2020-11-18, 20:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det kan jag tänka mig att de skulle kunna kräva. Frågan är om det skulle ha någon större betydelse när det mesta av trängseln trots allt gör sig gällande i kollektivtrafik och på skolor.

Låt säga att enkla kirurgmunskydd faktiskt minskar smittspridningen med 20%. För att få någon betydande effekt av dem så skulle de behöva användas i alla situationer där folk trängs, butiker skulle inte räcka.

Visst är det så. Dock tror jag munskyddskrav i butik skulle bryta ner motståndet mot munskydd. Har du dragit på dig munskyddet 10 gånger när du handlat så kommer du nog fortsätta ha det även i andra situationer.
Citera
2020-11-18, 20:54
Medlem
Har noterat att några här i tråden tycker sig se att Corona våg nr 2 slår hårdare mot yngre. Statistiken avseende coronadöden indikerar dock motsatsen. Fram till och med 15/6 var 67% va de som dog med Corona 80 år eller äldre. From den 15/6 tom idag har 73% av de coronadöda varit 80+ . Av de senaste 100 dödsfallen är 80% 80+... Alltså Corona våg nr 2 verkar slå ännu hårdare mot äldre, detta trots att sjukhus / IVA under denna period inte varit överbelastade så det har inte funnits någon anledning att prioritera bort äldre från att få vård (vilka vissa påstår att man gjorde i våras).

Sedan den 15/6, dvs de senaste 5 månaderna har totalt 15 personer (i snitt 3 pers/månad) under 50 dött med Corona! Sannolikenheten för yngre att drabbas är och har hela tiden varit i princip försumbar.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-18 kl. 21:29.
Citera
2020-11-18, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det intressantaste med den länken är att den största andelen vårdade är i gruppen 76 till 90 år. D.vs människor som högst troligen bor på omsorgshem, eller åtminstone med hemtjänst. Hade bilden sett likadan ut med vårens prioriteringar?
En annan faktor kring ålder, är att dagens yngre i många fall är i extremt dålig form. Högt blodtryck, diabetes osv är inte längre en åldersåkomma. Kommer någonting gott ur denna pandemi så kanske det motiverar folk att börjar röra på fläsket.

Just högt BMI, nikotinberoende och diabetes har ju ej visat sig vara nån form super-Death.

Isåfall hade ju miljoner Svenssons dött sen i februari.
Citera
2020-11-18, 20:58
Medlem
AreYouBacks avatar
Vaccinet, ge det till unga först? De har inte förtjänat det. Ge det till de äldre.
Citera
2020-11-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har noterat att några här i tråden tycker sig se att Corona våg nr 2 slår hårdare mot yngre. Statistiken avseende coronadöden indikerar dock motsatsen. Fram till och med 15/6 var 67% va de som dog med Corona 80 år eller äldre. From den 15/6 tom idag har 73% av de coronadöda varit 80+ . Av de senaste 100 dödsfallen är 80% 80+... Alltså Corona våg nr 2 verkar slå ännu hårdare mot äldre, detta trots att sjukhus / IVA under denna period varit överbelastade så det har inte funnits någon anledning att prioritera bort äldre från att få vård (vilka vissa påstår att man gjorde i våras).

Sedan den 15/6, dvs de senaste 5 månaderna har totalt 15 personer (i snitt 3 pers/månad) under 50 dött med Corona! Sannolikenheten för yngre att drabbas är och har hela tiden varit i princip försumbar för "yngre".
Sannolikt kan den som är ung och stark bättre tillgodogöra sig de förbättrade behandlingsmetoderna.
Citera
2020-11-18, 21:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vart ser du att de ligger på iva? Jag ser inte det någonstans i dina citat..

Pratades om IVA högst upp i artikeln så blev lite lurad. Bra du var uppmärksam. Här är åldersgrupperna som vårdas på avdelning

0-15: 2

16-30: 3

31-45: 5

46-60: 17

61-75: 34

76-90: 44

91 – och äldre: 4
Citera
2020-11-18, 21:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kollat runt lite med bekanta på några olika äldreboenden i region Stockholm. I dagsläget prioriteras framförallt personal med symptom samt boende med symptom. D.vs man vill ha tillbaka folk i arbete så snabbt det bara går. Är någon smittad ombeds denne vara hemma tills dess att symptom upphör +48 timmar. Är en boende smittad är det skyddsutrustning som gäller. Att det skulle föregå ett febrilt smittspårningsarbete där personer utan symptom testas stämmer alltså inte. Åtminstone inte på dessa boenden. Jag har svårt att se att det skulle vara väldigt annorlunda på andra platser. Åtminstone i Region Stockholm.

