Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Jämför man överdödlighet mot tidigare månader/år behöver man också ta med i beräkningen hur många riktigt gamla som var i livet den månaden/årets ingång. Det föddes t ex olika mkt barn olika år för 90-100 år sedan. Samt om t ex eventuell underdödlighet funnits månader/år innan.
Man kan vända och vrida mkt på statistik. Media säljer ju på rädsla och klick. 'Dödligaste månaden...' o s v. De flesta läser bara rubriker.
Visst, jag gillar inte heller hur medier vinkar statistik... Jag har lika mycket problem med de som vinklar det på ett missvisande sätt åt "andra hållet".
Jag förstår allt det du säger, men jag delar bara från SCB rakt av och det handlade inte om att låtsas om att det heller ger hela bilden...
Snarare så att jag kollade det bara för att jag inte tycker att man ger hela bilden av 1993 som en del jämför med.
11 av 12 månader 1993 har till exempel mycket färre dödsfall än april 2020, totalt sett var det även färre dödsfall i Januari - juni 1993 jämfärt med 2020. Osv. Folk ger helt enkelt inte hela bilden då...
Ja, ovanstående tar inte heller hänsyn till invånare, påstår inte att det inte påverkar. Men, andra kan ju kanske själv då föregå med gott exempel och inte heller totalt "glömma" bort att missa att ens nämna liknande detaljer när de jämför...
Men pga att flera sidor håller på såhär så går jag hellre till SCB, som inte är perfekta men mer nyanserade än medier. Men de skriver också om dödstal som jag tycker är allvarligt nog, hur hemsk nu än december 1993 var.
Ps. Överdödlighet nedan påverkas ej av antal invånare, för man jämför med föregående femårsperioder.
Citat:
"I april brukar influensasäsongen vara över vilket gör att antalet döda brukar landa på omkring 7 500 dödsfall. Medelantalet dödsfall under april åren 2015–2019, enligt den definitiva statistiken, var 7 635 dödsfall vilket medförde att överdödligheten under april 2020 blev 38 procent.
Det var den högsta relativa överdödligheten under april månad, i förhållande till den närmast föregående femårsperioden, som uppmätts.
Även under maj och juni var dödstalen höga.
Under maj dog 8 906 personer och under juni dog 7 395 personer. Det var en relativ överdödlighet på 23 procent för maj och 10 procent för juni. Vi får gå tillbaka till år 1900 då den relativa överdödligheten under dessa båda månader var högre än under 2020.
Under spanska sjukan 1918/19 uppmättes betydligt högre överdödlighet än under andra kvartalet 2020, men den pandemin var koncentrerad till vinterhalvåret."
Vintern 2020/2021 återstår att se...
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/befolkningsstatistik-forsta-halvaret-2020/