2020-11-18, 21:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är kanske dags att börja titta på sådana lösningar, själv har jag en form av karantänsystem för saker som kommer in i huset.

Det har du nog inte varit ensam om ;-)) Smitta från "ytor" va ju i vart fall i början av pandemin ett stort frågetecken och då blir det lätt att man tar det säkra före det osäkra.
Citera
2020-11-18, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sannolikt kan den som är ung och stark bättre tillgodogöra sig de förbättrade behandlingsmetoderna.

Vilka är de förbättrade behandlingsmetoderna?

Finns det någon studie som visar att nuvarande behandlingsmetoder är bättre än de metoder man tillämpade tidigare?
Citera
2020-11-18, 21:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det var mycket spännande! Då diffar det mellan olika boenden. Det låter ju helt sjukt. Privat eller offentlig regi?

Kommunala boenden.
Man tycker det borde vara lika på alla SÄBO.
Citera
2020-11-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka är de förbättrade behandlingsmetoderna?

Finns det någon studie som visar att nuvarande behandlingsmetoder är bättre än de metoder man tillämpade tidigare?
Till exempel ger man höga doser blodförtunnande, för att undvika proppar.

Man är också mer restriktiv med respirator, eftersom man generellt klarar sig bättre med bara syrgas, om det är möjligt.

En ytterligare sak är att man lägger patienter på mage istället för rygg.

Jag vet dock inte vad det finns för studier på det. Men det finns sannolikt en uppsjö från hela världen, vid det här laget.
Citera
2020-11-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Mycket bra sammanfattning av läget samt den hybris vi svenskar har. Att vi dessutom ha en myndighet där det jobbar 500 personer med enbart detta är för mig helt obegripligt. Det är bissart att det är högre sannolikhet att prick in 0 rätt på stryktipset än att ha så många fel på rad som FHM haft i sina prognoser, trotts 500 experter.
Det finns inte 500 Experter på Folkhälsomyndigheten. Typ en av 32 enheter jobbar med smittskydd. Experterna med forskarkompetens fick sparken 2015 när Smittskyddsinstitutet SMI lades ner.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/organisation/
Citera
2020-11-18, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eh.... jag förstår mycket. Du kan ju kolla vad jag har skrivit tidigare innan du dömer mig.

Kikade på dina tidigare inlägg... ursäkta, du förstår mycket mer än jag trodde!
Citera
2020-11-18, 21:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag och min fru jobbar inom ett web-läkarföretag. Det som händer nu är skrämmande, den exponentiella ökningen är här och nu.

Det web-läkarföretaget jag arbetar för har ikväll total överbelastning (är ledig men frun jobbar). Det är minst sagt kaos. Många klagar på att de har suttit lång kö på 1177 och inte har fått hjälp - testerna är slut och väntetiderna är för långa. I Stockholm har de fått en sk. ”Könyckel” men när den ska användas så finns inga tider.

Blir så trött på såna som dig som ”tycker” men saknar kunskap!

Men du gör misstaget som alla här inne gör. Du pratar om situationen i Stockholm som något som gäller hela landet.

När har jag förresten sagt att du saknar kunskap?

Jag VET att situationen just nu är riktigt illa, inget snack om saken. Men detta gäller inte överallt, och det vänder snabbt om folk gör det de ska.

Trycket på webbläkarna är ett mycket bättre mått än inlagda på IVA. Det förstår jag också.
Men att panika fullständigt har inte löst någonting någonsin..
Citera
2020-11-18, 21:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Pratades om IVA högst upp i artikeln så blev lite lurad. Bra du var uppmärksam. Här är åldersgrupperna som vårdas på avdelning

0-15: 2

16-30: 3

31-45: 5

46-60: 17

61-75: 34

76-90: 44

91 – och äldre: 4

Dock illa hur som helst. Det förnekar jag inte.
Citera
2020-11-18, 21:26
Medlem
Enligt Hallengren utfördes alltså 254000 tester förra veckan. Nytt rekord således. Finns väl egentligen ingenting som tyder på att det minskar denna vecka i någon större utsträckning. Möjligen ökar det inte nämnvärt dock. Frågan är då, ser vi nu faktiskt en utplaning kring antalet fall?
Citera
2020-11-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Döden kan vara en befrielse. Med det vill jag säga:

Varför bara fokusera på de döda? Vi har tusentals som gått igenom ett mindre helvete flera med kroniska skador och förkortade liv. Vi har också de med långvariga symptom relativt unga många av dem.

Vi har åter tusentals anhöriga som sörjer.

Slutligen så har vi en vårdapparat som går på knäna och det sista man kunde önska sig var en andra våg.
Personligen tycker jag absolut inte att coronadöden är det viktigaste att fokusera på, speciellt när i princip alla som dör stod med pärleporten halvt öppen och hade väldigt kort kvarvarande livslängd. Däremot här i tråden samt delvis ute i samhället är det i princip bara coronadöden som är i fokus när Sveriges hantering av corona samt coronas effekter ska utvärderas. Jobbigt så klart för de tusentals människor en del även yngre för vilka det tar lång tid att bli av med covid. Jobbigt även för alla som kastas ut i arbetslöshet, för alla vars livsdrömmar krossas. Men detta är en piss missisipi i förhållande till alla miljontals barn i u-länder runt om i världen som kommer drabbas av svält och fattigdom pga av i-ländernas själviska hantering av corona.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-18 kl. 21:32.
Citera
2020-11-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men du gör misstaget som alla här inne gör. Du pratar om situationen i Stockholm som något som gäller hela landet.

När har jag förresten sagt att du saknar kunskap?

Jag VET att situationen just nu är riktigt illa, inget snack om saken. Men detta gäller inte överallt, och det vänder snabbt om folk gör det de ska.

Trycket på webbläkarna är ett mycket bättre mått än inlagda på IVA. Det förstår jag också.
Men att panika fullständigt har inte löst någonting någonsin..
Situationen har blivit värre från söder till norr det är väl närmare sanningen i dagsläget.
Citera
2020-11-18, 21:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag och min fru jobbar inom ett web-läkarföretag. Det som händer nu är skrämmande, den exponentiella ökningen är här och nu.

Det web-läkarföretaget jag arbetar för har ikväll total överbelastning (är ledig men frun jobbar). Det är minst sagt kaos. Många klagar på att de har suttit lång kö på 1177 och inte har fått hjälp - testerna är slut och väntetiderna är för långa. I Stockholm har de fått en sk. ”Könyckel” men när den ska användas så finns inga tider.

Blir så trött på såna som dig som ”tycker” men saknar kunskap!
Det är skillnad på att kreti & pleti testar positivt och att folk faktiskt dör.

Vi har en casedemic som heter duga och folk blir livrädda i onödan för minsta lilla hosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in