2020-11-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Maratonpass på IVA införs igen

Publicerat kl 03.00
För att klara det ökade behovet av intensivvård på grund av coronapandemin beordrar nu Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge personalen på IVA att återigen jobba längre arbetspass på 12,5 timmar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7602102

Fy fan. Hur länge ska personalen malas sönder, innan medelsvensken fattar vad som sker?

Jag har diskuterat med personer utanför vården i ett halvår och nästan ingen fattar hur allvarligt det är.

"Bit ihop" skrev nån idiot häromdagen.

Vårdpersonalen går sönder.

Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor sitter tyvärr samma båt.

Ovanpå detta: läkarbrist.

Man har svårt att få upp patienter och koppla loss respar, för det finns inte läkare..

Detta problem finns i en svensk region än så länge.
Citera
2020-11-18, 09:22
Medlem
https://www.washingtonpost.com/world/2020/11/18/sweden-coronavirus-surge-policy/
Washington Posts Ishaan Tharoor:

"Till och med Sverige överger den svenska modellen”.
"Skiftet i ton är värt att notera med tanke på Sveriges ökänt lättviktiga inställning till pandemin”.
Citera
2020-11-18, 09:23
Medlem
Meland i VG;

"De senaste besluten visar nu att Regeringen kör över Tegnell på punkt efter punkt."
Citera
2020-11-18, 09:23
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
https://www.washingtonpost.com/world/2020/11/18/sweden-coronavirus-surge-policy/
Washington Posts Ishaan Tharoor:

"Till och med Sverige överger den svenska modellen”.
"Skiftet i ton är värt att notera med tanke på Sveriges ökänt lättviktiga inställning till pandemin”.
*Svenskarnas
Citera
2020-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
178

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Gårdagens IVA-patient siffra är nedskriven till 168 enligt SIR
Så, 10 fler hittills idag på IVA = 178
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-18 kl. 09:34.
Citera
2020-11-18, 09:31
Medlem
Varför valde regeringen och höjde publiktaket till 300 samtidigt som antal fall växte? Jag ska förklara varför. Folkhälsomyndighetens beräkningar visade att reproduktionstalet låg stilla. Detta byggde dock på en miss, genom att det dels var äldre information och dels byggde på allvarligt sjuka, och med en smittspridningen som ökar bland yngre kan det vara så att allvarliga fall tillfäligt står still samtidigt som totala antalet fall ökar. Sedan dess har FHM ändrat sin metod för att beräkna reproduktionstalet, utan att förklara varför (antagligen för just denna miss). Tegnell är dock så kantig så att han väljer bara se det han vill se, så en dålig rapport som talar till hans fördel väger tyngre än all annan empiri.
Citera
2020-11-18, 09:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Gymnasiet kommer säkerligen att stänga fram till jul med tanke på att den åldersgruppen smittas mest.
Jag är tveksam till att de verkligen kommer att gå ut med det, vi får se?
Citera
2020-11-18, 09:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, jag hade en arbetskollega som var på jobbet genomförkyld igår. Det räcker inte att ge goda råd.
Att utsätta andra för allmänfarlig sjukdom måste vara straffbart på samma sätt som rattfylleri.
Jag har hört om en läkare på ett sjukhus i Västra Sverige som var på jobbet med feber och träffade patienter och kolleger och testades sedan positivt för covid-19
Säker källa, 100% säker.
Det krävs betydligt vassare tag om vi ska få bort redan sjuka från arbetsplatserna.
Citera
2020-11-18, 09:43
Medlem
En av symptomen ska vara torrhosta men vad exakt är torrhosta? Slemhosta är ändå uppenbart vad det är men torrhosta då?

Är torrhosta bara en simpel hosta eller finns det något speciellt som betecknar torrhosta? För en normal hosta är ju torr men det är ju även en sk hosta. Det är en genuin fråga, brukar vara frisk som en nötkärna året runt så jag har ingen större erfarenhet av vad en torrhosta är såvida det inte faktiskt bara är en simpel hosta.

Gör torrhosta ont kanske jämfört med hosta?
Citera
2020-11-18, 09:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
En av symptomen ska vara torrhosta men vad exakt är torrhosta? Slemhosta är ändå uppenbart vad det är men torrhosta då?

Är torrhosta bara en simpel hosta eller finns det något speciellt som betecknar torrhosta? För en normal hosta är ju torr men det är ju även en sk hosta. Det är en genuin fråga, brukar vara frisk som en nötkärna året runt så jag har ingen större erfarenhet av vad en torrhosta är såvida det inte faktiskt bara är en simpel hosta.

Gör torrhosta ont kanske jämfört med hosta?

Tänk ” rethosta” .
Citera
2020-11-18, 09:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack, hade inte hört talas om det innan. Tycker det är märkligt att inte Sverige rapporterar likt de andra länderna: antal som vårdas för covid på sjukhus, respektive antal på IVA. Vi rapporterar bara på IVA. Det ser ju iofs mindre farligt ut då.

Ja, jag blev förvånad i våras när vi bara rapporterade IVA-fall, trots att man flyttat massa vård till två nyöppnade covid-IMA, där de flesta låg, och också under intensivvård, trots namnet.

IMA betyder indermediärvårdsavdelning.
Citera
2020-11-18, 09:51
Medlem
Robocraps avatar
Flockimmuniteten i Stockholm rycker närmare och närmare..

Tegnell litar på att ni klarar detta. Kämpa! Kämpa!

"Trängselkaos efter stopp i pendeltågstrafiken"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/568W0W/trangselkaos-efter-stopp-i-pendeltagstrafiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in