2020-11-18, 17:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kan ju prova en mask med ventil. Det är befogat om en person är riskgrupp, och man delvis vill använda masken för att signalera till andra att just den här personen behöver avstånd.

Om man är för skör även för den masken så skulle man t.o.m. kunna tänka sig en mask där man klipper några små hål, och utnyttjar den bara för signalvärdet.

Det var en mask med ventil. Den underlättar bara utandningen, masken i sig är tungandad just för att den ska skydda ordentligt. Jag hade ju kunnat sätta på min anhörige en Sundström SR-200 men då hade väl personalen skitit på sig.

Angående signalvärde så kom det en gammal kärring samtidigt som oss, hon höll inget avstånd och måste ha missat att det pågår en pandemi.
Citera
2020-11-18, 17:04
Medlem
Imorgon lär vi säkert få höra att Herr Tegnell tycker att denna är pretty nice: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-skydd-mot-corona-med-munskydd-visar-dansk-studie

Man väljer sina studier
Citera
2020-11-18, 17:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
15-20% kom man fram till i undersökningen. Men det som inte mättes var hur mycket man skyddar andra genom att bära mask ifall man är smittad. Övriga studier som gjorts har slagit fast att mask skyddar andra bättre än vad de skyddar en själv.

Med 15-20% egenskydd betyder det att det totala skyddet är > 30-40%.

Det är din slutsats va? För det stod det inget om i rapporten..

Jag säger alltså inte att så kan vara fallet, men det blir gissningar tills det finns bevis på det..
Många i denna tråden drar slutsatser i olika frågor baserat på rena gissningar och antaganden. Då är man inte bättre än Tegnell själv..

Om vi bortser från undersökningar, så är jag helt för munskydd tills någon visar mig bevis för att smittan ökar med munskydd.
Jag kan inte se någon anledning till att undvika att rekommendera munskydd i butiker och lokaltrafik.

Detta grundar jag endast på inställningen att det är bättre att vara försiktig än motsatsen.
Skulle alla använda munskydd i dessa miljöer utan att det gör någon nytta, så är den enda nackdelen ekonomisk. Det är något vi kan reda ut i efterhand..
Citera
2020-11-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag nämner bara de standarder som är vedertagna även på pre-printservrar.

Och det är inga tramsargument. Studier har blivit tillbakadragna för mindre.
Jo, visst. Men den här studien kändes ganska väl genomförd. Och det kändes som att de som skrev studien kanske egentligen ville ha ett tydligt resultat till stöd för ansiktsmask.

Jag tyckte i alla fall att det kändes seriöst, och det är ju inte som att studien helt dömer ut ansiktsmasker. Tänk såhär, det kunde ha varit 20% färre som fick COVID i kontrollgruppen. Det hade varit mycket jobbigare att hantera. Nu lutade det i alla fall åt rätt håll, även om det inte var statistiskt signifikant.

Det tål också att sägas att hälften så många av maskbärarna fick sjukhusdiagnosticerad COVID (5 vs. 10 personer). Det är för få personer för att dra några konkreta slutsatser, men det skulle kunna vara så att masken minskar risken för svår sjukdom.
Citera
2020-11-18, 17:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men för sjutton... Det handlar ju inte i huvudsak om huruvida en kirurgmask (enkel mask) skyddar bäraren.

Det handlar om huruvida bäraren skyddar andra (utifall bäraren är smittad - symptomatisk eller asymptomatisk).

Nu har vi haft den här pandemin i 9 månader och folk har fortfarande inte fattat skillnaden.

Skydda dina medmänniskor!!!

Exakt! Ingen av dem här i tråden som har lite koll har påstått att vanliga kirurgmunskydd skyddar dig själv från smitta. De skyddar andra!
Citera
2020-11-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var en mask med ventil. Den underlättar bara utandningen, masken i sig är tungandad just för att den ska skydda ordentligt. Jag hade ju kunnat sätta på min anhörige en Sundström SR-200 men då hade väl personalen skitit på sig.

Angående signalvärde så kom det en gammal kärring samtidigt som oss, hon höll inget avstånd och måste ha missat att det pågår en pandemi.
Ja, tyvärr så biter ingenting på vissa.
Citera
2020-11-18, 17:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Nu pratade vi om FFP2-masker.
Ok, ja, de liknar varandra men inte helt lika dock.
Citera
2020-11-18, 17:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Barn som dött av viruset nu, det var väl så det blev med Spanska sjukan att yngre drabbades svårt i andra vågen.

Därför måste man hålla allmänspridningen på ett absolut minimum, det får kosta vad det vill ekonomiskt.

Hur vet du att barn har dött "av" viruset?

Nej, det får inte kosta vad det vill ekonomiskt. Är du dum i huvudet? Ett barn har dött (troligen inte "av" covid) och du vill att alla andra barn som överlever (ca 99,999999% av dem) ska spendera resten av sina liv med att betala för detta vansinne? Vi ska alla behöva leva under ekonomisk depression i decennier för att ett barn på tio miljoner inte ska dö? Vi ska rasera hela civilisationen?

Ja, du är fan dum i huvudet.

För övrigt skrattretande att du ens jämför detta lilla fjantvirus med spanska sjukan. Det är som att jämföra division 6 med Champions League.
Senast redigerad av hardusettminapa 2020-11-18 kl. 17:12.
Citera
2020-11-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
15-20% kom man fram till i undersökningen. Men det som inte mättes var hur mycket man skyddar andra genom att bära mask ifall man är smittad. Övriga studier som gjorts har slagit fast att mask skyddar andra bättre än vad de skyddar en själv.

Med 15-20% egenskydd betyder det att det totala skyddet är > 30-40%.

Nej, vad de kom fram till var inkonklusivt. Ingen signifikant skillnad.
Citera
2020-11-18, 17:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Precis som det skulle bli i verkligheten. Eller menar du att man ska införa masktvång och sen släppa på alla restriktioner? Du menar att de vanliga restriktionerna är att jämställa med 30 km/h i trafiken?
Ingen har väl påstått att kirurgmask skyddar dig själv från smitta?? Studien påvisar nu faktiskt att de skyddar till viss del, vilket ju är positivt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-18 kl. 17:14.
Citera
2020-11-18, 17:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Herregud, sluta använda Facebook. Vi som använder betydligt tyngre andningsskydd än pappersmasker i arbetet har inte syrebrist i hjärnan, hjärnskador, cancer, dålig tandhälsa, försämrat immunförsvar eller svåra infektioner som följd av det.

1. Använder inte Facebook och har aldrig gjort.

2. Ge oss mer information, annars är ditt inlägg totalt intetsägande.
Citera
2020-11-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Femton-tjugo procent är inte fy skam, om det förhöll sig så.

Men det finns flera frågetecken här. Om du har ett samhälle där bara ett fåtal går runt med munskydd, kommer människor hålla större avstånd till just dessa individer?

När jag ser en person med munskydd i Stockholm så går jag storslalom. Dels för att det signalerar att just den här personen kan vara sjuk, men också för att det signalerar att personen är rädd för att smittas själv, eller kanske är i riskgrupp. Men det kanske bara är jag.

Jag säger bara att det finns en risk att de med munskydd fick mindre COVID p.g.a. en "fula ankungen"-effekt, där de stack ut från alla andra som inte bar munskydd. Det skulle fortfarande ge stöd för att det kan vara effektivt att be enbart riskgrupper gå med munskydd.

Fast du kan inte göra den slutsatsen. 15-20 % kan förklaras likväl av slumpen. Slutsatsen är att resultaten är inkonklusiva, dvs de kan inte påvisa någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in