2020-11-19, 00:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nämn ett land på norra halvklotet där viruset fått ordentligt fäste, som lyckats parera ett utbrott nu under hösten.

Jag tror att många här har en väldigt stor övertro på vad man kan åstadkomma med åtgärder.

Undantaget Sverige så har i stort sett alla länder i OECD gjort på samma sätt. Att ett fåtal länder drabbats mycket lindrigt, trots att de inte gjort mer än andra, är nog många gånger rena tillfälligheter. Man fick in mindre smitta från första början, och de har lyckats utnyttja denna fördel maximalt.

Oavsett vilken åtgärd ni föreslår, så finns det något land som implementerat det, som nu har jättehöga dödstal. En pandemi är en mycket allvarlig och långdragen naturkatastrof, och inget man kan stoppa med några enkla grepp.
Tyskland!
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-19 kl. 00:36.
Citera
2020-11-19, 00:31
Medlem
Citat:
Att Norge har 65 döda per miljon, och Belgien har 1,300 döda per miljon, det är alla gånger en tillfällighet.

Skitsnack. Norge agerade stenhårt från allra första början. Smittspåra, karantän. Nedstängningar. Det gjorde inte Belgien förrän långt senare i fasen. Och då blev det för sent.
Citera
2020-11-19, 00:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nämn ett land på norra halvklotet där viruset fått ordentligt fäste, som lyckats parera ett utbrott nu under hösten.

Jag tror att många här har en väldigt stor övertro på vad man kan åstadkomma med åtgärder.

Undantaget Sverige så har i stort sett alla länder i OECD gjort på samma sätt. Att ett fåtal länder drabbats mycket lindrigt, trots att de inte gjort mer än andra, är nog många gånger rena tillfälligheter. Man fick in mindre smitta från första början, och de har lyckats utnyttja denna fördel maximalt.

Oavsett vilken åtgärd ni föreslår, så finns det något land som implementerat det, som nu har jättehöga dödstal. En pandemi är en mycket allvarlig och långdragen naturkatastrof, och inget man kan stoppa med några enkla grepp.

Tja Finland bet emot i början, ungefär som i Finska vinterkriget. De står sig fortfarande och lyser som en fyrbåk i coronamörkret, Norrmännen har också lyckats väl, Danmark är väl hyfsat ok hittills och det Isländska broderfolket är hårda kombatanter.

Jag förespråkar inte enkla grepp, det är storsläggan som gäller, det har jag sagt från första början. Sen att folk bölar för det som bortskämda ungar på ica och ligger och skriker ut sin ilska på golvet, ja det ger jag blanka fan i. Det här är ett krig mot en osynlig fiende, och jag vill vinna!
Citera
2020-11-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja Finland bet emot i början, ungefär som i Finska vinterkriget. De står sig fortfarande och lyser som en fyrbåk i coronamörkret, Norrmännen har också lyckats väl, Danmark är väl hyfsat ok hittills och det Isländska broderfolket är hårda kombatanter.

Jag förespråkar inte enkla grepp, det är storsläggan som gäller, det har jag sagt från första början. Sen att folk bölar för det som bortskämda ungar på ica och ligger och skriker ut sin ilska på golvet, ja det ger jag blanka fan i. Det här är ett krig mot en osynlig fiende, och jag vill vinna!

Osynlig fiende, vem är det egentligen?

Kommer du med gåtor såhär på kvällskvisten?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Ta antal smittade genom döda kanske?

Eller de blir väl missvisande för vi vet ju inte hur många som är smittade bara de som testat sig hittills

Du kan få en övning av mig. 10% driver 80% av smittspridningen. Hur stort är mörkertalet då? Om du räknar ut det så misstänker jag att du blir ledsen i ögat, jag är det. Det förklarar var Tegnell var så arg över att antalet med antikroppar var så få i våras, vår strategi är en katastrof och det kommer vi att bli varse om nu.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
VA?

du måste skrivit fel , jag trodde att dödligheten var på minst 20 procent, varför skriver de annars så mycket om det här i Aftonbladet?

Vill de bara tjäna pengar eller vadå? Blir förvirrad nu!!
Hehe, media älskar när folk är rädda. Rädsla säljer
Citera
2020-11-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hehe, media älskar när folk är rädda. Rädsla säljer

Du menar att de säljer lögner då med andra ord?

