2020-11-18, 17:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du vänder och vrider på dig märker jag. Studien är en av få i världen där man gör en randomiserad studie i samhället på munskydd. Om det görs fler kan man göra metastudier på dessa och se om man får en signifikans när man slår ihop studier. Det är mycket värdefulla studier även om resultaten är inkonklusiva, oavsett vad du tycker. Eller vad du tror vad jag anser.
Ja, de är värdefulla. Att resultatet inte var significant beror på att testgruppen var för liten/ alternativt för liten andel som blev smittade.

Det intressanta är att resultatet ändå blev precis det förväntade, att munskydd har smittdämpande verkan. Hade resultatet blivit tvärtemot, men ändå inte significant, så hade du sett undersökningnen som ett bevis för att munskydd inte hjälper. För det är ju det resultatet du är ute efter. Men det kommer du inte att få.
Citera
2020-11-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Exakt.

Ändå reducerar AB studien enligt Tegnells instruktion till:

"15:52

En ny dansk studie visar att munskydd inte kan bevisas skydda mot covid-19.

Det skriver Rigshospitalet i ett pressmeddelande."

Satan vad trött och uppgiven jag blir på medias uselhet.

SVT är bättre och skriver "Dansk studie: Ingen större skillnad i skydd mot corona med munskydd", även om detta inte är helt korrekt heller. Vad den danska studien kanske visar är att hela argumentet i Sverige om att individen ju själv kan välja att bära munskydd är meningslöst. Antingen bär vi munskydd allihop och skyddar varandra eller så gör vi inte det och så får vi mer smittspridning.
Citera
2020-11-18, 17:24
Medlem
Här inne verkar det fortfarande mest vara diverse kiv om hur rapporterade siffror ska tolkas, effekterna av eftersläpning etc. (Alltså missar man inte mycket om man inte hänger här.)
Dock en förbluffande iakttagelse: En dansk studie om ansiktsmasker debatteras flitigt? Den studien visade tydligen inga signifikanta resultat! Om resultaten inte är signifikanta så är det bara att acceptera just att den inte visar några vetenskapligt belagda resultat, d v s skillnader mellan mask / inte mask etc. Det betyder just att studien inte kan användas för stöd för nån som helst ståndpunkt åt nåt håll. Ändå tycks den här i tråden tolkas friskt med exakta procentsatser och "resultat som visar ditten och datten". Tyvärr visar detta bara nivån på tråden.
Citera
2020-11-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, de är värdefulla. Att resultatet inte var significant beror på att testgruppen var för liten/ alternativt för liten andel som blev smittade.

Det intressanta är att resultatet ändå blev precis det förväntade, att munskydd har smittdämpande verkan. Hade resultatet blivit tvärtemot, men ändå inte significant, så hade du sett undersökningnen som ett bevis för att munskydd inte hjälper. För det är ju det resultatet du är ute efter. Men det kommer du inte att få.

Som sagt du gör kardinalfel 1 i statistik, studien är inkonklusiv. Du kan varken påstå att munskydd hjälper eller inte hjälper.
Citera
2020-11-18, 17:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ser ut som om spridningen och dödsfallen håller på att lugna ner sig i många länder i Europa och på vissa håll i världen. Kanske är flera länder förbi det värsta i pandemin. Vi har några jobbiga veckor kvar i Sverige sedan tror jag att det lugnar sig även här. Det finns hopp, det är min analys även om Sverige har några tuffa veckor kvar då vi ligger lite efter.
Citera
2020-11-18, 17:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
598 (Lägesrapport har nyss kommit.)

En ökning med 15% bara sedan igår!!!
Beläggning i Stockholm är idag 617 (inkl IVA)

En ökning idag, men ingen hiskelig ökning i alla fall.

Från lägesrapporten nyss.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-18 kl. 17:35.
Citera
2020-11-18, 17:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, visst. Men den här studien kändes ganska väl genomförd. Och det kändes som att de som skrev studien kanske egentligen ville ha ett tydligt resultat till stöd för ansiktsmask.

Jag tyckte i alla fall att det kändes seriöst, och det är ju inte som att studien helt dömer ut ansiktsmasker. Tänk såhär, det kunde ha varit 20% färre som fick COVID i kontrollgruppen. Det hade varit mycket jobbigare att hantera. Nu lutade det i alla fall åt rätt håll, även om det inte var statistiskt signifikant.

Det tål också att sägas att hälften så många av maskbärarna fick sjukhusdiagnosticerad COVID (5 vs. 10 personer). Det är för få personer för att dra några konkreta slutsatser, men det skulle kunna vara så att masken minskar risken för svår sjukdom.
Det är en av de vettigaste noteringar du har gjort hittills. Jag har försökt säga det hela tiden. Förutom detta att det hänger på hur mycket virus man blir exponerad för hur sjuk man sedan blir så är jag också övertygad om att superspridare och superspridarevent handlar om både droppsmitta och aerosolmoln som hänger kvar i luften. Masker ser ut att begränsa detta i alla tester jag sett och tydligast från den smittade. Det är därför jag vill att man ska överväga masktvång i offentliga miljöer inomhus där många människor samlas eller är i rörelse.

Vi behöver inga munskydd i Övre Soppero när du köper en tunnbrödsrulle hos Blinds bensin & kiosk dock.
Citera
2020-11-18, 17:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, jag har aldrig haft tandproblem eller hål i tänderna. Jag är 42 år.

Gissningsvis är det andra saker i Indien som spökar med folkhälsan än munnskydd.

Enligt apan så måste du se ut som en coronazombie i käften, typ så:
http://www.palenightproductions.com/silicone-zombie-mouth/

Tänk att man kan bli så uppskrämd av ett munskydd.
Citera
2020-11-18, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Antalet inlagda på sjukhus i Region Stockholm ökade under det senaste dygnet med 15,2%.

Går regionen mot en veritabel härdsmälta?
Inte enligt onlyplaydonuts .Enligt hens diagram så är vi på väg ner.
Citera
2020-11-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är en väldigt enfaldig analys. Förutom de negativa hälsoeffekter jag nämnt i tidigare inlägg så kan man också nämna den falska tryggheten blöjorna innebär, samt människors tendens att hålla på och röra vid bakteriehärden till tygstycke de har över munnen med sina händer.

Kan du referera till kunskapsunderlaget som stöder detta påståendet?
Citera
2020-11-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
1. Från WHO Du listar alltså fyra genomkorrupta globalistorganisationer som källa skrattretande var ordet...

Problemet är att smittade folk, utan symtom, åker bussar, går till jobbet, går till butiken - utan att ens veta att de är smittade.

Sedan får du gärna tro att du får förskräcklig tandhälsa och hjärnskador av att du tar på dig munskydd de få minuter per dag då åker i kollektivtrafiken eller besöker en butik. Jesus! Det handlar inte om att bära mask 24 timmar om dygnet - utan en halvtimme i de situationer du kan tänkas trängas med folk i buss/butik.

Munskydd är inte lösningen, men en del av lösningen.
Citera
2020-11-18, 17:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Antalet inlagda på sjukhus i Region Stockholm ökade under det senaste dygnet med 15,2%.

Går regionen mot en veritabel härdsmälta?
Nu hittar du nog på.

Igår ökade det ca 15% från i förrgår. Idag har det ökat typ 3% från från igår.

Se mitt förra inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in