2020-11-18, 00:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lagren var kanske fyllda för att klara Folkhälsomyndighetens "Worst Case Scenario" inför hösten/vintern. Dessvärre överträffar det vi nu ser i smittspridning alla prognoser och scenarios med råge...

Att det redan börjar bli brist bådar riktigt illa. Än en gång så visar sig Sverige tagna på sängen. Det är fan i mig otroligt!

Varför skulle de förbereda sig när Propagandaministeriet SVT hjärntvättade svenska folket med desinformation i augusti, september och oktober? Skulle du fylla upp lagren om du lyssnade på svenska "experters" prognoser? I slutet av augusti hävdade Tom Britton att det var OSANNOLIKT att smittspridningen skulle ta fart i Sverige.

Ny uppskattning: 200 nya coronadödsfall i år
Citat:
Några dagars ökning av R-talet, ett mått på smittspridning, är inget att oroa sig för, enligt statistikprofessorn Tom Britton. Hans nya prognos vad gäller antalet döda i covid-19 är dessutom betydligt ljusare än tidigare.
– Jag tror att vi nått ungefär 6 000 dödsfall vid nyår, säger han.
När statistiker nu gör prognoser för hur många som kan tänkas smittas eller avlida till följd av sjukdomen, utgår man från tre faktorer, förklarar Britton.
– Den första är den ursprungliga potentialen, som inte är samma i alla länder eller områden. Till den räknas exempelvis hur tätt man bor. Sedan tittar man på vilka preventiva åtgärder, restriktioner, som gäller i området. Sedan spelar immunitetsnivån givetvis roll, säger han.
Hur många, och vilka, som är immuna spelar dessutom en större roll än vad man tidigare trott.
– Det finns en tendens att de som smittas i högre grad också är mer socialt utåtagerande. De som inte smittas är mindre socialt utåtagerande, eller har svårt att smittas oavsett. Detta innebär att det blir en högre immunitet i gruppen socialt utåtagerande, som annars skulle ha fört smittan vidare i högre grad. Den effekten är större än vad man räknat med inledningsvis.
Därför bedömer han att det är osannolikt att smittspridningen i Sverige verkligen tar fart på nationell nivå i höst.

källa AB
Citera
2020-11-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
woooow perspektiiiiiv på den asså

nu med all ny teknik där man kan genmanipulera och framställa virus lite hur som helst

tänk om nån fick för sig att tillverka 5-10kg virions och sen bara strö ut det över världen

köpa ett jetplan på varje kontinent, sen bara svepa från treriksröset ned till gibraltar

fisa ut några gram över varje stad

eller bara hälla ut några deciliter i varje hav

Tänk om kineserna hade fått för sig att göra ngt liknande.. Tur att man vet att viruset kommer från fladdermöss och att kineserna - så fort de fick chansen - informerade resten av världen om den hotande pandemin..
Citera
2020-11-18, 00:21
Medlem
Verkar som många "experter" både matematiker och andra självutnämnda bedömer för mycket på matematik och att viruset ska följa nåt "specifikt mönster" snarare än på biologisk kunskap av andra coronavirus.

"Klustersmitta" är inget annat än omskrivning för lokala utbrott. Så sker all smittspridning i grunden, men förstärks vid högre R-tal kopplat till allmänna restriktioner som gör att utbrotten blir än mer lokala.

När viruset fått tillräcklig utbredning blir det endemiskt och likt andra förkylningsvirus sjunker det på sommaren och kommer tillbaka på hösten/vintern/våren på norra halvklotet. Tvärtom på södra halvklotet, och på mitten runt ekvatorn fås toppar per "säsong". Indien bör exempelvis öka igen mellan januari-mars 2021.

Att viruset skulle komma tillbaka i Europa under hösten sade jag i mars.
Citera
2020-11-18, 00:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väldigt få som kan tvätta händerna ordentligt och dessutom gör det.

Fingertopparna är viktigaste och samtidigt dom som är lättast att missa. Inklusive "resrvoarerna" under naglarna.
Citera
2020-11-18, 00:56
Avslutad
Gissar att många resande påskfirare och skidresnärer kommer från Lidingö? 🤔

Kanske fördomsfullt, men de verkar sticka ut på så sätt att de ligger långt över snittet i våras i Sthlm gällande dödsfallen, samt att flest dödsfall är först i maj... En månad efter i princip alla andra!

Påsken kan väl kanske inte förklara alla dödsfall under hela maj, men det tar i snitt runt 21 dagar innan dödsfallen kommer och det var ändå en rejäl ökning...

Maj månad 2015-2019:

55 - 65 dödsfall per 100 000 invånare.

