2020-11-19, 09:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Tak for svar. Så de næste ugers tal for "test per uge" vil også kun vise antal pcr-test.

Jag kan inte lova det, men har svårt att se att snabbtesterna kommer hinna komma upp i volym tillräckligt för att påverka siffrorna..

Skåne brukar också vara ett föredöme, så det är inte omöjligt att man redovisar dessa separat..
Citera
2020-11-19, 09:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Ja, situationen är illa, otroligt illa! Skillnaden från i våras är att åldersgrupperna som söker vård har sänkts dramatiskt. Nu söker betydligt fler, gruppen 20-30 år, vård med andningssvårigheter kopplat till covid-19. Gruppen 30-40 år med andningssvårigheter har faktiskt ökat ännu mer.

Jag tror inte det har förändrats i verkligheten, bara att folk faktiskt söker vård i tid, och att de faktiskt läggs in..
Citera
2020-11-19, 10:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hade det inte varit bättre med en total nedstängning som man gör i Österrike? I stället för denna halvstängning som vi haft nu?
Under en månad med total nedstängning hinner alla som är sjuka tillfriskna och en månads nedstämning klara de flesta företag av medan denna halvstängning vi har underminerar hela ekonomin.

Nu vill ju Tegnell bara "platta till kurvan" så att sjukvården hinner med. Så ja, du har helt rätt. Precis som i våras kommer vi behöva leva med stor allmän spridning längre än andra länder.
Citera
2020-11-19, 10:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nedstängningar som gjordes i tid var synnerligen effektiva.
Det där bli lätt ett cirkelresonemang där nedstängningen anses ha skett vid rätt tidpunkt om få dog.
Citera
2020-11-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
FHM:s uppmaning: Testa bara om du har covid-symptom

https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Och det är inte helt lätt ta dessa tester vad jag hört, utan man måste ha någon som hämtar och lämnar in testet under samma dag (bokning)och oftast under tider personer jobbar ..och har man inte det och inte körkort småbarnsförälder så kan det bli j_vligt svårt att göra och att hinna med.

För en gång skull håller jag med FHM. Testa bara om du är riktigt torr i halsen, hostar ofta och har hög feber. Ring 1177. Annars om du har småluriga symptom behöver du ett ombud som hämtar test på sjukhuset och lämnar tillbaka. Värdelöst.
Citera
2020-11-19, 10:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I mitt inlägg skriver jag om munskydd, inte om andningsskydd eller skyddsmask.

Jag påstår inte att skyddsmask/andningsskydd inte skulle kunna ha en positiv effekt på smittspridningen, däremot är jag övertygad om att munskydd varken gör till eller ifrån, det finns dessutom en studie som talar för att munskydd mest är onödigt.

Det finns flera studier som visar att munskydd är effektivt, om båda parter bär det. Dvs vi skyddar varandra. En kirurg bär exempelvis munskydd för att skydda patienten från droppsmitta, men även för att skydda kirurgen från eventuellt stänk.
Citera
2020-11-19, 10:26
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hade det inte varit bättre med en total nedstängning som man gör i Österrike? I stället för denna halvstängning som vi haft nu?
Under en månad med total nedstängning hinner alla som är sjuka tillfriskna och en månads nedstämning klara de flesta företag av medan denna halvstängning vi har underminerar hela ekonomin.

Nedstängning är en desperat åtgärd som tas till när man har tillåtit viruset att redan sprida sig ohämmat i samhället.

Det korrekta sättet är att snabbt kunna sätta in massiv och effektiv smittspårning med alla metoder som modern teknik möjliggör. Alla positiva fall som identifieras isoleras omedelbart. Resultatet blir att viruset aldrig får en chans att sprida sig. Samhället behöver inte stänga ner, ekonomin drabbas minimalt.

Men den organisation och den personal och den teknik som krävs för detta saknas i stort sett i alla västländer.

Så istället som t ex Taiwan med 7 döda på en befolkning på 24 miljoner, så har vi istället 6 300 döda på en befolkning på 10 miljoner.

