2020-11-17, 20:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Så för att jag sitter i rullstol ska du också göra det?

Du verkar inte bara vara handikappad fysiskt..

Covid-19 kan drabba människor i alla åldrar.
Framförallt drabbar det vården, så att folk med ganska enkla besvär inte får operationer osv. Tycker du det är bra?
Citera
2020-11-17, 20:50
Medlem
Frågade och fick bra svar här idag på forumet.
Så frågar igen är orolig eftersom jag tar hand om en multisjuk far (allvarlig kol). Jag måste besöka honom 3ggr/dag för se till han tar sin medicin. Jag själv jobbar så träffar folk, givetvis med avstånd osv men ändå folk från stora delar av Västra Götaland och närliggande län.
Min fråga är jag kan se på vårat Länssjukhus hur dom nu är 3 patienter ifrån max i våras och personer med symptom i min stad finns inga tester för, och förra veckan räckte testerna i 15 min innan dom slog igen testningen. Samtidigt läser man här hur siffrorna minskar och vi går mot bättre tider. (för mig går detta inte ihop)

Så min fråga är egentligen två, där det ena är önskan om råd och det ena en fråga.

Någon som vet hur det är i Västra Götaland och helst Skaraborg är det upp eller är det ner?

Det andra är att jag nu för första gången är rädd att på ngt sätt dra in sjukdomen till min far då vi till skillnad från i våras är min stad drabbat mycket hårdare dom sista veckorna. Om jag har förstått läkare och allt annat rätt så är det lika med döden, min far har dom sista 3 åren nästan dött 4 ggr på grund av infektion i lungorna så detta med Covid-19 går inte. Min fråga är om det är någon med väldigt bra tips eller är i liknande situation som kan förklara hur jag ska lösa detta på ett absolut säkert sätt? (Måste helt enkelt funka för utfallet är katastrof annars)

I våras tog jag lite ledigt och träffa ej några andra personer än min far, men nu måste jag jobba för är en månad som min bransch tar in pengarna för stor del av året. (Givetvis mindre än vanligt, men samtidigt varje krona är värdefull, när staten dröjer med utbetalning av bidrag min bransch kunde söka)
Citera
2020-11-17, 20:59
Medlem
Hexen666s avatar
Immunitet mot SARS-cov2 är stark efter infektion.

Immunological memory to SARS-CoV-2 assessed for greater than six months after infection

Citat:
Abstract
Understanding immune memory to SARS-CoV-2 is critical for improving diagnostics and vaccines, and for assessing the likely future course of the pandemic. We analyzed multiple compartments of circulating immune memory to SARS-CoV-2 in 185 COVID-19 cases, including 41 cases at > 6 months post-infection. Spike IgG was relatively stable over 6+ months. Spike-specific memory B cells were more abundant at 6 months than at 1 month. SARS-CoV-2-specific CD4+ T cells and CD8+ T cells declined with a half-life of 3-5 months. By studying antibody, memory B cell, CD4+ T cell, and CD8+ T cell memory to SARS-CoV-2 in an integrated manner, we observed that each component of SARS-CoV-2 immune memory exhibited distinct kinetics.
Citera
2020-11-17, 21:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte om kan kan tala om peak då de är i lockdown och har brutit smittkedjan således. Peaken beror ju inte på att flockimmunitet har inträtt, inte heller att sommaren kommer. När de öppnar upp lär det ta fart igen.
Kom igen nu... Du fattar nog vad jag menar :-)

Jag menar att jag tror det är möjligt/sannolikt att Italien nått peak i nya smittade per dag i andra vågen.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-17 kl. 21:04.
Citera
2020-11-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
PK = PressKonferens.

Se Svt Direkt på SvtPlay om du är intresserad.

Alltså jag känner mig som en gammal idiot som inte kan googla fram ett tv-program... Sökte först på svtplay med presskonferens covid-19 - och fick upp ett program från i fredags, tänkte det kunde stå därunder..
Sen googlade jag efter Presskonferens Regeringen FHM 16 och 17 november - inget resultat - ytterst märkligt - måste ju finnas förstår jag. Men ändå har du en länk?
Citera
2020-11-17, 21:02
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Så frågar igen är orolig eftersom jag tar hand om en multisjuk far (allvarlig kol). Jag måste besöka honom 3ggr/dag för se till han tar sin medicin. Jag själv jobbar så träffar folk, givetvis med avstånd osv men ändå folk från stora delar av Västra Götaland och närliggande län.
Min fråga är jag kan se på vårat Länssjukhus hur dom nu är 3 patienter ifrån max i våras och personer med symptom i min stad finns inga tester för, och förra veckan räckte testerna i 15 min innan dom slog igen testningen. Samtidigt läser man här hur siffrorna minskar och vi går mot bättre tider. (för mig går detta inte ihop)

Så min fråga är egentligen två, där det ena är önskan om råd och det ena en fråga.

Någon som vet hur det är i Västra Götaland och helst Skaraborg är det upp eller är det ner?

