda kirurgen från eventuellt stänk.

En kirurg arbetar i en kontrollerad miljö, går inte att jämföra med människors vardagliga liv och sociala kontakter.

Droppsmitta, okej, men jag pratar om kontaktsmitta samt virus i aerosolform.

Vill du argumentera emot mig så vänligen håll dig till det jag skriver.
Citera
2020-11-19, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter ju faktiskt lite lovande, att folk har vaknat till igen.

Ja jo, men det är väl bara tills Tegnell kommer med något svammel så är det full fart igen. Snart är det lönehelg, då är det nog glömt.
Citera
2020-11-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Wuhan där lever de som vanligt verkar de som
Är det för att de använder munblöjor??

Jag tycker det är rätt schysst av Tegnell att inte tvinga på oss munblöjor, ser så konstigt ut när vuxna män springer runt med sånt

Men de kanske bara är jag...
Det gäller inte bara Wuhan utan hela Kina. De lever i princip helt normala liv där nu, bara krav på munskydd i kollektivtrafik, tåg, flyg etc.

De har krav på 2-veckors karantän vid inresa till landet där folk är instängda på hotellrum och blir testade flera gånger. När det kommer upp enstaka smittor genomför de smittspårning och tester på alla som blivit utsatta. När det uppstår klustersmitta testar de hela distrikt eller städer.

Det Kina har är resurser och system för att hantera smittspridning. Man litar på vetenskap om t.ex. munskydd och luftburen smitta istället för Tegnells killgissningar eller Trumpism. Medborgares "frihet" till att strunta i regler och rekommendationer och smitta andra genom vårdslöshet respekteras ej. Det kan man tycka vad man vill om.
Citera
2020-11-19, 12:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är möjligt att vi får en topp då om flockimmuniteten kickar in, med en följande platå framåt sommaren för att sen tvärdyka. Om den inte kickar in så blir otrevligt, minst sagt. Jag tror ju att folk blir rädda och springer och gömmer sig, vilket borde ge effekt för smittspridningen och kurvan. Dottern sa att på hennes arbetsplats (köpcentrum) så är det rena zombieland, knappt något folk alls.

I våras var "puckeln" ca 4 månader lång om man tittar på sjukhusinläggningar. Men då räddades vi av sommaren. Med "flatten the curve" som tegnell pratar om igen så är det ju flockimmunitet via smitta som är målet/konsekvensen.

Intressant att se hur länge folk är rädda denna gången. Tror du inte folk hittar tillbaka till köpcentra närmare jul? Julen är ändå en stark drivkraft
Citera
2020-11-19, 12:33
Medlem
Så utplaning av fall i region Uppsala. Det ökar inte längre. Precis det jag och del andra användare redan noterat således. Frågan är då varför? Restriktionerna är rätt timida.
Citera
2020-11-19, 12:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En kirurg arbetar i en kontrollerad miljö, går inte att jämföra med människors vardagliga liv och sociala kontakter.

Droppsmitta, okej, men jag pratar om kontaktsmitta samt virus i aerosolform.

Vill du argumentera emot mig så vänligen håll dig till det jag skriver.

Absolut är det en kontrollerad miljö, närmare än så kommer vi nog inte.

Vad gäller kontaktsmitta "fomite transmission" så har jag hört väldigt få fall om det. Senast nu idag där det var någon som postade en länk om ny smitta i Australien där en städare blivit smittad av en yta och sedan spridit viruset. För aerosolsmitta behöver man mask, men jag tror ändå att munskydd kan ha en effekt, inte jättestor men något är bättre än inget.
Citera
2020-11-19, 12:34
Medlem
Citat:
Re ligger på ca 1.1 för tillfället men sjunker sakta och bör vara under 1 nästa vecka om trenden fortsätter. Att det finns folk som är immuna ingår i den siffra. R0 för COVID-19 kan nog vara över 2 eller rent av 3.

Dessvärre har vi rätt många aktiva fall för tillfället, det är säkert därför som R minskar så långsamt, vilket kommer avspegla sig på sjukhusen och i fler dödsfall.

+20% med antikroppar stämmer nog hyfsat i genomsnitt. I vissa regioner närmare 30% i andra betydligt mindre, problemet är väl att det är rätt ojämnt fördelat.
Precis. Ojämnheten ställer ju till det.

Immuniteten ligger precis som smittan fördelad i kluster, så den som bor på Lidingö har ingen större nytta av att Tensta har en väldigt hög grad av immunitet.
Citera
2020-11-19, 12:35
Medlem
Citat:
Det hade varit mycket bättre, men du talar för döva öron.

Vi har väl inte lagutrymme för det? Vi kan ju inte ens stänga gym....

Vet inte vad de har för lagar i t ex Australien där de tydligen kan tvinga folk att vara hemma. Inte ens gå ut med hunden. Men med våra politiker tror jag inte vi ska ge dem den makten..
Citera
2020-11-19, 12:35
Medlem
Citat:
Re ligger på ca 1.1 för tillfället men sjunker sakta och bör vara under 1 nästa vecka om trenden fortsätter. Att det finns folk som är immuna ingår i den siffra. R0 för COVID-19 kan nog vara över 2 eller rent av 3.

Dessvärre har vi rätt många aktiva fall för tillfället, det är säkert därför som R minskar så långsamt, vilket kommer avspegla sig på sjukhusen och i fler dödsfall.

+20% med antikroppar stämmer nog hyfsat i genomsnitt. I vissa regioner närmare 30% i andra betydligt mindre, problemet är väl att det är rätt ojämnt fördelat.
Jag satsar på att R0 är större än 3. Med tanke på alla avståndstagande åtgärder så borde det ligga en bit över tre om man tar bort dem alla. Kanske en bit till också, eftersom vi inte vet vad varje enskild åtgärd ger. Bara distansarbete torde göra väldigt mycket på R.
Citera
2020-11-19, 12:36
Medlem
Re som sagt sjunkande sedan slutet av oktober. Betyder att folk distanserar sig mer nu.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-det-momentana-reproduktionstalet-2020-11-18.pdf
Citera
2020-11-19, 12:38
Medlem
Citat:

Haha vilka hitte på siffror ni diskuterar.
Fram med källa på era påhittade siffror
Citera
2020-11-19, 12:40
Medlem
Citat:
Skönt att se att man tar det på allvar "down under".

Edit:
D614G är väl "vår" variant?

Inget lätt beslut, både människor och ekonomi far illa av en total nedstängning.

https://www.youtube.com/watch?v=nuRXEuHexOs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in