2020-11-19, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Intressant med statistik. Det du behöver räkna med dock är att det bor 1,5 miljoner fler i Sverige än för 15-20 år sedan. Detta gör ju att det inte är konstigt att det dör fler människor nu än då. Invandrare verkar också vara klart överrepresenterade som avlidna med covid.

Jodå det förstår jag. Men jag förstår även varför ingen jämför april månad med april månad tidigare år ;-) Det är ju minst lika missvisande att välja ut en månad där det nästan alltid är fler dödsfall...

Sedan är min "poäng" även att det är ett ännu sämre läge om det blir något liknande som i våras och det inträffar på just vintern... Oavsett om det blir liten skillnad räknat per invånare så har vi likväl inte ens haft det här viruset under de dödligste månaderna än, december/januari.

Likväl jämförs redan våren med just desssa månader och dras massa slutsatser av det. Plus att alla "råkar" glömma detaljer som att de då även jämför med dödligaste månaderna, samt hur pass få månader som ligger så högt som december 1993...

Där samma totala siffra nämns, ofta utan att räkna per invånare (Men det kanske går bra när det passar)

Tilllägg: Sedan delade jag även en del jämförelser räknat per invånare från SCB i texten. Men jag ser gärna en liknande jämförelse per invånare.

Gärna även att man jämför med en motsvarande månad eller en motsvarande period och inte bara väljer ut passande månader. Precis som jag inte skulle jämföra januari med juli pga att färre brukar dö på sommaren.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-11-19 kl. 00:11.
Citera
2020-11-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det dör i snitt ca 90 000 per år i sverige. Så typ 250 döda varje dag i Sverige alla orsaker är väl rätt normalt, mer koncentrerat kring vintermånaderna.

På vintern kommer väl influensan, är det därför som det brukar gå upp då?

Lite D-vitamin eftersom det är kolsvart typ?
Citera
2020-11-19, 00:02
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte varför duktiga Bamse-Sverige ska ha en diskussion om det under pågående pandemi? Vore det inte bättre att ha diskussionen efteråt? Om Tegnell är ute och kör bil med familjen på motorvägen under pågående hagelstorm och barnen vägrar ha på sig bilbälten för att det inte ger 100%igt skydd, är det en lämplig tidpunkt att ha diskussionen om bilbältens vara eller ickevara? Otroligt märkligt allting, av en statsepidemiolog därtill.

Över huvud taget tycker jag det är mycket märkligt som har hänt och fortsätter att hända i Sverige i samband med pandemin.

Förstår osäkerheten i början av pandemin. Men Sverige var ingalunda först ut och kunde med lätthet se vad som hände i länder där det fått fäste.

Sedan denna strida ström helt ologiska rekommendationer, grabbiga självsäkra killgissningar, total frånvaro av lager av sjukvårdsmaterial, rent ut sagt imbeciller till vårdpersonal och dess arbetsgivare som helt plötsligt inte förstår hur virus smittar (hur fan brukar det smitta liksom...). Allt detta kryddat med en population där majoriteten blandar ihop önsketänkande med verkligheten och som sätter all sin tilltro till översteprästen Tegnell eftersom att tänka själv är ju alldeles för jobbigt.

Resultatet av högmodet från våra "experter" samt vår extremt bedövade och nöjesprioriterande population ser vi nu. Att vi dessutom har politiker som är extremt saktfärdiga, handlingförlamade och livrädda för att "kränka" någon (herregud, någon kan ju ha en åsikt...) gör inte saken bättre.

På min ena axel sitter en ängel som gråter över utvecklingen.
På den andra sitter en liten djävul som viskar i mitt öra att Sverige får precis vad vi förtjänar.

"Nä, vi kan inte stänga gymnasieskolorna. Finns faktiskt 17-åringar som inte vet hur en micro fungerar."

Ja, är ribban så lågt satt i det här landet så kanske det är bäst att vi utrotas så mer livskraftiga nationer kan ta över. Löjeväckande alltihopa.
Citera
2020-11-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Helt otroligt vilken defaitism. Klart som fan det går att göra något åt saken, men han vill inte helt enkelt.
Nämn ett land på norra halvklotet där viruset fått ordentligt fäste, som lyckats parera ett utbrott nu under hösten.

Jag tror att många här har en väldigt stor övertro på vad man kan åstadkomma med åtgärder.

Undantaget Sverige så har i stort sett alla länder i OECD gjort på samma sätt. Att ett fåtal länder drabbats mycket lindrigt, trots att de inte gjort mer än andra, är nog många gånger rena tillfälligheter. Man fick in mindre smitta från första början, och de har lyckats utnyttja denna fördel maximalt.

Oavsett vilken åtgärd ni föreslår, så finns det något land som implementerat det, som nu har jättehöga dödstal. En pandemi är en mycket allvarlig och långdragen naturkatastrof, och inget man kan stoppa med några enkla grepp.
Citera
2020-11-19, 00:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Japp
Citera
2020-11-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jodå det förstår jag. Men jag förstår även varför ingen jämför april månad med april månad tidigare år ;-) Det är ju minst lika missvisande att välja ut en månad där det nästan alltid är fler dödsfall...

