2020-11-18, 14:10
Medlem
Otroligs avatar
Angående dödssiffran tycks det fortsatt drabba äldre väldigt hårt. Mängden och fördelningen talar väl för att äldreboenden har fått in mycket smitta.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Bra smittosiffra igen, bedrövlig dödssiffra.
Är det någon klump med eftersläpning ?

Smittsiffran är förfärlig, med tanke på att folk på flera håll i landet inte får möjlighet att testa sig. D.v.s. - det verkliga antalet nysmittade är större. Kanske MYCKET större.

Nej, angående dödstalet så är det också antagligen ÄNNU värre i verkligheten. Beroende på att FHM går igenom dödsregistret på onsdagar, och tar bort de fall där personer som varit coronapositiva ändå fått en annan dödsorsak på dödsorsaksintyget, i efterhand. På grund av detta blev det till och med minustal några gånger i somras, när antalet döda var så lågt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Dödsfallen är ju knappast en överraskning. Mest bara en fråga om när det rapporteras.

Men återigen verkar det som att smittade vänt nedåt, gäller att det håller i sig bara.

Smittade är inte på väg nedåt. Socialstyrelsen säger att smittspridningen ökar, men att det kan se ut som att smittan minskar. Men att detta beror på att testkapaciteten är maxad och att man nu enbart testar vissa grupper.

Så, Socialstyrelsen och SRI säger att antalet smittade ökar. Punkt.
Citera
Bannlyst
Hur går det med Norge, Danmark och Finlands dödstal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Wow, snart tresiffrigt igen. Vad tror ni det beror på att det är färre nya fall?
Mindre ökning av smittan än tidigare, samt andra grupper som testas. Jag tror dock att smittan fortfarande ökar en aning.
Citera
Medlem
Jag undrar ändå ifall det är färre nya fall beror på att dom inte har tillräckligt många resurser att testa folk på eller att folk inte testar sig alls.
Citera
2020-11-18, 14:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Handsprit och visir här hos min mor. Och de ringer och kollar att personalen sköter sig.

Ja har också uppfattat det som att de flesta äldreboenden använder visir + handsprit även i nära kontakt med de äldre. Det finns mindre evidens för visir än munskydd ändå används detta inom äldreomsorg ofta. Det fanns ett reportage om detta i Aktuellt för några veckor sen från Dalarna (?) där personalen var helt tillfreds (efter rekommendationer från FoHM) med att de skyddade de äldre med endast visir & handsprit och kände sig helt lugna med att de hade all utrustning.

Hittar inte reportage från äldreboende i Dalarna men letar vidare

Citera
2020-11-18, 14:12
Medlem
Medeltal döda per dag och vecka (gårdagens värden inom parantes):

vecka 42 (2,29): 2,29
vecka 43 (6,00): 6,14
vecka 44 (10,71): 11,00
vecka 45 (15,43): 20,14
vecka 46 (11,71): 18,43
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast återigen, det var inte frågan. Du sade att det inte var ett krav. Basala hygienrutiner är ett krav inom hemtjänsten. Punkt.

Jag efterfrågar lagkrav. Inga krav - lagkrav.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag undrar ändå ifall det är färre nya fall beror på att dom inte har tillräckligt många resurser att testa folk på eller att folk inte testar sig alls.

Självklart är det så. Det är ingen mening att gå och testa sig, om man först måste vänta flera dagar på att få göra det, och sedan vänta ytterligare flera dagar på svaret. Vid det laget är man ju ändå redan smittfri, OM det var corona (alternativt befinner sig på sjukhus). Så folk testar sig inte...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mindre ökning av smittan än tidigare, samt andra grupper som testas. Jag tror dock att smittan fortfarande ökar en aning.
Tänkte det hörde att testkapaciteten är maxad också så kan bero på det. För jag litar inte alls på att smittökningen har minskat alls.
Citera
2020-11-18, 14:14
Medlem
Mokshas avatar
Tack för svar.

Vad är produkten som avmaskar?

Ska kolla alla ingredienser mer ingående under dagen.

De flesta listade produkterna är väl receptfria?

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om du vill bli avmaskad en gång i veckan så är det bara att köra haha

Men du har helt rätt i att man har fokuserat väldigt lite på enkel profylax. Hur bra är vitamin d, vitamin c , NAC , Zink o Ivermectin tillsammans på att minska risken?

Hade dessutom varit mycket snabbare att studera profylax tidigt. Speciellt riskgrupperna borde ju få profylax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in