2020-11-19, 09:30
Avslutad
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så admin får gärna flytta på den om ämnet inte anses passa in just här.

Ordet homofobi är, enligt mig, ganska uttjatat och ett ord som jag personligen inte tycker om. Det är så lätt att använda på minsta sak någon säger, även fast det kanske inte handlar om uttalat hat mot just hbtq-personer.

Nu till min frågeställning; jag är öppen med min sexuella läggning men däremot har jag svårt för en del saker inom hbtq-världen och som jag inte tycker om. Till exempel har jag svårt med RFSL som organisation (grundtanken var säkert bra, men det har gått till överstyr), Prideveckan är bara ett enda stort jippo enligt mig, har svårt för transvestiter (notera, inte med personen i fråga, utan själva sättet de uttrycker sig på) samt att jag ogillar när män eller kvinnor ska överdriva sin homosexualitet (läs: oerhört fjolliga män respektive kvinnor som beter sig väldigt macho).

Gör det här mig till homofob? Som jag skrev ovan; jag hatar inte några personer och vill inte döda någon som beter sig "konstigt", utan jag har bara svårt med vissa saker inom mitt eget område så att säga. Vissa vänstermänniskor skulle säkert kalla mig "förrädare" eller "homofob" men det är inte vem jag är. Tycker som sagt bara ordet homofobi har blivit så urvattnat.

Luddigt inlägg kanske, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Fritt fram för diskussion.
Citera
2020-11-19, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, så admin får gärna flytta på den om ämnet inte anses passa in just här.

Ordet homofobi är, enligt mig, ganska uttjatat och ett ord som jag personligen inte tycker om. Det är så lätt att använda på minsta sak någon säger, även fast det kanske inte handlar om uttalat hat mot just hbtq-personer.

Nu till min frågeställning; jag är öppen med min sexuella läggning men däremot har jag svårt för en del saker inom hbtq-världen och som jag inte tycker om. Till exempel har jag svårt med RFSL som organisation (grundtanken var säkert bra, men det har gått till överstyr), Prideveckan är bara ett enda stort jippo enligt mig, har svårt för transvestiter (notera, inte med personen i fråga, utan själva sättet de uttrycker sig på) samt att jag ogillar när män eller kvinnor ska överdriva sin homosexualitet (läs: oerhört fjolliga män respektive kvinnor som beter sig väldigt macho).

Gör det här mig till homofob? Som jag skrev ovan; jag hatar inte några personer och vill inte döda någon som beter sig "konstigt", utan jag har bara svårt med vissa saker inom mitt eget område så att säga. Vissa vänstermänniskor skulle säkert kalla mig "förrädare" eller "homofob" men det är inte vem jag är. Tycker som sagt bara ordet homofobi har blivit så urvattnat.

Luddigt inlägg kanske, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Fritt fram för diskussion.
Ja, begreppet kallas internaliserad homofobi.
Ogillar du när män och kvinnor överdriver sin heterosexualitet också?
Citera
2020-11-19, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Ja, begreppet kallas internaliserad homofobi.
Ogillar du när män och kvinnor överdriver sin heterosexualitet också?

Tack för ditt bidrag till diskussionen!

Jo men jag hatar ju inte folk precis som jag skrev och är inte rädd för dem, ordet fobi betyder ju rädsla. Jag tycker bara inte om vissa saker människor gör.

Kan hända att jag ogillar vissa heterosexuella människor som stör mig också ja, men jag har inte stött på någon/några sådana än.
Citera
2020-11-19, 09:44
Medlem
Varför ens bry sig om andras val i livet som inte på något sätt påverkar dig. Påverkar det dig negativt måste du jobba på att bli mer självsäker
Citera
2020-11-19, 09:48
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:

Jo men jag hatar ju inte folk precis som jag skrev och är inte rädd för dem, ordet fobi betyder ju rädsla. Jag tycker bara inte om vissa saker människor gör.

Kan hända att jag ogillar vissa heterosexuella människor som stör mig också ja, men jag har inte stött på någon/några sådana än.

Lyssna inte på den flamboyanta bögen sh..

Du däremot låter som en väldigt vettig karl. De som skriker sig hesa om Pride och dylika ting lider av psykisk ohälsa.
Citera
2020-11-19, 09:53
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag kan hålla med om mycket av det du säger, dock tycker jag inte att RFSL utmålar bögar som fjollor eller feminina. Det gäller att ha en bred syn och det är främst "fjolliga" bögar som drabbas av hatbrott.

Begriper för övrigt inte varför folk är så angelägna att bry sig om folks sexualitet 2020.
Citera
2020-11-19, 09:54
Avslutad
Citat:

Har du några i din kompiskrets som är homosexuella? Faller de under den "stereotypen" som du ogillar?
Man behöver givetvis inte engagera sig i diverse aktivism som homosexuell, men att vara emot den är kontraproduktivt. Aktivismen har gjort att du idag kan leva ditt liv som vilken normal människa som helst. Du har fått grundläggande mänskliga rättigheter p.g.a. aktivismen.