Som jag har hört, från det boende jag arbetat på tidigare samt några till (region Stockholm), så sker det smittspårning. Så fort en boende eller personal visar sig vara positiv så testas alla som träffat den personen, oavsett symtom eller ej. Det är ett enormt tryck på testerna och det tar tyvärr alldeles för lång tid för att få svaren, vilket innebär att personal som testat sig men inte har symtom ändå måste arbeta. Mycket jobbig situation för personal på äldreboende nu. Hoppas de kan få en rejäl löneökning men det lär aldrig ske.
Citera
2020-11-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Mycket bra sammanfattning av läget samt den hybris vi svenskar har. Att vi dessutom ha en myndighet där det jobbar 500 personer med enbart detta är för mig helt obegripligt. Det är bissart att det är högre sannolikhet att prick in 0 rätt på stryktipset än att ha så många fel på rad som FHM haft i sina prognoser, trotts 500 experter.

Du kanske är medveten om att Smittskyddsinstitutet, SMI, lades ner för några år sedan. Det var den myndighet som sysslade enkom med smittsamma sjukdomar. Folkhälsomyndigheten är så vitt jag förstått en sammanslagning av dåvarande SMI och Folkhälsoinstitutet. Så några 500 smittskyddsexperter finns det nog knappast på FHM.
Citera
2020-11-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Som jag har hört, från det boende jag arbetat på tidigare samt några till (region Stockholm), så sker det smittspårning. Så fort en boende eller personal visar sig vara positiv så testas alla som träffat den personen, oavsett symtom eller ej. Det är ett enormt tryck på testerna och det tar tyvärr alldeles för lång tid för att få svaren, vilket innebär att personal som testat sig men inte har symtom ändå måste arbeta. Mycket jobbig situation för personal på äldreboende nu. Hoppas de kan få en rejäl löneökning men det lär aldrig ske.

Det var mycket spännande! Då diffar det mellan olika boenden. Det låter ju helt sjukt. Privat eller offentlig regi?
Citera
2020-11-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sannolikt kan den som är ung och stark bättre tillgodogöra sig de förbättrade behandlingsmetoderna.
Jag håller med, det är en väldigt trolig förklaring. Med tanke på den förhållandevis låga beläggning på IVA så kanske det även tyder på att "nya" behandlingsmetoderna hjälper de yngre innan de blir så pass sjuka så de hamnar på IVA. I så fall även väldigt positivt map andelen offer med långvariga effekter av corona bör också minska väsentlig. t
Citera
2020-11-18, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ta nu och andas lite..
Skåne fick med 19 idag. Vi har inte haft ett dödsfall sedan den 12e enligt regionen.
Se inte en konspiration i allt. Livet blir nog lite jobbigt då..

Jag och min fru jobbar inom ett web-läkarföretag. Det som händer nu är skrämmande, den exponentiella ökningen är här och nu.

Det web-läkarföretaget jag arbetar för har ikväll total överbelastning (är ledig men frun jobbar). Det är minst sagt kaos. Många klagar på att de har suttit lång kö på 1177 och inte har fått hjälp - testerna är slut och väntetiderna är för långa. I Stockholm har de fått en sk. ”Könyckel” men när den ska användas så finns inga tider.

Blir så trött på såna som dig som ”tycker” men saknar kunskap!
Citera
2020-11-18, 21:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har noterat att några här i tråden tycker sig se att Corona våg nr 2 slår hårdare mot yngre. Statistiken avseende coronadöden indikerar dock motsatsen. Fram till och med 15/6 var 67% va de som dog med Corona 80 år eller äldre. From den 15/6 tom idag har 73% av de coronadöda varit 80+ . Av de senaste 100 dödsfallen är 80% 80+... Alltså Corona våg nr 2 verkar slå ännu hårdare mot äldre, detta trots att sjukhus / IVA under denna period inte varit överbelastade så det har inte funnits någon anledning att prioritera bort äldre från att få vård (vilka vissa påstår att man gjorde i våras).

Sedan den 15/6, dvs de senaste 5 månaderna har totalt 15 personer (i snitt 3 pers/månad) under 50 dött med Corona! Sannolikenheten för yngre att drabbas är och har hela tiden varit i princip försumbar för "yngre".
Döden kan vara en befrielse. Med det vill jag säga:

Varför bara fokusera på de döda? Vi har tusentals som gått igenom ett mindre helvete flera med kroniska skador och förkortade liv. Vi har också de med långvariga symptom relativt unga många av dem.

Vi har åter tusentals anhöriga som sörjer.

Slutligen så har vi en vårdapparat som går på knäna och det sista man kunde önska sig var en andra våg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in