2020-11-18, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Et veldig interessant innlegg skrevet av goingsomewhere: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Helt topp, takk. Han mener at RU har den kompetansen, det er åpenbart at jeg bommet her.
Edit: viser seg jo at eksperter som har uttalt seg også har tatt feil. Jeg siterer den for andre å bla i lettere.
Senast redigerad av Ittno 2020-11-18 kl. 07:47.
Citera
2020-11-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Ja. VG kunne nevne at det ble opprettet to kontoer, den 7.7.2018 på kuCoin.com og 10.7.2018 på Huobi.com, og den siste er ovenstående. kuCoin koblingen har jeg ikke funnet fram til (enda)

Så vis man brukte litt tid å studere trusselbrevet nøye (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e83lv9/loerenskog-saken-her-er-hele-trusselbrevet) så kommer det en del ting fram som var ikke kjent fra før. Instruks er veldig tydelig å bruke OTC (over the counter) kryptosalg for xmr, og bare vanlig kryptobørs som siste utvei, og han nevner til og med to forskjellige OTC kryptosteder. Hvis du gidder kan du selv lese deg opp om hva OTC er og hvorfor det i mye mindre grad påvirker kryptokurs, noe som også nevnes explisit i brevet. Det er lov å lese før man spør vetdu! XMR beløp er utraserbar.

God spørsmål, jeg har selv tenkt mye på det. En ting er sikkert, det er godt gjennomtenkt. Det jeg prøvde å si at for noen som RU det ville være en enkel sak å klekke ut alt. For en person som han ville det være en enkel sak å sette opp kontoer, lagre nøkkelene (digitale) på en minnebrikke, sette opp nettstedet, overføre btc via en konto på Huobi med falsk ID (epost). Også i brevet ble det anbefalt å bruke to OTC (over the counter) handlesteder, det synes jeg er langt over kunnskapsgjennomsnittet. Husk at i begynnelsen ble de disktutert MYE hvor vanskelig det ville være å få takk i så mye monero. Gjerningsmannen/menn var seg godt bevisst på det og visste at det er da man skal bruke OTC. OTC er ikke for hvermansen, ikke for deg og meg så å si. Men noen som vil sette opp en stor BTC miningfarm, som RU ønsket, en slik person vet nok om det.

Jeg tror nok at RU og hans FB innlegg kan ha vært starten av alt. Noen skjønnte at her var det penger å hente, og noen skjønnte at RU kunne brukes til å få visse brikker på plass. Kan ikke tenke at RU har selv noe som helst med AEH å gjøre, han er i beste tilfellet en brikke i et større spill.

En annen ting er at investeringene som RU trengte TH til er i samme beløpstørrelsen, ca 100 Mill nok. Det koster litt å sette opp en ordentlig stor mining farm.
Enormt interessant «artikkel».
Citera
2020-11-18, 08:26
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
En annen ting er at investeringene som RU trengte TH til er i samme beløpstørrelsen, ca 100 Mill nok. Det koster litt å sette opp en ordentlig stor mining farm.
Høna eller egget?

Var det «kidnappere» fra kryptomiljøet som ville ha omtrent det samme beløpet det koster å sette opp en miningfarm?

Eller var det TH & co som forsøkte å villede politiet inn i kryptosporet ved å kreve det samme beløpet?

Lokkematen RU ble kastet fram av TH nesten umiddelbart, og har neppe med viten og vilje bidratt til noe i denne saken.
Citera
2020-11-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
På videoen her kan du se gjestetoalettets plassering i 1. etasje:

Her poster jeg den imgurlinken der du tegnet opp rommene, i tilfelle flere vil se

Takk, mitt innlegg var ment som en illustrasjon på at det kan være motstridende opplysninger. Dette med mobiltelefonens plassering var hentet fra et annet forum.
Citera
2020-11-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Høna eller egget?

Var det «kidnappere» fra kryptomiljøet som ville ha omtrent det samme beløpet det koster å sette opp en miningfarm?

Eller var det TH & co som forsøkte å villede politiet inn i kryptosporet ved å kreve det samme beløpet?

