2020-11-18, 13:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
1539 på sjukhus nu, inom två veckor kan det bli fler än i våras. Det gäller att plana ut kurvan, det är allvar nu.

Om vi pratar om att "plana ut kurvan" så är ju utvecklingen helt enligt plan. Enligt Tegnell handlar "plana ut kurvan" om att nå upp till sjukvårdens kapacitetstak utan att passera den vilket vi antagligen gör. I alternativ 3 så vill man ju få in så många positiva som möjligt under så kort tid som möjligt utan att krascha sjukvården.

I suppression strategin planar man inte ut kurvan. Man vill att kurvan dyker ner till noll.
Citera
2020-11-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men jag berättade just att testkapaciteten ökar med 5000 denna vecka.
Om man testar ungefär lika många varje vecka och antalet positiva inte ökar, så är det ju tecken på stabilisering. Eller hur?
Inte om man testar andra personer. Om man ökar testkapaciteten för att kunna testa fler i äldreomsorgen så får man troligen ett helt annat resultat än om man ökar kapaciteten för att testa 17-19-åringar.
Citera
2020-11-18, 13:16
Medlem
En fråga bara ni som kan detta med testning. Var två stycken som testade sig på mitt jobb den 6/11 och fick svar den 17/11 den ena var positiv och den andra negativ nu är min fråga på vilket datum räknas deras sjukdom?

Tänkte är det så att det räknas 17/11 med i statistiken, då blir det ju en eftersläpning med provsvaren. Det visar vad som hände för en vecka sedan om jag förstår rätt?
Citera
2020-11-18, 13:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Spelar ingen roll.. om man testar 30000 varje vecka, och antalet positiva inte ökar så är det bevis för utplaning. Det kan inte vara tecken på en ökning. Punkt slut.
Men alla som behöver får ju inte testa sig, hur tänker du?
Citera
2020-11-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
15 084 nya registrerade fall igår.

Men det beror väl på att Sverige rapporterar i en klumpsumma på tisdagar vilket gör siffran oläslig och det är dags att FHM tar tummen ur röven och börjar rapportera dagligen.
Citera
2020-11-18, 13:18
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll.. om man testar 30000 varje vecka, och antalet positiva inte ökar så är det bevis för utplaning. Det kan inte vara tecken på en ökning. Punkt slut.
Bara om du har samma urval varje vecka.

Om ökad smittspridning leder till att det blir smittade på nya äldreboenden, då kommer man att testa alla på det boendet, troligen med låg grad av smitta (om man är snabba). Detta leder till färre smittade än veckan innan då de som hade sjukdomssymtom i allmänheten istället kunde testas.
Citera
2020-11-18, 13:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
En fråga bara ni som kan detta med testning. Var två stycken som testade sig på mitt jobb den 6/11 och fick svar den 17/11 den ena var positiv och den andra negativ nu är min fråga på vilket datum räknas deras sjukdom?

Tänkte är det så att det räknas 17/11 med i statistiken, då blir det ju en eftersläpning med provsvaren. Det visar vad som hände för en vecka sedan om jag förstår rätt?
Ja, så är det ju.
Citera
2020-11-18, 13:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men det beror väl på att Sverige rapporterar i en klumpsumma på tisdagar vilket gör siffran oläslig och det är dags att FHM tar tummen ur röven och börjar rapportera dagligen.
Ja, men jag svarade bara en användare som frågade.
Citera
2020-11-18, 13:19
Medlem
Citat:
Om man testar ungefär lika många varje vecka och antalet positiva inte ökar, så är det ju tecken på stabilisering. Eller hur?

Du drar slutsatser utifrån information som inte finns. Antalet positiva ökade kraftigt mellan v45 och v46 och R-talet i Skåne var därmed bland de högsta i Sverige förra veckan.

Antikroppsnivåerna är också lägre än i andra storstads regioner.

IVA och dödsfall kommer alltid med fördröjning.

Skåne sitter i skiten bokstavligen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-18 kl. 13:22.
Citera
2020-11-18, 13:22
Medlem
Citat:

Nej. Urvalet är inte detsamma. Vilket Socialstyrelsen påpekar. Enligt dem ökar smittspridningen i 20 av 21 regioner. Att smittspridningen ser ut att plana ut beror enligt dem på att testkapaciteten är maxad och andra urvalsgrupper. Men enligt dem ökar smittspridningen, man ser ingen utplaning.
Citera
2020-11-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ge oss en källa?

Hittar endast detta från 11 november
– When it’s all in place, we should be able to test 5,000 more people every week, he says.
https://mosaik.kristianstadsbladet.se/nyheter/covid-19-tests-run-out-in-skane-41468a87
Citera
2020-11-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Bra inslag om munskydd i dagens Morgonstudion i SVT1. Två läkare språkar, inte till FHMs fördel. Inslaget börjar efter 35 minuter

https://www.svtplay.se/video/24909201/morgonstudion/morgonstudion-18-nov-05-00?start=auto.
Om man tror på den där studien från staden Jena i Tyskland, som Fredrik Elgh hänvisar till som referensstudie varför allmänna munskydd fungerar, så tycker jag att man ska läsa den här genomgången av den studien:

https://forumbilder.com/i/rqsd

Munskydd fungerar inom vården, men det finns inte idag några empiriska bevis för att allmänna munskydd skulle vara en effektiv åtgärd för att minska smitta. Fredrik Elgh har helt enkelt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in