Det andra är att jag nu för första gången är rädd att på ngt sätt dra in sjukdomen till min far då vi till skillnad från i våras är min stad drabbat mycket hårdare dom sista veckorna. Om jag har förstått läkare och allt annat rätt så är det lika med döden, min far har dom sista 3 åren nästan dött 4 ggr på grund av infektion i lungorna så detta med Covid-19 går inte. Min fråga är om det är någon med väldigt bra tips eller är i liknande situation som kan förklara hur jag ska lösa detta på ett absolut säkert sätt? (Måste helt enkelt funka för utfallet är katastrof annars)

I våras tog jag lite ledigt och träffa ej några andra personer än min far, men nu måste jag jobba för är en månad som min bransch tar in pengarna för stor del av året. (Givetvis mindre än vanligt, men samtidigt varje krona är värdefull, när staten dröjer med utbetalning av bidrag min bransch kunde söka)

om han är gammal och har kol är han väl mest sängliggande, han är i alla fall inte ute och rör på sig

så knyt ett rör utifrån genom en springa i fönstret sen lagom vinkel ned mot honom.. knyt fast röret i hans mun så att det du släppet i röret går rakt in i hans mun

kanske måste du knyta fast han i sängen också det vet jag inte, beror på hur rörlig han är

i alla fall, då kan du bara gå dit utanför fönstret, droppa pillret i röret sen åker det rätt in i hans mun

häll lite vatten i röret så tabletten inte fastnar i hans hals utan sköljs ned på riktigt

det kommer funka ungefär som ett sånt där nyckelhål man använde förr i tiden när man hyrt bil, vhs eller något.. man bara släpper ned det man vill föra in, i röret
Citera
2020-11-17, 21:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu... Du fattar nog vad jag menar :-)

Jag menar att jag tror det är möjligt/sannolikt att de nått peak i nya smittade per dag i andra vågen.

De gick i lockdown den 6 November, det är 11 dagar sen, känns som lite för tidigt, men det är möjligt. Om min teori är korrekt i att folk blir rädda och gömmer sig några dagar före att politikerna får panik och stänger, så kan det stämma.
Citera
2020-11-17, 21:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Turkiet stänger alla skolor för resten av terminen. Också biografer och kaféer tvingas bomma igen samtidigt som ett utegångsförbud införs från klockan åtta på kvällen under helgerna.

Det här med skolors smittspridning blir tydligare och tydligare.
Citera
2020-11-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Nej, det bör man som bekant inte göra just nu. Regeringen och regionerna har kanske inte pekat ut frisörer specifikt såvitt jag vet, men de avråder ju bestämt från allt som inte är absolut nödvändigt (t.ex. köpcentra, simhallar, bibliotek o.s.v.). Det är knappast livsnödvändigt att få håret fixat. Middagsbjudningar nämnde Löfven uttryckligen som något man inte bör anordna eller tacka ja till - även om det är färre än åtta personer involverade.
Om man hade en komplett lockdown där man bara kunde gå till affären, och bara samhällsviktiga yrken fick gå till kontoret, så hade jag kanske tänkt annorlunda om munskydd.

Men när det bygger på frivillighet och "måttfullhet" så får man en annan dynamik. Då har individen frihet att göra fel.

Ponera att man stängde nattklubbarna, men accepterade att man gick dit om man hade gjort ett covid-test samma vecka. Jag tror att nattklubbarna hade gått varma då, även om man uppmanade folk att stanna hemma så mycket som möjligt.
Citera
2020-11-17, 21:09
Medlem
Citat:

Använd telefon med bild för samtal om det går för att hjälpa till med medicin. Liknar annars som en vårdsituation: Håll avstånd, god handhygien, rör dig inte onödigt runt i rummen, tillse god ventilation, ta inte på ytor i onödan, använd visir/munskydd, var vaksam på egna symptom, testa dig vid symptom.
Citera
2020-11-17, 21:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Mitt råd till dig gällande din far är att se till att du har mask när du besöker honom, se till att den sluter tätt. Sprita händerna noga innan du går in. Minimera tiden du är där inne, undvik närkontakt. Vill du vara extra säker så se till att din far också har ett munskydd på sig när ni ses, gärna en FFP3 mask.
Citera
2020-11-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Alltså jag känner mig som en gammal idiot som inte kan googla fram ett tv-program... Sökte först på svtplay med presskonferens covid-19 - och fick upp ett program från i fredags, tänkte det kunde stå därunder..
Sen googlade jag efter Presskonferens Regeringen FHM 16 och 17 november - inget resultat - ytterst märkligt - måste ju finnas förstår jag. Men ändå har du en länk?

Dagens presskonferens?

Var så god:

https://www.svtplay.se/video/29132442/nyheter-direkt/pressstraff-med-lofven-och-vaccinsamordnaren

P.S. Man behöver inte vara en idiot bara för att man är gammal - och tvärtom ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in