2020-11-17, 21:31
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Ghana 2020-11-17 kl. 21:45.
Citera
2020-11-17, 21:35
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Skulle givetvis stå att när man skattat i båda länderna så får man pension från båda, alltså dubbel pension

Detta är jag ganska säker på är en felaktig och utdaterad uppgift du har - nu för tiden(tror jag) det är så att du enkom får pension från det land du väljer att bosätta dig i som pensionär och då flyttas pengarna från det andra landet över till dit du valt att bosätta dig. Dvs. bosätter du dig i Sverige så skickas pengarna från Norge över till Sverige och slås samman där och tvärtom - du får alltså inte utbetalt pension från två länder, längre... Du måste ansöka om detta när tiden är inne så gör det i tid - beror på vilket land du skal bosätta dig i vad gäller vilken blankett och var du får denna från...
Citera
2020-11-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westrandy
FEL !!

12 MÅNADER..Har jobbat i Norge sen 2012

Skatt 34%
Man kan få kildeskatt med 25% då men då får man ej ha heltidsarbete..

Nav .. dvs A-kassa ingår i dessa 34%
Det går utmärkt att ha kildeskatt första året man är skattemässigt bosatt i Norge som utlänning, oavsett om man arbetar heltid eller inte.

https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide-i-norge/skattekort/kildeskatt-pa-lonn/

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. Helt fel är det inte.
Några kommuner betalar ut lön 13 gånger om året.
Yttra dig inte med säkerhet om du inte vet.
Det är skillnad på att betala ut 13 löner om året, och att få 13 månadslöner per år. Vet inte riktigt varför antalet löneutbetalningar är relevant, du får samma summa i lön oavsett om det betalas fem gånger per månad eller en gång i kvartalet.
Citera
2020-11-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutbyknut
Äntligen nån som har koll på läget! Har själv bott i Norge i 10 år.
Ja, det är fascinerande att svaren blir så olika i en tråd som handlar om Sveriges grannland, där det är enkelt att kolla upp fakta. Visst om motsvarande tråd om typ Libyen eller Nicaragua dett ut så här, men Norge...
Citera
2020-11-17, 21:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det går utmärkt att ha kildeskatt första året man är skattemässigt bosatt i Norge som utlänning, oavsett om man arbetar heltid eller inte.

https://www.skatteetaten.no/person/utenlandsk/skal-du-arbeide-i-norge/skattekort/kildeskatt-pa-lonn/

Det är skillnad på att betala ut 13 löner om året, och att få 13 månadslöner per år. Vet inte riktigt varför antalet löneutbetalningar är relevant, du får samma summa i lön oavsett om det betalas fem gånger per månad eller en gång i kvartalet.

Okej, snillet. Haha.
Citera
2020-11-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Okej, snillet. Haha.
Förklaringen var kanske inte mest riktad till dig utan till tråden i allmänhet, uppgiften om 13 månadslöner har förekommit relativt frekvent och det är som vi båda vet fel. Det är inte så svårt att räkna ut hur mycket man får ut i Norge oavsett hur många utbetalningar per år det är, alla löner anges i årslön så det är enkelt att räkna på.
Citera
2020-11-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Man brukar få dubbel lön i december. De kallas 13e månadslönen. Ska ses som extra pengar till julen osv. Finns även i andra länder till exempel Nederländerna när jag bodde där. Alla får dubbel lön i december.

Men inte i Sverige såklart trots våra höga skatter...

Inte dubbel lön dock halverad inkomstskatt i december menar du väl ?
Citera
2020-11-17, 22:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det där med löner är knepigt. Skillnaden mot Sverige är främst:

- Man har inte betald semester, utan får det som i Sverige kallas semesterersättning och som är på 12%.
- När man har fast månadslön så betalas den ut januari-november. I december betalas semesterersättning + eventuell resultatbonus ut. Jobbar man på ett företag som går bra så får man normalt en månadslön i bonus. Många har alltså 11 månadslöner, en bonus och en semesterlön och det är dessa man säger är 13 månadslöner. Som nyanställd måste man dock observera att semesterlönen måste tjänas in och börjar man på våren i maj så kanske man inte får någon semesterlön alls till den semester man har rätt att ta ut eftersom man inte tjänat in någon semesterlön.

Å andra sidan rätt likt Sverige ändå, gällande semestern. Skillnaden är kanske främst att norrmännen får sin semesterlön på liknande sätt timanställda vikarier får i Sverige. (Dvs 12% etc. på utbetald lön per månad). Men på sätt och vis får norrmännen ändå 13 månadslöner, av vad jag kan läsa ut av vad du skrev.

Lite som vissa länder i Latinamerika har jag för mig, som har en "extra månadslön" runt juletiden.
(Fast med deras historiskt galopperande inflationer kanske det är skit samma..)

Nyanställda får många gånger vänta på sina semesterlöner även i Sverige, diffar en hel del.
(Egentligen en hel "vetenskap" att gå igenom så här sent på kvällen. Dvs. för mycket.)

Men för att återgå till trådens huvudfråga: Räknat på "allt" tjänas det inte överdrivet mycket i Norge längre, framförallt har NOK sjunkit rejält sedan oljan började gå illa. En NOK är 95 svenska öre just nu när jag kollade i skrivande stund. Alltså 100.000 NOK är 95.000 SEK.
(Som "lök på den norska laxen" så är allt i princip dyrare i Norge).

Vissa yrkesgrupper, speciellt inom sjukvården etc. tjänar betydligt mer än i Sverige, men generellt kan man idag inte längre säga att det skulle vara lönsamt att börja jobba i Norge. Såvida man inte lever som ett "fattighjon" då, dvs. snålar på allt, liknande som de östeuropeiska byggjobbarna lever i Sverige.
Citera
2020-11-17, 22:43
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Är du anställd på Tine eller är det ett eget fristående bolag?

Lönen du refererar till, är det din fasta månadslön eller mycket övertid/ob inkluderat?

Är mycket på Tine men fristående.

Det är fasta månadslön + bilgodtjörelse + diett + övertid. Jobbar normalt mån-tor bortrest så då tar man lite övertid när man ändå är borta.
Citera
2020-11-17, 23:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Tyvärr, försvinner många avdrag som vi pendlare kunnat gjort nu, eller borde väl redan varit borta förra året men jag fick igenom samma avdrag som alla år innan - konstigt...
Citera
2020-11-18, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Vad kostar en oxfile i Sverige då?
Jag köper aldrig Oxfile.
Jag har inget hår.... :P
Eller i alla fall sköter jag det själv med trimmer.

200-300
Citera
2020-11-18, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Jag är inte så kräsen och inte direkt miljön jag bryr mig mest om, vill bara värna folk runt mig genom att handla det som görs här.

Runt 60000 efter i månaden så har bra, lever dock dyrt (ute mycket, fina resor) men ett par hundra tusen om året går som regel att spara.

Vi tjänar lika bra då, fast jag bor i Kina dock. Vad arbetar du som för att få ut 60k? Ovanligt mycket i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in