2020-11-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Du har haft fel sedan dag ett i dina bedömningar. Och att du inte trodde på hundratusentals döda i Sverige tar du som en slags garanti för hur rätt du har? Gullig du är.
Jag har, som du kanske förstått(?), inte för vana att uttala mig om saker jag inte är insatt i. Jag nöjer mig med att presentera fakta och låta var och tolka dem.

Däremot tycker jag att alla vuxna människor borde ha kritiskt sinne nog för att inte gå på vilken tidningsanka som helst. Vi svenskar är troligen #1 vad gäller källkritik och har därför 1% överdödlighet i år medan Spanien ligger på drygt 18% på Italien på ca. 17% t ex.
Citera
2020-11-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Johan Carlson sa i Aktuellt häromdagen att de inte har identifierat någon situation i Sverige där man inte kan hålla avstånd (så att mask vore lämpligt).

Hoppas han läser tidningen idag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/568W0W/trangselkaos-efter-stopp-i-pendeltagstrafiken

Det var ta mig fan det dummaste som kommit från FHM någonsin. Kollektivtrafik, anyone?
Storstäder? Gymnasier? Tegnell är verkligen i gott sällskap.

131000/m har Carlson. Ung 1.6 mille om året. Fick nyss lyft på 4.5%. Inkompetens ska belönas, enligt tradition.

Nu börjar förresten återinfektionerna dyka upp. En vän textade igår och beskrev "hoppande feber", som hen hade i våras.

Troligen är det covid nummer 2.
Citera
2020-11-18, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var ta mig fan det dummaste som kommit från FHM någonsin. Kollektivtrafik, anyone?

131000/m har Carlson. Ung 1.6 mille om året. Fick nyss lyft på 4.5%. Inkompetens ska belönas, enligt tradition.

Nu börjar förresten återinfektionerna dyka upp. En vän textade igår och beskrev "hoppande feber", som hen hade i våras.

Oh shit! Där har vi det svart på vitt att det inte finns någon immunitet. Ring genast varenda nyhetsbolag du kan hitta!
Citera
2020-11-18, 10:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Kanske vore dags att kalla återinfekterade för covid-20 och inte covid-19
Då har vi klart för covid-21 till tredje gången
Citera
2020-11-18, 10:21
Medlem
Citat:

Om troliga återinfektioner.

Omni, 14 november:
Folkhälsomyndigheten undersöker just nu omkring 150 fall av återinsjuknande i covid-19, skriver Dagens Nyheter. Karin Tegmark Wisell, överläkare och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, tycker att det finns för lite kunskap om återinfektioner.

– Mycket bygger på tidigare coronavirus som inte varit i en pandemisituation, säger hon.

De allra flesta som blir sjuka en andra gång blir inte lika dåliga som första gången, men det finns alltid avvikelser, enligt Folkhälsomyndigheten. Risken att bli smittad en andra gång verkar bero på hur stor exponering man har för viruset.

Läkare: Jag upplever inte att jag blev lindrigare sjuk andra gången (Betallänk)Dagens Nyheter
https://omni.se/fhm-undersoker-150-fall-av-aterinsjuknande-i-covid19/a/PRyRpX
Citera
2020-11-18, 10:29
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Presskonferens om skolan - stänger de ned igen?

Kom ihåg att tråden är placerad i medicin och hälsa och fokus ska därför ligga på medicin/vetenskap. Det finns trådar som diskuterar politik/myndigheter i andra forumdelar. Läs moderatormeddelandet.

// mod
Citera
2020-11-18, 10:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
182 nu. Det ökar snabbt med inneliggande på IVA i skrivande stund.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Ojdå. Det är svårt att veta om det går snabbare eller långsammare än i våras då det inte går att se den perioden.

---

FHM:s nätplats ligger nere!
Citera
2020-11-18, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ojdå. Det är svårt att veta om det går snabbare eller långsammare än i våras då det inte går att se den perioden.

---

Det går ändå myycket långsammare nu. Dom värsta veckorna i våras så låg den totala ökningen på mellan 20-40 om dagen.
Citera
2020-11-18, 10:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har inte hört några "råd" därvidlag. Jag håller naglarna korta och stoppar ner tassarna i en hink med klorinlösning när jag varit ute i butiker och handlat. Eller rättare sagt, gjorde så i våras när smittspridningen var som intensivast.

Och nu är det väl dags igen...

En sådan klorinlösning tar väl död på det mesta antar jag.
Citera
2020-11-18, 10:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

---

Det ökade med 20 personer / dag en kort tid för att sedan snabbt fördubblas till 40 personer / dag. Att det går långsammare den här gången förklaras nog delvis av att man förstärkt på avdelningsnivå med olika typer av andningsstöd som i våras ffa fanns att tillgå på IVA.
Citera
2020-11-18, 10:44
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det går ändå myycket långsammare nu. Dom värsta veckorna i våras så låg den totala ökningen på mellan 20-40 om dagen.
Fler patienter hamnar väl numera på infektionsavdelningar istället för IVA jämfört med i våras?

Så antalet vårdade kanske ger en mer rättvisande bild av utvecklingen?
Citera
2020-11-18, 10:46
Medlem
kommer universiteten att öppna upp eller kommer man ha distans undervisning, jag tycker att det senare vore mer lämpligt. Då hela landet upplever högre smitto fall samt så börjar man nu införa striktare restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in