Nuff said.
Citera
2020-11-19, 10:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det där bli lätt ett cirkelresonemang där nedstängningen anses ha skett vid rätt tidpunkt om få dog.

Med den logiken så är ju även ditt uttalande om att folk smittades ändå trots lockdown, också ett cirkelresonemang. Självklart har inte en fullständig analys gjorts av vilka åtgärder som är mest effektiva så allt får väl betraktas som spekulation fram till att en sådan görs. Men faktum är att många länder som gjorde en tidig lockdown klarade sig väl med få dödsfall. Sedan om det berodde på lockdown i sig eller bara var en lycklig slump återstår att analysera av andra personer än dig och mig.
Citera
2020-11-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Rapport: Högre risk att dö i corona för låginkomsttagare
Risken för att dö i covid-19 är fyra gånger så hög bland låginkomsttagare i Stockholm jämfört med dem med högst inkomst. Det visar en ny rapport från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin i Region Stockholm, rapporterar Vetenskapsradion.

Enligt rapporten sticker inkomst ut som en klart tydligare orsak att drabbas svårt av covid-19 än till exempel kroniska sjukdomar, yrke, utbildning och kön.

– Det här är mycket påtagliga skillnader. Vi ser för alla folkhälsoproblem socioekonomiska skillnader, men det här sticker alltså ut, säger Anton Lager, en av medförfattarna till rapporten.

https://omni.se/rapport-hogre-risk-att-do-i-corona-for-laginkomsttagare/a/OQgaWl

Den rapporten verkar ha ignorerat 2 viktiga faktum, vilket gör att den kan kastas i närmaste sopkorg med gott samvete.

1. De flesta som dött är 80+ och de har generellt sett betydligt lägre beskattningsbar inkomst än gruppen 25-65. Det verkar rapporten helt ha missat.

2. Under våren fanns en stor överdödlighet i sk utsatta områden, folk med invandrarbakgrund hade 2-3 gånger högre risk att dö i Covid än genomsnittet. Dessa har också betydligt lägre inkomster än genomsnittet (sysselsättningsgraden är betydligt lägre och bidragsberoendet betydligt högre).
Citera
2020-11-19, 10:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns flera studier som visar att munskydd är effektivt, om båda parter bär det. Dvs vi skyddar varandra. En kirurg bär exempelvis munskydd för att skydda patienten från droppsmitta, men även för att skydda kirurgen från eventuellt stänk.
IIR-munskydd är avsedda för att hindra droppsmitta och stänk, ja. Mot aerosolsmitta är de tämligen verkningslösa.
Sedan att myndigheter och media spridit dessinformation genom att hävda att SARS-CoV-2 skulle spridas framför allt genom droppsmitta gör inte munskydden ett dugg mer effektiva, när det i själva verket är en aerosolsmitta det handlar om.

Vill man minska smittspridning av detta virus är och förblir den enskilt viktigaste åtgärden att minimera mängden folk man träffar, och hålla rejält avstånd.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-19 kl. 10:45.
Citera
2020-11-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
1. De flesta som dött är 80+ och de har generellt sett betydligt lägre beskattningsbar inkomst än gruppen 25-65. Det verkar rapporten helt ha missat.

De måste väl ändå ha justerat för detta? Dvs jämfört från samma åldersgrupp?
Citera
2020-11-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Dödligheten för Covid-19 är minst 10%, ca 30% av de som uppsökte sjukhus dog i Italien i våras.

Hur stor chansen är att få Covid-19 av Sars 2 i Sverige vet vi ej än. Vi vet ju ej hur många som kommer bli sjuka i Covid-19 innan detta är över.

Wuhan var extremt med av Lancet bedömt till ca 20%. Extremt dålig luft. Fick cirkulera helt fritt
under lång tid mm. Gissar på att nästan ingen del av befolkningen fått TBC vaccinering, osv.

Wuhan där lever de som vanligt verkar de som
Är det för att de använder munblöjor??

Jag tycker det är rätt schysst av Tegnell att inte tvinga på oss munblöjor, ser så konstigt ut när vuxna män springer runt med sånt

Men de kanske bara är jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in