Citat:
Ursprungligen postat av
Frassekock
Frågade och fick bra svar här idag på forumet.
Så frågar igen är orolig eftersom jag tar hand om en multisjuk far (allvarlig kol). Jag måste besöka honom 3ggr/dag för se till han tar sin medicin. Jag själv jobbar så träffar folk, givetvis med avstånd osv men ändå folk från stora delar av Västra Götaland och närliggande län.
Min fråga är jag kan se på vårat Länssjukhus hur dom nu är 3 patienter ifrån max i våras och personer med symptom i min stad finns inga tester för, och förra veckan räckte testerna i 15 min innan dom slog igen testningen. Samtidigt läser man här hur siffrorna minskar och vi går mot bättre tider. (för mig går detta inte ihop)
Så min fråga är egentligen två, där det ena är önskan om råd och det ena en fråga.
Någon som vet hur det är i Västra Götaland och helst Skaraborg är det upp eller är det ner?
Det andra är att jag nu för första gången är rädd att på ngt sätt dra in sjukdomen till min far då vi till skillnad från i våras är min stad drabbat mycket hårdare dom sista veckorna. Om jag har förstått läkare och allt annat rätt så är det lika med döden, min far har dom sista 3 åren nästan dött 4 ggr på grund av infektion i lungorna så detta med Covid-19 går inte. Min fråga är om det är någon med väldigt bra tips eller är i liknande situation som kan förklara hur jag ska lösa detta på ett absolut säkert sätt? (Måste helt enkelt funka för utfallet är katastrof annars)
I våras tog jag lite ledigt och träffa ej några andra personer än min far, men nu måste jag jobba för är en månad som min bransch tar in pengarna för stor del av året. (Givetvis mindre än vanligt, men samtidigt varje krona är värdefull, när staten dröjer med utbetalning av bidrag min bransch kunde söka)
om han är gammal och har kol är han väl mest sängliggande, han är i alla fall inte ute och rör på sig
så knyt ett rör utifrån genom en springa i fönstret sen lagom vinkel ned mot honom.. knyt fast röret i hans mun så att det du släppet i röret går rakt in i hans mun
kanske måste du knyta fast han i sängen också det vet jag inte, beror på hur rörlig han är
i alla fall, då kan du bara gå dit utanför fönstret, droppa pillret i röret sen åker det rätt in i hans mun
häll lite vatten i röret så tabletten inte fastnar i hans hals utan sköljs ned på riktigt
det kommer funka ungefär som ett sånt där nyckelhål man använde förr i tiden när man hyrt bil, vhs eller något.. man bara släpper ned det man vill föra in, i röret