Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Det där med löner är knepigt. Skillnaden mot Sverige är främst:
- Man har inte betald semester, utan får det som i Sverige kallas semesterersättning och som är på 12%.
- När man har fast månadslön så betalas den ut januari-november. I december betalas semesterersättning + eventuell resultatbonus ut. Jobbar man på ett företag som går bra så får man normalt en månadslön i bonus. Många har alltså 11 månadslöner, en bonus och en semesterlön och det är dessa man säger är 13 månadslöner. Som nyanställd måste man dock observera att semesterlönen måste tjänas in och börjar man på våren i maj så kanske man inte får någon semesterlön alls till den semester man har rätt att ta ut eftersom man inte tjänat in någon semesterlön.
Å andra sidan rätt likt Sverige ändå, gällande semestern. Skillnaden är kanske främst att norrmännen får sin semesterlön på liknande sätt timanställda vikarier får i Sverige. (Dvs 12% etc. på utbetald lön per månad). Men på sätt och vis får norrmännen ändå 13 månadslöner, av vad jag kan läsa ut av vad du skrev.
Lite som vissa länder i Latinamerika har jag för mig, som har en "extra månadslön" runt juletiden.
(Fast med deras historiskt galopperande inflationer kanske det är skit samma..)
Nyanställda får många gånger vänta på sina semesterlöner även i Sverige, diffar en hel del.
(Egentligen en hel "vetenskap" att gå igenom så här sent på kvällen. Dvs. för mycket.)
Men för att återgå till trådens huvudfråga: Räknat på "allt" tjänas det inte överdrivet mycket i Norge längre, framförallt har NOK sjunkit rejält sedan oljan började gå illa. En NOK är 95 svenska öre just nu när jag kollade i skrivande stund. Alltså 100.000 NOK är 95.000 SEK.
(Som "lök på den norska laxen" så är allt i princip dyrare i Norge).
Vissa yrkesgrupper, speciellt inom sjukvården etc. tjänar betydligt mer än i Sverige, men generellt kan man idag inte längre säga att det skulle vara lönsamt att börja jobba i Norge. Såvida man inte lever som ett "fattighjon" då, dvs. snålar på allt, liknande som de östeuropeiska byggjobbarna lever i Sverige.