Maj 2020: 144,8

Snitt för hela Sthlm län i maj: 71,4
Högst är snittet i april: 122

Bara några förorter som har högre än Lidingö, fast månaden innan. I alla andra orter minskade det drastiskt under deras rekordmånad.

Sedan är inte min tanke bara att "anklaga" dom, men kan ju vara rätt bra att veta vad större lokala avvikelser beror på. I förebyggande syften... Det som statistik en gång i tiden kanske var till för, men vad vet jag.

https://www.scb.se/contentassets/edc2b33f85ad415d8e7909002253ed84/2020-11-16-preliminar_statistik_over_doda_inkl_eng.xlsx
Citera
2020-11-18, 01:10
Medlem
10,204 rapporterat covid19-döda på ett dygn, nytt dygnsrekord.
Citera
2020-11-18, 01:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fingertopparna är viktigaste och samtidigt dom som är lättast att missa. Inklusive "resrvoarerna" under naglarna.

Ja att använda en nagelborste får nog anses som ett unikum. Jag gillar det men är det motiverat?
Citera
2020-11-18, 01:22
Medlem
Mokshas avatar
Har under dagen fått kännedom om 2 personer som fått Covid-19 (positivt svar)
Tydligen ska en utav dem blivit smittad på arbete inom offentlig miljö (handel) och därefter smittat en anhörig. I Umeå.

Därmed finns smittan i centrala Umeå på butik gågator.
Senast redigerad av Moksha 2020-11-18 kl. 01:35.
Citera
2020-11-18, 01:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja att använda en nagelborste får nog anses som ett unikum. Jag gillar det men är det motiverat?

Jag har inte hört några "råd" därvidlag. Jag håller naglarna korta och stoppar ner tassarna i en hink med klorinlösning när jag varit ute i butiker och handlat. Eller rättare sagt, gjorde så i våras när smittspridningen var som intensivast.

Och nu är det väl dags igen...
Citera
2020-11-18, 01:29
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Immunitet mot Covid räcker I flera år:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studie-immunitet-mot-corona-kan-vara-i-flera-%C3%A5r-1.37247491

Dåså, då behöver man inte bry sig om restriktionerna då...

De som återinsjuknat då? Varför blev de ej immuna? Vad krävs för att bli immun?
Citera
2020-11-18, 01:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Frågade och fick bra svar här idag på forumet.
Så frågar igen är orolig eftersom jag tar hand om en multisjuk far (allvarlig kol). Jag måste besöka honom 3ggr/dag för se till han tar sin medicin. Jag själv jobbar så träffar folk, givetvis med avstånd osv men ändå folk från stora delar av Västra Götaland och närliggande län.
Min fråga är jag kan se på vårat Länssjukhus hur dom nu är 3 patienter ifrån max i våras och personer med symptom i min stad finns inga tester för, och förra veckan räckte testerna i 15 min innan dom slog igen testningen. Samtidigt läser man här hur siffrorna minskar och vi går mot bättre tider. (för mig går detta inte ihop)

Så min fråga är egentligen två, där det ena är önskan om råd och det ena en fråga.

Någon som vet hur det är i Västra Götaland och helst Skaraborg är det upp eller är det ner?

Det andra är att jag nu för första gången är rädd att på ngt sätt dra in sjukdomen till min far då vi till skillnad från i våras är min stad drabbat mycket hårdare dom sista veckorna. Om jag har förstått läkare och allt annat rätt så är det lika med döden, min far har dom sista 3 åren nästan dött 4 ggr på grund av infektion i lungorna så detta med Covid-19 går inte. Min fråga är om det är någon med väldigt bra tips eller är i liknande situation som kan förklara hur jag ska lösa detta på ett absolut säkert sätt? (Måste helt enkelt funka för utfallet är katastrof annars)

I våras tog jag lite ledigt och träffa ej några andra personer än min far, men nu måste jag jobba för är en månad som min bransch tar in pengarna för stor del av året. (Givetvis mindre än vanligt, men samtidigt varje krona är värdefull, när staten dröjer med utbetalning av bidrag min bransch kunde söka)

Det finns ju säkerhetsklassade mask/munskydd avsedda för sådana situationer. Apotea hade sådana att sälja, åtminstone för ett par dagar sedan. Klass 2 är nog ok.
Citera
2020-11-18, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
De som återinsjuknat då? Varför blev de ej immuna? Vad krävs för att bli immun?
Var förnuftig nu. Hur många har återinsjuknat? Det är 56 miljoner bekräftade fall, låt oss arbeta med den siffran. Om nu ynka 5% blev återsmittade, borde vi ha sett 5.6 miljoner personer som haft covid två gånger. Du kan fortfarande räkna alla fall på en eller två händer? De ynka exempel som finns är människor med immunnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in