2020-11-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Pressträff kl. 10 angående högre utbildning. Stängning av högre utbildning? (som i praktiken redan är nerstängd pga i princip alla kurser på distans)
Redan på distans?
Citera
2020-11-18, 07:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skrämmande siffror från USA:

11,695,711 antal fall
+157,261 igår

254,255 antal döda
+1,615 igår
Och än har de nu i "tredje" vågen ej peakat i nya smittade.

Det är t ex I Texas det ökar både i smittade och dödsfall. Texas ser ut att vara i sin andra våg. (Delstaterna går i olika takt.)
Citera
2020-11-18, 07:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns knappast nåt belägg för det du skriver. Alla andra länder som stängde ner har inte fått en ekonomi som liknar u-ländernas och de inte är oroliga för alla andra heller.
Titta bara på grannländerna Norge och Finland hur de har skött det.
Sverige kommer snart att få ett daglig dödstal som motsvarar Norges ackumelerade dödsfall i C19 hittills. När ska ni vakna till egentligen ?!

Bäst ekonomiskt går det ju i Asien där man hade hårda lockdown i början o inte tillåtit omfattande allmän spridning.

Sverige har ju värre "lockdown" nu än grannländerna om man följer rekommendationerna. Så en myt att Sverige inte har lockdown. Skillnaden är dock att egoister o förnekare tillåts strunta i råden o driva smittan.
Citera
2020-11-18, 07:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Pressträff kl. 10 angående högre utbildning. Stängning av högre utbildning? (som i praktiken redan är nerstängd pga i princip alla kurser på distans)

Tror gymnasium och universitet blir på distans fram till jul.
Citera
2020-11-18, 08:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Men kommer det verkligen meddelas på en pressträff utan Statsminister och FHM?
Citera
2020-11-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ja man kan undra hur lärarutbildningen funkar nu?
Citera
2020-11-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Redan på distans?

Ja, varenda kurs på mitt universitet ges som distanskurs. Inga träffar fysiskt utan allt ges genom Zoom. Några undantag finnes som vissa förstaårsstudenter och de som doktorer eller skriver arbeten. Liten andel alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Jag tror högskolorna kommer stängas.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men kommer det verkligen meddelas på en pressträff utan Statsminister och FHM?

Varför inte? Högskolorna är (i princip) redan på heldistans och skillnaden blir i praktiken ingen. Stänger man högskolorna kommer det sända en signal att regeringen tar ansvar för sin del och nu måste Svensken ta sitt ansvar. Eftersom högskolorna redan är på distans så är kostnaden mer eller mindre ingen. Dessutom har alla högskolor redan en enormt bra kapacitet att hantera allting på distans.

Gymnasie tror jag knappast man stänger.

Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Ja man kan undra hur lärarutbildningen funkar nu?

Vet ej. Jag har tagit min examen och arbetar inte inom skolan ännu då jag arbetar med annat en stund till. Lärarutbildningen lär väl fungera exakt lika väl som precis alla andra program som nu ges på distans. Varför det skulle vara en skillnad kan nog du redogöra för.
Citera
2020-11-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bäst ekonomiskt går det ju i Asien där man hade hårda lockdown i början o inte tillåtit omfattande allmän spridning.

Sverige har ju värre "lockdown" nu än grannländerna om man följer rekommendationerna. Så en myt att Sverige inte har lockdown. Skillnaden är dock att egoister o förnekare tillåts strunta i råden o driva smittan.
Ja, jag hade en arbetskollega som var på jobbet genomförkyld igår. Det räcker inte att ge goda råd.
Att utsätta andra för allmänfarlig sjukdom måste vara straffbart på samma sätt som rattfylleri.
Citera
2020-11-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ja, varenda kurs på mitt universitet ges som distanskurs. Inga träffar fysiskt utan allt ges genom Zoom. Några undantag finnes som vissa förstaårsstudenter och de som doktorer eller skriver arbeten. Liten andel alltså.

Jag tror högskolorna kommer stängas.

Varför inte? Högskolorna är (i princip) redan på heldistans och skillnaden blir i praktiken ingen. Stänger man högskolorna kommer det sända en signal att regeringen tar ansvar för sin del och nu måste Svensken ta sitt ansvar. Eftersom högskolorna redan är på distans så är kostnaden mer eller mindre ingen. Dessutom har alla högskolor redan en enormt bra kapacitet att hantera allting på distans.

Gymnasie tror jag knappast man stänger.

Vet ej. Jag har tagit min examen och arbetar inte inom skolan ännu då jag arbetar med annat en stund till. Lärarutbildningen lär väl fungera exakt lika väl som precis alla andra program som nu ges på distans. Varför det skulle vara en skillnad kan nog du redogöra för.
Tänkte främst på VFU-kurserna.
Citera
2020-11-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Tänkte främst på VFU-kurserna.

Det gäller ju även många andra program som har VFU, inte bara lärarna.
Citera
2020-11-18, 08:53
Avstängd
Uppdatering från IVA: 174
Citera
2020-11-18, 09:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Uppdatering från IVA: 174
178