Sedan är min "poäng" även att det är ett ännu sämre läge om det blir något liknande som i våras och det inträffar på just vintern... Oavsett om det blir liten skillnad räknat per invånare så har vi likväl inte ens haft det här viruset under de dödligste månaderna än, december/januari.

Likväl jämförs redan våren med just desssa månader och dras massa slutsatser av det. Plus att alla "råkar" glömma detaljer som att de då även jämför med dödligaste månaderna, samt hur pass få månader som ligger så högt som december 1993...

Där samma totala siffra nämns, ofta utan att räkna per invånare (Men det kanske går bra när det passar)

Jämför man överdödlighet mot tidigare månader/år behöver man också ta med i beräkningen hur många riktigt gamla som var i livet den månaden/årets ingång. Det föddes t ex olika mkt barn olika år för 90-100 år sedan. Samt om t ex eventuell underdödlighet funnits månader/år innan.

Man kan vända och vrida mkt på statistik. Media säljer ju på rädsla och klick. 'Dödligaste månaden...' o s v. De flesta läser bara rubriker.
Citera
2020-11-19, 00:12
Medlem
Citat:
Oj vad läskigt att 10 tusen dog i hela världen idag

Ja, det är jätteläskigt !

Det dör cirka 150 000 varje dag, hela året, när nu 7% av dessa dödsfall beror på COVID-19, så är det läskigt, du har helt rätt.
Citera
2020-11-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nämn ett land på norra halvklotet där viruset fått ordentligt fäste, som lyckats parera ett utbrott nu under hösten.

Jag tror att många här har en väldigt stor övertro på vad man kan åstadkomma med åtgärder.

Undantaget Sverige så har i stort sett alla länder i OECD gjort på samma sätt. Att ett fåtal länder drabbats mycket lindrigt, trots att de inte gjort mer än andra, är nog många gånger rena tillfälligheter. Man fick in mindre smitta från första början, och de har lyckats utnyttja denna fördel maximalt.

Oavsett vilken åtgärd ni föreslår, så finns det något land som implementerat det, som nu har jättehöga dödstal. En pandemi är en mycket allvarlig och långdragen naturkatastrof, och inget man kan stoppa med några enkla grepp.

Våra grannländer lyckades väl våg 1.
Våra grannländer lyckas väl våg 2

Sverige misslyckades våg 1
Sverige misslyckas våg 2

Men det ser du som "tillfälligheter" - att våra grannländer gång på gång visar sig prestera betydligt bättre? Har du gått i Tegnells skola eller?`

Döda/capita
Sverige: 624
Världen: 173
Tyskland: 159

Danmark: 133
Island: 73
Finland: 67
Norge: 65
Citera
2020-11-19, 00:13
Medlem
Citat:

Är du under 70 är nog reflexer en bättre investering.
Citera
2020-11-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är du under 70 är nog reflexer en bättre investering.

Hade det på känn

Är ju så mörkt här i Sverige, lätt hänt att man blir påkörd av en bil eller nåt, fast inte påväg till Arlanda för det är ju nedstängt nu
Citera
2020-11-19, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Över huvud taget tycker jag det är mycket märkligt som har hänt och fortsätter att hända i Sverige i samband med pandemin.

Förstår osäkerheten i början av pandemin. Men Sverige var ingalunda först ut och kunde med lätthet se vad som hände i länder där det fått fäste.

Sedan denna strida ström helt ologiska rekommendationer, grabbiga självsäkra killgissningar, total frånvaro av lager av sjukvårdsmaterial, rent ut sagt imbeciller till vårdpersonal och dess arbetsgivare som helt plötsligt inte förstår hur virus smittar (hur fan brukar det smitta liksom...). Allt detta kryddat med en population där majoriteten blandar ihop önsketänkande med verkligheten och som sätter all sin tilltro till översteprästen Tegnell eftersom att tänka själv är ju alldeles för jobbigt.

Resultatet av högmodet från våra "experter" samt vår extremt bedövade och nöjesprioriterande population ser vi nu. Att vi dessutom har politiker som är extremt saktfärdiga, handlingförlamade och livrädda för att "kränka" någon (herregud, någon kan ju ha en åsikt...) gör inte saken bättre.

På min ena axel sitter en ängel som gråter över utvecklingen.
På den andra sitter en liten djävul som viskar i mitt öra att Sverige får precis vad vi förtjänar.

"Nä, vi kan inte stänga gymnasieskolorna. Finns faktiskt 17-åringar som inte vet hur en micro fungerar."

Ja, är ribban så lågt satt i det här landet så kanske det är bäst att vi utrotas så mer livskraftiga nationer kan ta över. Löjeväckande alltihopa.

Du är nog inte ensam om att känna så, det här liknar ingenting.
Citera
2020-11-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ja, det är jätteläskigt !

Det dör cirka 150 000 varje dag, hela året, när nu 7% av dessa dödsfall beror på COVID-19, så är det läskigt, du har helt rätt.

Men det här nya vaccinet är det säkert då? Eller kommer fler dö av det ? Är det värt att testa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in