Du får även förtydliga detta:
Citat:
"har svårt för transvestiter (notera, inte med personen i fråga, utan själva sättet de uttrycker sig på)"
För att hålla oss till en mer rumsren diskussion så ber jag dig vänligen att använda uttrycket transpersoner, "transvestit" är ett nedsättande ord. Hur uttrycker sig en typisk transperson menar du?
Citera
2020-11-19, 10:00
Medlem
Foxxyboxs avatar
Tro mig det finns en hel del bögar med samma åsikter som dig. Rösta SD = utelåst från qx och alla form av meets och grupper. Pride är bara ett jippo där den som skriker mest hörs mest och handlar bara om att knulla och visa upp sexuella fetishes.

Transor mår oftast mentalt dåligt före och efter operationer och regering och människor pushar hårt för gulla med transor och se till att deras illusioner sannas utan att någon tar tag i de mentala bakomliggande problemen.

Vi är en hel del bögar som tröttnat totalt vi är samma personer innan som efter och vi trycks ner av alla bögar som ska höras och skrika mest och vara ansiktet utåt för oss när vi själva inte valt det eller ens håller med.

Hatet mot bögar finns mot den lilla delen bögar som skriker högt och pushar det i alla andras ansikten.

Finns knappt hat, jag har då aldrig under hela mitt liv upplevt att någon hatat mig för vara bög och folk respekterar mig. Ändå verkar alla bli grovt misshandlade och homofobi finns överallt. Nä bara dumma människor som inte fattar när de ska ge sig och andas ut. Och varför respekterar folk mig? Jo jag ger samma respekt tillbaka. Brukar säga till alla dessa pride bögar att "Håll käften ta en whiskey och lugna ner dig så kanske någon bryr sig på riktigt. "
Citera
2020-11-19, 10:01
Medlem
Min kusin är bög! han och hans man hatar pride!
I början såg dom det som något bra, idag så anser dom att det blivit helt befängt.
Citat: "Det är inte normalt bland alla bögar att leva i BDSM-världen, det är heller inte normalt att gå runt och svänga med ballen framför barn på gatan. När detta görs så skapas bara fler stereotyper av att detta är vad homosexuella människor sysslar med."
Citera
2020-11-19, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Tro mig det finns en hel del bögar med samma åsikter som dig. Rösta SD = utelåst från qx och alla form av meets och grupper. Pride är bara ett jippo där den som skriker mest hörs mest och handlar bara om att knulla och visa upp sexuella fetishes.

Transor mår oftast mentalt dåligt före och efter operationer och regering och människor pushar hårt för gulla med transor och se till att deras illusioner sannas utan att någon tar tag i de mentala bakomliggande problemen.

Vi är en hel del bögar som tröttnat totalt vi är samma personer innan som efter och vi trycks ner av alla bögar som ska höras och skrika mest och vara ansiktet utåt för oss när vi själva inte valt det eller ens håller med.

Hatet mot bögar finns mot den lilla delen bögar som skriker högt och pushar det i alla andras ansikten.

Finns knappt hat, jag har då aldrig under hela mitt liv upplevt att någon hatat mig för vara bög och folk respekterar mig. Ändå verkar alla bli grovt misshandlade och homofobi finns överallt. Nä bara dumma människor som inte fattar när de ska ge sig och andas ut. Och varför respekterar folk mig? Jo jag ger samma respekt tillbaka. Brukar säga till alla dessa pride bögar att "Håll käften ta en whiskey och lugna ner dig så kanske någon bryr sig på riktigt. "
Det hade nästan varit kul att se dig i ett scenario där någon agerade våldsamt mot dig bara för att du just är homosexuell. Vad hade du gjort? Lagt dig platt? Bett om ursäkt för att du fanns?
Citera
2020-11-19, 10:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Har du några i din kompiskrets som är homosexuella? Faller de under den "stereotypen" som du ogillar?
Man behöver givetvis inte engagera sig i diverse aktivism som homosexuell, men att vara emot den är kontraproduktivt. Aktivismen har gjort att du idag kan leva ditt liv som vilken normal människa som helst. Du har fått grundläggande mänskliga rättigheter p.g.a. aktivismen.

Du får även förtydliga detta:

För att hålla oss till en mer rumsren diskussion så ber jag dig vänligen att använda uttrycket transpersoner, "transvestit" är ett nedsättande ord. Hur uttrycker sig en typisk transperson menar du?

Jo jag förstår och är oerhört tacksam för den kamp som har förts genom åren, men håller du inte med om att det har blivit lite väl politiskt?

Jag menade inte att vara nedsättande mot någon med mitt ordval, men det jag har lite svårt med är att de gör om sig till en helt annan person. Jag är medveten om att många lever i en kropp de kanske inte har önskat, men idag är det väl snarare regel än undantag att folk opererar om sig bara för att man "känner för det". Det finns ju också en baksida av det hela, psykisk ohälsa med mera som man måste våga prata om och diskutera sakligt utan att man är transfob eller vad det nu kallas.

Vet att det är stor skillnad på att vara transperson och transsexuell men jag har nog alltid haft svårt med män som klär sig i kvinnokläder. Dumt? Ja, kanske, men det är min uppfattning.
Citera
2020-11-19, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox

Ja det finns ju det, känns ibland bara som att man är ensam om det här. Men uppenbarligen finns det folk som tycker som jag gör, tack för ditt bidrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in