Lokkematen RU ble kastet fram av TH nesten umiddelbart, og har neppe med viten og vilje bidratt til noe i denne saken.
Hvem andre med kryptyptokometanse kan th ha kontaktet uten spor. Han var i kina men kan selvsagt ha gått under politiets radar. Kan også være kontakter av ru. Lite miljø dette.
Citera
2020-11-18, 09:48
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hvem andre med kryptyptokometanse kan th ha kontaktet uten spor. Han var i kina men kan selvsagt ha gått under politiets radar. Kan også være kontakter av ru. Lite miljø dette.
Jeg tror hele kryptobiten ble overlatt til barna.

Hensikten var trolig todelt, både å skaffe et grunnlag for usporbart kidnappingsplott hvor penger ble betalt til «seg selv», og samtidig villede etterforskningen mot et bestemt kryptomiljø. Møtene mellom TH og RU var ledd i dette siste.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-11-18 kl. 10:23.
Citera
2020-11-18, 10:13
Medlem
Da TH fikk vite at RU hadde blitt pågrepet skal han ha blitt svært overrasket.
Hvorfor så overrasket når TH ganske umiddelbart etter forsvinningen dro kryptomannen inn i saken?
Citera
2020-11-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Da TH fikk vite at RU hadde blitt pågrepet skal han ha blitt svært overrasket.
Hvorfor så overrasket når TH ganske umiddelbart etter forsvinningen dro kryptomannen inn i saken?
Årsaken til at TH ble svært overrasket over dette, kan f.eks ha vært fordi TH eventuelt ikke hadde mistanke om at RU kunne være involvert i forbrytelsen.

Jeg vil ikke kalle det at TH fortalte om kryptomannen i avhør for "å dra kryptomannen inn i saken" slik som du kaller det.

goingsomewhere's innlegg som nylig ble linket til, er verdt å lese og å reflektere over

Her er link til innlegget, så du/dere slipper å lete :
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-18 kl. 10:57.
Citera
2020-11-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Takk, mitt innlegg var ment som en illustrasjon på at det kan være motstridende opplysninger. Dette med mobiltelefonens plassering var hentet fra et annet forum.
Jeg forstår. Jeg har også erfart flere ganger at detaljer i saken har blitt beskrevet ulikt i forskjellige artikler. For lang tid siden sto det i en artikkel om en bil som var fanget på video kl 9.05, men etter at det ble publisert opplysninger om bilobservasjoner kl 7.56 og 8.56 har det ikke stått noe om "9.05-bilen". Jeg er usikker på om det som ble beskrevet som en bilobservasjon kl 9.05 er den bilobservasjonen som var kl 8.56?
Citera
2020-11-18, 11:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
en ukjent gm som tilfeldigvis visste hvor telefonen pleide å ligge men som th selv ikke oppdaget og hørte. Jeg klarer ikke se for meg en annen hovedmann enn th. Nrk intervjuet forsterket dette inntrykket.

Det där första blir ju lite konstigt ja. Vem vet var mobilen brukar ligga — och lägger den där — men lägger den fel? Det blir inget rätt alls där nä. Sonen? THs vänner? Och av exakt vilken anledning; det är ju uppenbart att hon är borta?
Citera
2020-11-18, 11:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Kan TH ha hittat nån figur online som hjälpt honom? Eller är det snarare så att det finns tillräckliga instruktioner hos tjänsten och att TH använt en ännu okänd dator?

Borde TH inte i alla händelser ha haft tillgång till en dator, eller en annan smartphone?
Citera
2020-11-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där första blir ju lite konstigt ja. Vem vet var mobilen brukar ligga — och lägger den där — men lägger den fel? Det blir inget rätt alls där nä. Sonen? THs vänner? Och av exakt vilken anledning; det är ju uppenbart att hon är borta?

At den ble lagt på bordet er det viktigste, tror ikke man bør henge seg opp i at den ble lagt noen centimeter feil. Og det er TH som har påpekt at det var på feil side av bordet, som for å distansere seg selv fra denne handlingen (også).
Senast redigerad av Alsagio 2020-11-18 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in