Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Tack för din uppriktighet. Du har givetvis all rätt att sympatisera med Trump, eller republikanerna. Givetvis finns det många skäl, många ideologiska skäl för miljontals amerikaner, att rösta på republikanerna. Med eller utan Trump. För eller emot Trump. Jag gillar inte Trump, men jag kan förstås inte demonisera alla hans anhängare. Att sedan kalla alla som är emot Trump för vänster eller marxister, såsom tongångarna är här i tråden, är heller inte så konstruktivt. Rent egoistiskt, av ren självbevarelsementalitet som boende i Europa, vill jag först och främst ha en president i Vita huset som vill samarbeta med Västeuropa. Det saknar jag hos Trump. Hur mycket och hur lite staten ska göra i USA är en klassisk höger-vänsterfråga, där jag givetvis kan ha åsikter, men i grunden är det något för amerikanerna själva.
Om det kommer fram något med substans, inga twitter-nissar som sitter hemma i garaget, så tar jag till mig det. Hitintills lyser övertygande bevis med sin frånvaro.
Om jag ska vara ärligare ännu, så tror jag att Trumps fason är godkänt av demokraterna och var ett sista försök att säkra vissa betingelser innan vad som komma ska. Hoppas jag tar fel. Har tänkt detta redan innan Trump kandiderade. Att de behövde en populist som fick Europa att kallsvettas och som drog upp fronten mot Kina, samt återetablerade MAD och drog ner på proxykrigandet.
Pallar inte förklara. Men om det är som jag tror, så kommer det visa sig så här:
- Man ville ge Kina smak på Amerikansk vilje att värna om intressen.
- Man framlägger mjukare framtidsutsikter om de sköter sig.
- Om inte, måste resurser allokeres mot Kina.
- Därför har man gett Ryssland lite rum att säkra sina intressen, så de inte är i överspännda.
Dock: Ryssland som uppnåt objectives regionalt och resurser mot Kina kräver ett starkare Europa, annars ramlar det hypotetiska krigsteatret och vestlig övermakt som stabiliserar Europa.
Så: Man måste få Europa att rusta upp.
Jag tror att det barkar mot internationell konflikt, och att Trumpisme var lösningen som inte tvingade amerikanerna att skrika rakt ut "Vi kan inte hålla emperiet, alarm!".
Dock så fungerar inte den taktiken om hela världen andas ut bara för att Biden-business-as-usual får makten. Så man måste fasthålla allierades känsla av att man inte kan lita på den garanti man vant sig vid. Tror detta handlar om psyops ägnat att förbereda allierade på tuffa tider.
Sedan menar jag inte att det betyder att hela hans program är saksamma. Jag håller med ideologin i mångt och mycket, och jag ser ett problem med den sortens korporatisme som växt fram, särskilt vad angår infotechbolag etc. Men jag har en känsla av att nyckelpersoner är briefade och att det finns ett element av skarpt läge där man har koordinerat mer "rogue" av hänsyn till nationella intressen.
Kan vara totalt foliehattari. Men om man ser på Rysslands beteende, och sättet dom vill få Turkiet att defekta från NATO etc. Det pekar på att man förbereder ett läge där amerikanerna är upptagna lite mer i riktning av Kina. Om man ser på Trumps samlade politik internationellt, så stämmer den med att man siktar mot Kina och vill ha Europa står fortfarande. Neddragningen av proxykrig och flexandet med realiserade hot (fram för Kina m. bombing i Syrien etc.) indikerar att man vill visa, att M.A.D. strategin nog fortfarande är aktiv, och att man kommer reagera mot länder oavsett om de använder proxy eller inte (detta kan då balancera amerikansk förhandling även om kina ser att de är på väg ned).
Har haft känslan av att detta var gameplan sedan Wikileaks underminerade en bestämd sfärs känsla av "gemenskap" med stat och regering. Det var i min optik där man började fatta att en vanlig amerikansk president inte ens KAN säga vad hoten är utan att bli misstrott. Man behövde en som fick alla att känna läget utan man behövde lita på han. Dvs. oberoende av hur man tror "deep state" tänker och tycker om läget.
My 2 tinfoils.