2020-11-19, 11:48
Medlem
Knullkungens avatar
Piteå-Tidningens ledarskribent Kata Nilsson skriver följande i sin ledare idag.

https://pt.se/asikter/artikel/ge-inte-pappa-verktyg-i-julklapp/1l73vpwr

"Kata Nilsson: Ge inte pappa verktyg i julklapp
Kampen för jämställdhet handlar till stor del om makten och lönen. Men inte enbart."

"Näshårstrimmer, öl, och verktyg. Det är tipsen internet erbjuder en som söker efter presenter “till honom”. Om än det är pappa, make, brorsa eller kompis. Killar och mäns intressen förminskas ner till att handla om kroppsbehåring, alkoholkonsumtion, och fysiskt arbete. För vad annars skulle de gilla egentligen?

När man söker på presenter till tjejer och kvinnor finns enormt utbud av allt ifrån praktiska till fina saker. Många av de intressen som egentligen borde vara sådant som går över alla könsgränser anses i många fall vara tjejgrejer. Mode? Tjejigt. Inredning? Tjejigt. Matlagning? Tjejigt. Om det inte är en grill."

"Nu på internationella mansdagen, är därför min uppmaning till Piteå-Tidningens läsare att uppmärksamma och uppmuntra männens mjukare sidor. Oavsett om det handlar om att familjens pappa får läsa godnatt-sagan ikväll, eller att som man ringa upp en annan man i bekantskapskretsen bara för att fråga hur han mår. Och köp en fin tavla att ge en man i julklapp, istället för en skruvdragare."

Jag har aldrig gett bort verktyg i julklapp till någon man? Är detta verkligen ett problem?
Citera
2020-11-19, 11:55
Medlem
franges avatar
Om pappa verkligen vill ha en ny borrmaskin, då?
Citera
2020-11-19, 11:56
Medlem
Klart det inte är ett problem. Här har du en bortskämd person som blivit curlad av föräldrarna och staten sedan hon föddes. Därefter har hon flutit ovanpå med sitt oärliga arbete och försökt hitta problem som inte finns. Nu ska hon trakassera oss vanliga människor i sin vardag medan vi slavar ihop pengar till bidragen som hennes tidning åtnjuter.
Citera
2020-11-19, 11:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Jag har aldrig gett bort verktyg i julklapp till någon man? Är detta verkligen ett problem?

Vi är ju upp i DIY-bältet (Hela Norrbotten) Och få karlar bryr sig om trams som en målat tavla. Det ska vara något man kan använda och bruka. Den där snurrfian begriper inte karlar, eller så gör hon sig till att det bara blir pinsamt
Citera
2020-11-19, 12:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketaminsenpeta
Klart det inte är ett problem. Här har du en bortskämd person som blivit curlad av föräldrarna och staten sedan hon föddes. Därefter har hon flutit ovanpå med sitt oärliga arbete och försökt hitta problem som inte finns. Nu ska hon trakassera oss vanliga människor i sin vardag medan vi slavar ihop pengar till bidragen som hennes tidning åtnjuter.

Ganska exakt så, ja.
Citera
2020-11-19, 12:08
Bannlyst
Det är en sak att köpa julklappar till barn eller anhöriga som befinner sig i sämre ekonomiska situationer då dessa personer inte kan köpa själva vad de vill.

Utöver det så är det bara skit att köpa eller ta emot julklappar.
Kan man köpa sina grejer till sig själv så är problemet löst.
Lägg ner skiten bara! Tar man upp de med familjen så tycker de flesta precis samma sak.
Citera
2020-11-19, 12:10
Medlem
Blingons avatar
En tavla? En sån bortskämd jävla puckobrud. Har hon för mycket statliga bidragspengar i handväskan?

Verktyg har ett inneboende praktiskt värde för oss män som i allmänhet också får i uppdrag av kvinnor att fixa just dessa praktiska problem.

När såg du en kvinna sätta upp väggfasta hyllor med slagborrmaskin senast? Vem skall sätta upp den nyinköpta tavlan på betongväggen?
Citera
2020-11-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ketaminsenpeta
bra skrivet
Citera
2020-11-19, 12:38
Medlem
Är man en idiot skriver man som en sådan.
Män vill ha verktyg då ska dom få det oavsett vad denna feministiska åsna tycker.
Låt Svensk skräp media självdö det har dom gjort sig förtjänta av.
Citera
2020-11-19, 13:14
Avslutad
Citat:
"Nu på internationella mansdagen, är därför min uppmaning till Piteå-Tidningens läsare att uppmärksamma och uppmuntra männens mjukare sidor. Oavsett om det handlar om att familjens pappa får läsa godnatt-sagan ikväll, eller att som man ringa upp en annan man i bekantskapskretsen bara för att fråga hur han mår. Och köp en fin tavla att ge en man i julklapp, istället för en skruvdragare."

Hade nån polare till mig gjort det fetade hade jag sänkt honom. Vad är det för djävla stil? Fan inte ringa mig om han bara vill ha nån jävla syjunta.

Läsa godnattsagor är dock ok.

Jävligt gay och skitnödig text. Klart man ska ge bort verktyg.
Citera
2020-11-19, 13:47
Bannlyst
Citat:
Piteå-Tidningens ledarskribent Kata Nilsson skriver följande i sin ledare idag.

https://pt.se/asikter/artikel/ge-inte-pappa-verktyg-i-julklapp/1l73vpwr

"Kata Nilsson: Ge inte pappa verktyg i julklapp
Kampen för jämställdhet handlar till stor del om makten och lönen. Men inte enbart."

"Näshårstrimmer, öl, och verktyg. Det är tipsen internet erbjuder en som söker efter presenter “till honom”. Om än det är pappa, make, brorsa eller kompis. Killar och mäns intressen förminskas ner till att handla om kroppsbehåring, alkoholkonsumtion, och fysiskt arbete. För vad annars skulle de gilla egentligen?

När man söker på presenter till tjejer och kvinnor finns enormt utbud av allt ifrån praktiska till fina saker. Många av de intressen som egentligen borde vara sådant som går över alla könsgränser anses i många fall vara tjejgrejer. Mode? Tjejigt. Inredning? Tjejigt. Matlagning? Tjejigt. Om det inte är en grill."

En artikel som visar vart agendan pekar, många bäckar små!
Citera
2020-11-19, 13:52
Medlem
Jag hoppas Kata i jämställdhetens namn får såg och hammare i Julklapp, och en spade så kan hon gå ut och jämställt skotta snö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in