Fyfan vad oförskämt, får man göra så eller vadå?
Citera
2020-11-19, 00:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Från början visste man inte så mycket. Den verkliga siffran på hur många som haft viruset borde ligga en bra bit över 1 miljon

WHO har nämnt IFR på ca 0.05% för personer under 70 år

Du verkar vara ett matematiskt geni. Du ska få samma övning som goldmansax fick:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Återkom gärna med ett svar.
Citera
2020-11-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan få en övning av mig. 10% driver 80% av smittspridningen. Hur stort är mörkertalet då? Om du räknar ut det så misstänker jag att du blir ledsen i ögat, jag är det. Det förklarar var Tegnell var så arg över att antalet med antikroppar var så få i våras, vår strategi är en katastrof och det kommer vi att bli varse om nu.

Tur att vaccinet kommer snart då...

mörkertalet 2,5 procent eller vadå?
Citera
2020-11-19, 00:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Osynlig fiende, vem är det egentligen?

Kommer du med gåtor såhär på kvällskvisten?

Det kunde du väl lista ut det är ju inte raketforskning direkt? Svaret på gåtan är:
Sars-Cov-2

Gör nu din räkneövning som du fick.
Citera
2020-11-19, 00:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jämför man överdödlighet mot tidigare månader/år behöver man också ta med i beräkningen hur många riktigt gamla som var i livet den månaden/årets ingång. Det föddes t ex olika mkt barn olika år för 90-100 år sedan. Samt om t ex eventuell underdödlighet funnits månader/år innan.

Man kan vända och vrida mkt på statistik. Media säljer ju på rädsla och klick. 'Dödligaste månaden...' o s v. De flesta läser bara rubriker.

Visst, jag gillar inte heller hur medier vinkar statistik... Jag har lika mycket problem med de som vinklar det på ett missvisande sätt åt "andra hållet".

Jag förstår allt det du säger, men jag delar bara från SCB rakt av och det handlade inte om att låtsas om att det heller ger hela bilden...

Snarare så att jag kollade det bara för att jag inte tycker att man ger hela bilden av 1993 som en del jämför med.

11 av 12 månader 1993 har till exempel mycket färre dödsfall än april 2020, totalt sett var det även färre dödsfall i Januari - juni 1993 jämfärt med 2020. Osv. Folk ger helt enkelt inte hela bilden då...

Ja, ovanstående tar inte heller hänsyn till invånare, påstår inte att det inte påverkar. Men, andra kan ju kanske själv då föregå med gott exempel och inte heller totalt "glömma" bort att missa att ens nämna liknande detaljer när de jämför...

Men pga att flera sidor håller på såhär så går jag hellre till SCB, som inte är perfekta men mer nyanserade än medier. Men de skriver också om dödstal som jag tycker är allvarligt nog, hur hemsk nu än december 1993 var.

Ps. Överdödlighet nedan påverkas ej av antal invånare, för man jämför med föregående femårsperioder.

Citat:
"I april brukar influensasäsongen vara över vilket gör att antalet döda brukar landa på omkring 7 500 dödsfall. Medelantalet dödsfall under april åren 2015–2019, enligt den definitiva statistiken, var 7 635 dödsfall vilket medförde att överdödligheten under april 2020 blev 38 procent.

Det var den högsta relativa överdödligheten under april månad, i förhållande till den närmast föregående femårsperioden, som uppmätts.

Även under maj och juni var dödstalen höga.

Under maj dog 8 906 personer och under juni dog 7 395 personer. Det var en relativ överdödlighet på 23 procent för maj och 10 procent för juni. Vi får gå tillbaka till år 1900 då den relativa överdödligheten under dessa båda månader var högre än under 2020.

Under spanska sjukan 1918/19 uppmättes betydligt högre överdödlighet än under andra kvartalet 2020, men den pandemin var koncentrerad till vinterhalvåret."

Vintern 2020/2021 återstår att se...

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-forsta-halvaret-2020/
Citera
2020-11-19, 00:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tur att vaccinet kommer snart då...

mörkertalet 2,5 procent eller vadå?

Ja det är en jävla tur!

Ja isch, säg plus/minus 10% för att vara på säkra sidan, hur många har då varit totalt smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in