Slänger in det här så att vissa svagbegåvade börjar förstå processen. Det är först efter att en delstat certifierat sitt valresultat som det ens kan komma på tal att överklaga till den amerikanska federala SCOTUS. I varje delstat finns ofta fyra delstatsinstanser, common, superior, state och supreme. Många av målen som det rapporterats om i början var påbörjade av folk inte knutna till Trump-kampanjen. Det är först nu i veckan som Trump-kampanjen har börjat väcka talan (Powell, Wood, Giuliani, Binnall m fl). Målen hamnar sedan, beroende på olika kriterier i någon av de fyra statliga domstolarna.
Sista instansen på delstatsnivå är delstatens egen HD, alltså Supreme Court, som inte ska blandas ihop med den federala SCOTUS som Trump utsett tre domare till under sina första fyra år. Det finns 50 Supreme Courts på delstatsnivå. Nu är jag inte säker på om Washington DC har en egen under District of Columbia eller om de hör till Maryland. Egentligen helt irrelevant med tanke på Trumps siffror i DC.
Hur som haver. Man kan se det som lite fulspel från Trump-kampanjen att man drar fötterna efter sig och försöker att väcka talan så sent det bara gå och hela tiden ha nya lawsuits väntande i pipen. Men eftersom det handlar om USA:s framtid så är det helt förståeligt. Det föreligger nu så många oegentligheter i detta presidentval som knappt har påverkat valen till senaten och huset att alla normalt funtade personer förstår att det inte kan vara så stor skillnad i siffror på delstatsnivå som det är nu i många delstater mellan de olika valen. Alltså Biden gjorde sämre ifrån sig än Clinton i hela USA förutom i fyra storstadsdistrikt, Philadelphia, PA, Detroit, MI, Milwaukee, WI och Atlanta, GA. Personligen vill jag nog lägga till att det inte kunde varit stor skillnad heller i Pittsburgh, PA, Ann Arbor, MI, Madison, WI och både Macon och Columbus, GA jämfört med Clinton.
När man nämner FBI så skakar nog de flesta på huvudet och tänker "de är ju så mycket anti-Trump det går att vara". Må så vara att många inom myndigheter som synts i media senaste ca fyra åren är anti-Trump men situationen just nu är helt unik och Comey-svansen är för länge sedan avknoppad. Om Dobbs hade rätt igår att FBI påbörjat en förundersökning så är det bara att glömma datum i december och januari. Schemat är spräckt.
I min tidigare länk till Lou Dobbs Tonight ifrån idag så diskuteras det om rösträkningsmaskinernas uppkoppling till internet 34:04 i klippet. Det var ju det jag tog upp igår.
http://www.youtube.com/watch?v=reuWjCb2oCY&t=34m4s